دلایل گرانی و کمبود پوشک بچه در بازار چیست؟

عضو هیات مدیره انجمن سلولزی می‌گوید: مواد اولیه پوشک بچه همچون خمیر از آمریکا، کانادا و برزیل وارد کشور می‌ش و حالا با تشدید تحریم‌ها مواد اولیه پوشک بچه وارد نمی‌شود و همین موضوع باعث کمیاب شدن این کالا در بازار شده است.

به گزارش رصد روز ، برخی از مخاطبان و مشاهدات میدانی از گرانی و کمبود پوشک بچه در بازار و داروخانه‌ها خبر داده‌اند. خبری که نیما بصیری، عضو هیات مدیره انجمن سلولزی هم آن را تایید می‌کند.

او به دو عاملی اشاره می‌کند که باعث کمبود تولید پوشک بچه شده است، عامل اول تشدید تحریم‌هاست که سبب شده بخشی از مواد اولیه پوشک مانند خمیر به سختی و با وقفه وارد کشور شود.

عامل دوم به مساله اولویت تولید باز می‌گردد. به گفته بصیری یکی از مواد اولیه پوشک بچه همان لایه‌هایی است که در ماسک‌ها استفاده می‌شود. مسلم است در شرایط کرونا تولید ماسک نسبت به تولید پوشک بچه در اولویت قرار گرفته است. بنابراین ظرفیت تولید پوشک کاهش یافته است.

این کاهش تولید، حالا خود را به دو شکل در بازار نشان داده است، یکی ناموجود بودن این کالا و دیگری گرانی آن. برخی از داروخانه‌ها و سایت‌های خرید آنلاین برخی از مدل‌ها و سایزهای پوشک بچه را ندارد و در مواردی قیمت برخی از انواع پوشک به نیم میلیون تومان هم رسیده است.

یعنی در برخی از برندها قیمت چهار بسته پوشک (شامل چهار بسته سایز سه) حدود ۵۳۰ هزار تومان آب می‌خورد.

براساس آخرین مشاهدات میدانی قیمت پوشک بچه همانند خمیردندان به بیش از نیم میلیون تومان رسیده است

تاثیر قیمت دلار بر پوشک بچه!

به گفته بصیری، دلیل گرانی پوشک هم وابستگی آن به واردات و گرانی دلار است. او درباره افزایش قیمت پوشک بچه تصریح کرد: افزایش قیمت دلار تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت پوشک بچه دارد. البته برخی اجناس هستند که به دلیل قاچاق بودن این کالا قیمت‌های گزافی به خود گرفته‌اند.

اینکه گفته می‌شود قیمت پوشک بچه به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است، این موضوع به برخی از برندهای خاص مربوط می‌شود و اگرنه پوشک با برندهای خوبی هم در بازار وجود دارد که به بازار عرضه می‌شود.

بصیری همچنین عامل دیگر افزایش قیمت پوشک بچه را دلالی عنوان کرد و گفت: برای رسیدن مواد اولیه پوشک بچه این بار چند دست می‌چرخد تا در نهایت به دست تولیدکنندگان اصلی برسد. همین موضوع در افزایش قیمت‌ها بی‌تاثیر نیست.

طبق بررسی‌ها، پوشک بچه در داروخانه‌ها و برخی سایت‌های فروش کالا ناموجود شدتجارت نیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار