درخواست مدیران کشورهای گروه ۷ برای احیای برجام

مدیران منع‌ اشاعه هسته‌ای گروه ۷ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن ) در بیانیه‌ای خواستار احیا و اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران شدند.

به گزارش رصد روز، مدیران منع‌ اشاعه هسته‌ای گروه ۷ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن ) در بیانیه‌ای خواستار احیا و اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران شدند.

 در بیانیه مدیران منع‌ اشاعه هسته‌ای گروه ۷ آمده است: ما حمایت خودمان از احیا و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک را تکرار می‌کنیم. راه‌حل دیپلماتیک همچنان بهترین روش برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است. ما طرفین مذاکرات برجام و همچنین تلاش‌های خستگی‌ناپذیر هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا را می‌ستاییم. ما از ایران می‌خواهیم که از فرصت حال حاضر بر روی میز جهت به پایان رساندن موفقیت‌آمیز مذاکرات استفاده و از تشدید فعالیت‌های هسته‌ای‌اش خودداری کند.
بر اساس گزارش وزارت خارجه آلمان، در ادامه بیانیه آمده است: ما از ایران می‌خواهیم که تمامی تعهداتش ذیل توافق پادمانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را حفظ و اجرا کند. ما همچنین از ایران می‌خواهیم تا تمامی اطلاعات لازم فراهم کند تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند بدون تاخیر بیشتر درخصوص مشکلات پادمانی برجسته شفاف‌سازی و آن‌ها را حل‌وفصل کند. جی ۷ حمایت قوی خود نسبت به تعهد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال نظارت و راستی‌آزمایی حیاتی را ابراز و بر ماهیت فنی کار مستقل آژانس اتمی تاکید می‌کند. ما همچنین از تلاش‌های حرفه‌ای و بی‌طرفانه مدیرکل آژانس اتمی استقبال می‌کنیم. همکاری کامل و به جا توسط ایران ضروری است تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به جامعه بین‌المللی اطمینان دهد که از تمامی مواد هسته‌ای در ایران استفاده صلح‌آمیز شود و در نهایت به فرجامی جامع‌تر برسند.
در انتهای بیانیه مدیران منع‌اشاعه هسته‌ای گروه جی ۷ آمده است: ما دوباره نگرانی جدی خود درخصوص فعالیت‌های ادامه دار ایران در ارتباط با موشک‌های بالستیک “که برای حمل تسلیحات هسته‌ای طراحی شده‌اند” را ابراز می‌کنیم.

آنها در این بیانیه مدعی شدند که ایران این فعالیت‌ها را در مغایرت با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دنبال می‌کند و افزودند:  برنامه فضایی ایران به این کشور توانایی آزمایش فناوری موردنیاز برای توسعه موشک‌های بالستیک ازجمله سیستم‌های پرتاب دوربرد را می‌دهد. ما از ایران می‌خواهیم تا به تمامی این فعالیت‌ها پایان دهد و به طور کامل از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل پیروی کند.

در این بیانیه با بیان این که ما همچنین شدیدا نگران آن چه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در و خارج از خاورمیانه ازجمله انتقال موشک و فناوری‌های موشکی، پهپادی و تسلیحات متعارف به بازیکنان دولتی و غیردولتی خوانده شده، هستیم، چنین اشاعه‌ای را برای منطقه بی‌ثبات‌ی عنوان و باعث تشدید تنش‌ها خوانده اند.

در ادامه درخواست‌های زیاده خواهانه این گروه آمده است: ما از ایران می‌خواهیم تا تمامی فعالیت‌های مغایر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را متوقف کند و از طرفین دعوت می‌کنیم تا نقشی سازنده در تشکیل صلح و ثبات منطقه‌ای داشته باشند.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار