درخواست مجوز برای خلق بدهی‌های جدید در پایتخت

معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران به این پرسش که شهرداری تهران افزایش 41 درصدی سقف مصارف بودجه را در کمتر از دو ماه باقیمانده صرف حل چه مسائلی در شهر و تخصیص اعتبار به کدامیک از پروژه‌های شهری خواهد کرد؟ پاسخ داد.

به گزارش رصد روز علیرضا زاکانی که آذرماه سالجاری لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران را به شورای شهر ارائه کرد،لایحه ای که در هنگام بررسی در صحن چندان با اقبال و روی خوش اعضاء شورای شهر مواجه نشد و کار را به جایی کشاند که زاکانی در فاصله ای کمتر از یک ماه این بار پای لایحه متمم بودجه را امضاء بزند و آن را برای تصویب به شورای ششم ارائه کند.

لایحه‌ای که برخلاف لایحه قبلی این بار سقف منابع و مصارف بودجه در آن افزایش ۴۱ درصدی پیدا کرده است،در این گفتگو به دنبال پاسخ به این پرسش بودیم که شهرداری تهران افزایش ۴۱ درصدی سقف مصارف بودجه را در کمتر از دوماه باقی مانده صرف حل چه مسائلی در شهر و تخصیص اعتبار به کدامیک از پروژه های شهری خواهد کرد؟

بهروز شیخ رودی؛ معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران در ارزیابی مصارف پیش بینی شده در لایحه متمم بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران گفت: شهرداری در لایحه متمم بودجه پیشنهادی خود به دنبال افزایش ۷ هزار و ۵۰۸ میلیارد تومانی اعتبارات هزینه ای، در کنار افزایش ۲۱ هزار و ۵۵۷میلیارد تومانی اعتبارات تملک دارایی سرمایه و نیز افزایش ۲ هزار میلیارد تومانی اعتبارات تملک دارایی مالی است، در حقیقت شهرداری روند پیشنهادی در لایحه اصلاحیه بودجه را با حذف برخی ردیف های پرحاشیه مثل احداث تراموا و افزایش تعداد ردیف های اعتباری جدید این بار در لایحه متمم بودجه خود مورد پی جوئی قرار داده است. در واقع شهرداری با پیش بینی سهم ۶۹ درصدی برای افزایش سقف اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای در لایحه متمم بودجه خود جذابیت های تصویب این لایحه را در شورا بالا برده ، موضوعی که می توان جلوه دیگری از آن را در پیش بینی ایجاد نزدیک به سی ردیف اعتباری جدید نیز ملاحضه کرد.

این کارشناس مالیه و اقتصاد شهری با اشاره به پیشنهاد رشد ۲۴ درصدی اعتبارات هزینه ای در لایحه متمم بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران ادامه داد: در بخش اعتبارات هزینه ای ما شاهد غلبه هزینه های اجتناب ناپذیر بر اعتبارات برنامه ای هستیم، در حقیقت شهرداری در چارچوب اصلاحیه و متمم بودجه به دنبال قانونی کردن نیازهای اعتباری خود در بخش های اجتناب ناپذیر بوده است، زاکانی اگر می توانست این اعتبارات را در چارچوب اختیارات ماده ۲۸ آئین نامه مالی شهرداری‌ها تامین و پرداخت کند زحمت امضاء لوایح اصلاحیه و بعدش متمم بودجه را به خودش نمی داد و با ادعای گوش فلک کر کن می آمد و از تحقق نجومی بودجه در دوران مدیریتش برای اعضاء شورای شهر و شهروندان ژست می گرفت! در حقیقت نیازهای اعتباری اجتناب ناپذیر در اداره امور شهرداری شهردار را وادار کرده که ظرف کمتر از یک ماه لایحه اصلاحیه اش را تبدیل به متمم بودجه کند.البته وقتی به ترکیب ساختار این اعتبارات هزینه ای می نگریم می بینیم که این مازاد اعتبار ۷ هزار و ۵۰۸ میلیارد تومان مورد درخواست شهرداری تهران بیشتر قرار است صرف پرداخت حقوق و دستمزد شود،علاوه بر ردیف های اعتباری مثل حقوق و مزایا یا اعتبارات جبران هزینه مدیریت و راهبری که ماهیتا به تامین هزینه های حقوق و دستمزد اختصاص دارند بسیاری دیگر از ردیف های هزینه ای همچون کرایه وسایط نقلیه،نگهداری فضای سبز و… هم محل تامین اعتبار حقوق و دستمزد کارکنان و کارگران بخش های مختلف شهرداری هستند.

معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به افزایش ۲۱ هزار و ۵۵۷ میلیارد تومانی اعتبارات تملک دارایی سرمایه در چارچوب لایحه متمم بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران گفت:در اعتبارات و پروژه های تملک دارایی سرمایه ای شهرداری تلاش داشته است توجه خودش را به توسعه مترو را در ظاهر نشان بدهد و برای جلب رضایت اعضاء شورای شهر از تکرار ردیف اعتباری احداث تراموا که در لایحه اصلاحیه پیشنهاد داده بود در لایحه متمم خود داری کرده است. هر چند تنظیم کنندگان لایحه برای خط ۱۰ متروی تهران افزایش اعتبار ۴ هزار میلیارد تومانی پیش بینی کرده اند اما همه ما می دانیم که نیاز امروز مترو بیش از توسعه خطوط توسعه ناوگان است،موضوعی که در لایحه متمم بودجه برای آن رقمی پیش بینی نشده است! از طرف دیگر تنها ۱۸۵ میلیارد تومان افزایش اعتبار برای بهسازی و تجهیز خطوط ۱ و ۵ مترو به عنوان خطوط پر مسافر پیشنهاد شده ،همچنین افزایش اعتبار ۱ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومانی پیش بینی شده برای هزینه صدور پروانه مجتمع های ایستگاهی به علت ماهیت ثبت حسابداری در حسابهای فی مابین پول نقدی را نصیب مترو یا خزانه شهرداری نمی کند، اما بدون شک افزایش اعتبار ۲ هزار و ۴۱۴ میلیارد تومانی پیش بینی شده برای آسفالت در شهر قطعا به صورت تمام و کمال از خزانه شهرداری پرداخت خواهد شد و هزینه رکورد شکنی آسفالت بازی در مدیریت شهری دوره ششم را در حالی مردم تهران پرداخت می کنند که این هزینه نه تاثیر چندانی در توسعه شهر دارد و نه آنچنان کارآ و اثربخش هزینه می شود که کیفیت زندگی در شهر را ارتقاء بخشد، به هر حال هر چند ظاهر اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای به سمت مترو بسته شده است اما کفه هزینه های آسفالت کاری در شهر چرب تر از مترو بسته شده است و مطمئنا در تخصیص و پرداخت زودتر و بهتر از اعتبارات مترو نقد خواهد شد! البته تنظیم کنندگان بودجه علاقه به معبر سازی وباورهایشان در تقدم خودرو بر حمل و نقل عمومی را نیز با پیش بینی ردیف های اعتباری در مقیاس شهری،منطقه ای و محلی پنهان نکرده اند و فقط بیش از ۱ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان افزایش اعتبار برای پروژه های بزرگراهی در دست اجراء پیش بینی کرده اند.

شیخ رودی با اشاره به پیشنهاد شهرداری برای افزایش ۲ هزار میلیارد تومانی اعتبارات تملک دارایی مالی ادامه داد: شهرداری می خواهد هزار میلیارد تومان دیون و نیز هزار میلیارد تومان دیگر را صرف بازپرداخت وام ها کند.البته شهرداری در کنار پیشنهاد افزایش ۲ هزار میلیارد تومان بازپرداخت بدهی، طمع گرفتن وام و ایجاد بدهی جدید را در سر دارد و این موضوع را در تبصره ۵ لایحه متمم بودجه مورد توجه قرار داده است. شهرداری در تبصره ۵ این لایحه به دنبال اخذ مجوز تسهیلات جدید در برابر دیون تسویه شده است،مساله ای که باعث ایجاد بدهی جدید برای شهرداری می شود،ایجاد این بدهی با یک مجوز کلی شورا مغایر با قانون است چرا که مرجع تصویب اخذ تسهیلات و وام ها برابر قانون شورای شهر است و برابر دستورالعمل های ابلاغی وزارت کشور در بودجه باید میزان وام،مدت بازپرداخت و… مشخص و روشن باشد. از سوی دیگر شهرداری که می تواند کسب درآمد کند چرا باید در برابر بازپرداخت دیون و بدهی های قبلی به فکر ایجاد بدهی جدید باشد؟! براساس تبصره ۵ شهرداری به دنبال کسب مجوز حداقل ۴ هزار میلیارد تومان بدهی جدیداست!

معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به پیشنهاد بالغ بر سی ردیف اعتباری جدید در لایحه متمم بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران گفت: شهرداری برای جبران هزینه ها و تراز کردن منابع و مصارف برخی شرکت ها و سازمانهای خود از جمله شرکت شهربان که نتیجه مدیریت موفق آقایان است برای اولین بار ردیف اعتبار جبران هزینه مدیریت و راهبری پیشنهاد کرده است. البته ایجاد ردیف اعتباری جبران هزینه مدیریت و راهبری برای شرکت راه آهن شهری و مترو و ایجاد ردیف اعتباری برای پرداخت حق کارگزاری سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری خبر از رو به وخامت گذاشتن اوضاع مالیه شرکت ها و سازمان های وابسته به شهرداری می دهد. با این حال البته شهرداری می خواهد در متمم از شورا مجوز بگیرد تا ۱۰ میلیارد تومان را صرف پویش های اجتماعی برای جمع آوری کمک های مردمی کند!

این کارشناس مالیه و اقتصاد شهری با اشاره به پیشنهاد افزایش ۳۸۵ میلیارد تومانی اعتبارات کمک های شهرداری تهران در لایحه متمم بودجه افزود: شهرداری در حالی در این لایحه به دنبال جمع آوری کمک های مردمی از طریق هزینه کردن۱۰ میلیارد تومان برای برگزاری پویش است که در همین لایحه به دنبال گرفتن مجوز از شورای شهر برای کمک ۳۸۵ میلیارد تومانی از محل عوارض و بهای خدمات دریافت شده از شهروندان تهرانی به دیگر دستگاهها و موسسات است. شهرداری در لایحه متمم بودجه به دنبال افزایش ۵۰ میلیارد تومانی اعتبارات کمک به فرمانداری تهران و نیز افزایش ۸۵ میلیارد تومانی اعتبارات کمک به پلیس راهنمایی و رانندگی است، علاوه بر این پیشنهاد ایجاد ردیف اعتباری ۳۰ میلیارد تومانی با عنوان کمک به مرکز رصد و پایش آسیب های اجتماعی شهر تهران را به شورای شهر داده است و با تغییر عنوان یک ردیف از طرح جهادی شهید همدانی به عنوان کمک به طرح جهادی شهید همدانی قصد دارد ماهیت هزینه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات هزینه ای را به کمک تبدیل کند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار