در جلسه غیرعلنی مجلس در مورد بورس چه تصمیماتی اتخاذ شد؟

بحث بازارگردانی در بورس یک موضوع جدی و اساسی است، یکی دیگر از مسائلی که از همین امروز باید دنبال شده و ان شالله اجرایی خواهد شد، این است که بخشی از شرکت هایی که در بورس هستند، شرکت های دولتی و حقوقی بوده که در زمان اوج بازار این شرکت ها ب...

به گزارش اختصاصی رصد روز ،مردم مطمئن باشند که مجلس شورای اسلامی مصمم است که حمایت و تقویت لازم و تثبیت را در بازار سرمایه و بورس انجام دهد و تلاش می کند هدایت نقدینگی در بازار بورس به سمت مسائل تولیدی برود و بتوانیم تکمیل پروژه‌های صنعت در بخش مسائل تجاری، کارخانجات و تولید در کشور رونق بگیرد.
این هدایت نقدینگی به طور جدی و اساسی باشد بنابراین صیانت از سرمایه و پول مردم در از اولویت های مجلس است و در این راستا هم حتماً کمک‌هایی که برای دولت لازم باشد برای تثبیت بورس انجام خواهیم داد.
واقعیت این است که ما در حوزه بورس باید به یک تصمیمات جدید می رسیدیم که امروز این تصمیمات در مجلس با کمک وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان بورس و مجموعه شورای عالی بورس که در روز پنجشنبه جلسه ای را داشتند، اتخاذ شد.
یکی از تصمیمات اتخاذ شده در نشست امروز بحث بازارگردانی در بورس بود.در بحث بازارگردانی باید به متغیرهای موجود در بورس مانند حجم مبنا، حداقل سفارس، ضریب اعتباری سهام در حساب کارگزاران، سقف استفاده از اعتبار در بازار سرمایه و… توجه کنیم و قطعاً مجلس مصمم به انجام کارهای کارشناسی و نظارتی در این حوزه است.
بحث بازارگردانی در بورس یک موضوع جدی و اساسی است، یکی دیگر از مسائلی که از همین امروز باید دنبال شده و ان شالله اجرایی خواهد شد، این است که بخشی از شرکت هایی که در بورس هستند، شرکت های دولتی و حقوقی بوده که در زمان اوج بازار این شرکت ها به درآمدهایی رسیدند که بخشی از این درآمدها به هر دلیلی از بازار بورس خارج شد، و در واقع از ظرفیت بورس کم شد. ما در مجلس مصمم هستیم که آن شرکت هایی که اغلب دولتی هستند و مدیریت دولتی دارند، مکلفند که این وجوه را مجدد به بازار بورس بازگرداند و بازار را تقویت کنند که این بازارگردانی باید به درستی پیش برود و کسی در این بازار خارج از این موضوع، لیدری بورس را انجام ندهد.
یکی دیگر از مسائل و تصمیمات نشست امروز استفاده از ابزارهای پوشش ریسک و بیمه سهام بود، یعنی اختیارات فروش تبعی را با رعایت زیان ناموجه به منابع بیت المال وارد نکنیم، ولی این تصمیم را برای حفظ بورس انجام داده و پیش خواهیم برد. یکی دیگر از نکاتی که امروز مورد توجه قرار گرفت این بود که از سازوکارهایی برای سهام خزانه و کاهش مزیت های کاهش سهام خزانه غیرمستقیم جهت تقویت سازوکارهای رسمی سهام خزانه در بورس استفاده شود. البته موارد و تصمیمات دیگری نیز اتخاذ شد که در شرایط کنونی شاید فرصت نباشد که من آنها را بیان کنم.
فردا دوشنبه ساعت ۹ اولین جلسه با حضور من و روئسای کمیسیون های مربوطه، وزیر اقتصاد و امور دارایی، رئیس کل بانک مرکزی این تصمیم ها پیگیری می شود ان شاء الله با اقدامات دولت و نظارت مجلس این هفته شاهد تحول خواهیم بود.

 

” با ما در رصد مهمترین اخبار و تحولات باشید “

مطالب مرتبط

آخرین اخبار