دلیل افزایش هزینه جاری در لایحه بودجه ۱۴۰۰ چیست؟

نماینده ادوار سابق مجلس شورای اسلامی دلیل رشد ۴۶ درصدی هزینه‌های جاری در لایحه بودجه سال آینده را جهت‌گیری آن به سمت حمایت از معیشت مردم می‌داند.

به گزارش رصد روز، بیش از دو هفته از تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و تحلیل و بررسی بندهای مختلف آن توسط کارشناسان و رسانه‌ها ادامه دارد.

دولت تدبیر و امید آخرین لایحه بودجه دوره تصدی خود را با بودجه ۲۳۴۵ هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. در این لایحه هزینه‌های جاری ۶۳۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که در مقایسه باهزینه جاری امسال ۴۶ درصد رشد داشته است.

«مهرداد بائوج لاهوتی» نماینده ادوار گذشته مجلس درباره افزایش هزینه‌های جاری بودجه سال آینده، اظهارداشت: دولت در تدوین لایحه بودجه سال آینده توجه ویژه‌ای به معیشت مردم داشته است و این رشد معادل تورم افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در رشد هزینه‌های جاری بودجه سال آینده موثر است، افزود: یکی از دلایل مهم این موضوع رشد ۲۵ درصدی حقوق کارکنان است و دولت با توجه به افزایش قیمت‌ها و نرخ تورم این افزایش را پیشنهاد داده است علاوه بر آن معافیت مالیاتی حقوق را از سه میلیون تومان به چهار میلیون تومان تغییر داده است.

نماینده مجلس دهم ادامه داد: همچنین دولت پیش‌بینی کرده تا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال آینده نیز ادامه داشته باشد و تعهدات خود به صندوق بازنشستگی را ۲.۵ برابر افزایش داده است.

وی بیان کرد: در بودجه سال آینده در بخش سلامت هشت میلیارد دلار (با ارز ۴۲۰۰ تومانی) برای واردات دارو پیش‌بینی شده است تا مشکلی از لحاظ منابع مورد نیاز برای تامین دارو وجود نداشته باشد.

لاهوتی گفت: افزایش اعتبارات بخش ایثارگران و بنیاد شهید در بودجه سال آینده امری مهم و غیرقابل اجتناب بود بنابراین دولت ۳۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده که در مقایسه با ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار سال جاری تقریبا ۲ برابر افزایش یافته است.

وی با اشاره به پیش‌بینی رشد ۱۰۰ درصدی حقوق سربازان در بودجه سال آینده گفت: حقوق سربازان طی چند سال گذشته تقریبا نرخ ثابتی بود و آخرین دریافتی سربازان نظام وظیفه ماهیانه ۶۰۰ هزار تومان بود که با درخواست مسوولان ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

نماینده مجلس دهم با اشاره به پرداخت یارانه نقدی به اقشار آسیب‌پذیر جامعه، گفت: در بودجه سال آینده سه نوع یارانه پیش‌بینی شده، پرداخت ۴۲ هزار میلیارد تومان (یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان) به ۷۶ میلیون نفر، ۳۱ هزار میلیارد تومان یارانه معیشتی (یارانه ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان یارانه افزایش بنزین) به ۶۰ میلیون نفر، یارانه ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تحت عنوان یارانه فقر مطلق به خانواده‌های آسیب دیده از کرونا که هر سه آنها از محل درآمدهای ۲۷۶ هزار میلیارد تومانی تبصره ۱۴ لایحه بودجه است.

وی افزود: علاوه بر آن دولت ۱۸۸ هزار میلیارد تومان یارانه آشکار همچون خرید تضمینی گندم می‌پردازد که تمام این موارد جزو هزینه‌های جاری و اجتناب ناپذیر دولت است.

لاهوتی درباره دیگر هزینه‌های جاری دولت، گفت: توجه به سلامت خانواده‌ها طی این‌ سال‌ها همواره در دستور کار دولت بوده است و در بودجه سال آینده نیز پیش‌بینی شده ۳۰ میلیون نفر رایگان بیمه شوند که سهم دولت از این بیمه ۲۶ هزار میلیارد تومان است تا از این طریق از مرگ خاموش افرادی که توان مالی برای مراجعه به پزشک و مداوای خود را ندارند جلوگیر کند.

وی درخصوص حمایت از معلولان در بودجه سال آینده نیز بیان کرد: برای اجرای قانون حمایت از معلولان ۱۷۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است قانونی که تا سال ۹۸ هیچ اعتباری برای آن پرداخت نمی‌شد و از سال گذشته میزان اعتبار پیش بینی شده ۱۳۰۰ میلیارد تومان بود و امسال ۴۰۰ میلیارد تومان نیز افزایش یافت.

نماینده مجلس دهم درباره هزینه‌های جاری در بخش آموزش و پرورش نیز گفت: اعتبار آموزش و پرورش به عنوان یکی از بخش‌های مهم در کشور ۴۵ درصد افزایش یافته و از رقم ۶۵ هزار میلیارد تومان به ۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین هشت هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شده و اعتبارات دانشگاه‌ها نیز ۴۰ درصد افزایش یافته است.

لاهوتی در جمع‌بندی مطالب خود تاکید کرد: هزینه‌های جاری در لایحه بودجه سال آینده ۴۶ درصد افزایش یافته است که از این میزان ۲۶ درصد مربوط به حقوق کارکنان و بقیه در بخش‌های مختلف آموزش، سلامت، پرداخت یارانه و غیره بود.

وی افزود: دولت هزینه‌های جاری خود در بخش‌های مختلف کاهش داده و آنها را به سمت معیشت  مردم سوق داده است، اما تصمیم نهایی با مجلس شورای اسلامی است و هر طور تمایل دارد می‌تواند برای کاهش این هزینه‌ها هر کدام از بخش‌های مربوط به معیشت خانواده‌ها را کاهش دهد.

روز چهارشنبه ۱۲ آذرماه «حسینعلی امیری» معاون پارلمانی رییس جمهوری، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور با سقف بیش از ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان را به مجلس شورای اسلامی ارایه کرد.
این لایحه پس از تصویب در صحن مجلس، برای شورای نگهبان ارسال می‌شود تا به قانون تبدیل شود و در سال آینده به اجرا برسد.

 

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید     

 

 

 

 

ایرنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار