دلائل افزایش قیمت بذر بلال چیست؟

بذر هویجی که صادر می‌شود کیفیت بالایی دارد و از طریق واردات تامین می‌شود. این بذر از سال ۹۸ از طریق ارز نیمایی به کشور وارد می‌شود و این افزایش قیمت بذر به دلیل نوسان قیمت دلار است.

به گزارش رصد روز ، حسین اصغری مدیر کل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی،  بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت هویج در کل کشور است که به ترتیب استان‌های خوزستان، لرستان و فارس بیشترین سطح کشت را در کشور دارند.

وی افزود: از این سطح زیر کشت بیش از ۵۰۰ هزار تن هویج برداشت خواهد شد که تقریبا ۱۵ درصد از این تولید به کشور‌های همسایه صادر می‌شود که حدود ۲۵ میلیون دلار برای کشور ارز آوری دارد.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: بذر هویجی که صادر می‌شود کیفیت بالایی دارد و از طریق واردات تامین می‌شود. این بذر از سال ۹۸ از طریق ارز نیمایی به کشور وارد می‌شود و این افزایش قیمت بذر به دلیل نوسان قیمت دلار است.

اصغری ادامه داد: بذر هویج با قیمت بسیار پایین‌تر از نرخ‌های آزاد در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد همچنین با یکسان سازی ارز نیمایی و آزاد هیچ تغییری در قیمت بذر صورت نمی‌گیرد.

وی ابراز کرد: هیچ یارانه‌ای در جهت تامین بذر به کشاورزان متاسفانه تعلق نمی‌گیرد و هم اکنون وقت آن رسیده که پژوهش گران نسبت به افزایش تحقیقات در زمینه تولید بذر اقدام کنند.

هویج در پژوهشکده سبزی و صیفی از اولویت کمتری برخوردار است

در ادامه این برنامه خدادادی رییس پژوهشکده سبزی و صیفی موسسه علوم باغبانی اظهار کرد: پژوهشکده سبزی و صیفی با ۳۶ نوع گونه گیاهی سالیانه بالغ بر ۳۰ میلیون تن محصول سبزی و صیفی تولید می‌کنند که در ۹۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: هویج در دسته سبزی‌های سایر قرار دارد و از اولویت تحقیقاتی کمتری نسبت محصولاتی همچون سیب زمینی، خیار و سبزی خوردن برخوردار است.

خدادادی تاکید کرد: تمام اولویت‌های این پژوهشکده با تحقیقات گسترده انجام گرفته است و نیاز بازار مهم‌ترین اولویت ما در این خصوص است.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار