دولت قصد پیاده کردن سیاستهای خود را در بازار سرمایه دارد

باید پرسید چرا سهمی که در مجمع عمومی سالیانه چند روز قبل خود به ازای هر سهم عدد قابل توجهی زیان شناسایی کرده، در یک روز منفی بازار  با مثبت ۲۴ درصد باز می شود؟

به گزارش اختصاصی رصد روز ، بازار سرمایه در این روزها آبستن حوادث مختلفی است و هر بار شاهد اتفاقات جدیدتری در بازار بورس تهران هستیم. در این مورد دکتر حمیدرضا جیهانی از مدیران بورسی و کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار  رصد روز اعلام کرد: بازار سرمایه بعد از یک روند دوپینگی ویژه دولتی‌ها روی سهام خودشان که قصد دارند آنها را در قالب دارا دوم و سوم و چهارم عرضه کنند در فاز اصلاح سهم های دولتی رفته در این شرایط اقبال مردم به سمت سهم هایی قرارگرفته که در فاز قبلی اصلاح کرده و یا ارزش ذاتی بالایی دارند.

جیهانی بیان کرد: دولت در ۲ماه گذشته با وزن‌دهی به سهم‌های شاخص‌ساز، روند عادی عرضه و تقاضای بازار را تحت‌تاثیر قرارداده و روند سهم‌هایی که تعداد سهامدارانشان و اندازه شرکت‌های شان کم بود متاسفانه تحت فشار قرار داده و این نمادها با اصلاح ۳۰ تا ۴۰ درصدی روبرو شدند و یا درجا زدند تا جایی‌که در بین فعالان بازار شاخص کل، شاخص دولت نام گرفت و شاخص هم‌وزن، شاخص ملت به چشم آمد.

جیهانی ادامه داد: حدود ۴.۵میلیون کد فعال و نیمه فعال و بیش از ۶۰۰نماد بورسی در تابلو بورس و فرابورس حضور دارند؛ ولی بنا به سیاست‌گذاری‌هایی که دولت برای خودش در نظر گرفته، تنها بر حدود ۴۰سهم خاص مانور می دهد تا بروز بیرونی شاخص و بازار را آن‌چنان که می‌خواهد تصویر کند!

جیهانی با انتقاد از نقش پررنگ دولت در بازار سرمایه گفت: در اکثر کشورهای دنیا دولت‌ها در نقش تنظیم‌کننده ظاهر می‌شوند و در راستای تدوین قوانین و مقررات بازار فعالیت می کنند نه به صورت تصدی گری و فعالیت در متن بازار. یعنی دولت می آید و تعیین‌کننده ساختار و چارچوب کلی می شود نه اینکه در نقش معامله‌گر، به صورت فرمایشی به بازار ورود کند و قیمت‌ها را جابجا نماید. اقتضای ذاتی بازار بورس حرکت در مسیر جریان بازار و ماهیت عرضه و تقاضا است نه بر مبنای خط مشی‌گذاری سیاسی بالادستی.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت سهامداران خرد گفت: بحمدلله این گروه از سهامداران فرهنگ سهامداری را بخوبی میدانند و آنهایی هم که جزو تازه واردها هستند به صورت هیجانی و بر اساس مدل‌های موج سواری خرید و فروش می نمایند که آنها را در صف سهام های شاخص ساز می‌بینیم که یک روز از آن صف خرید تشکیل می‌شود و یک روز صف فروش که البته در بلند مدت این دسته بیشترین زیان را خواهند داد.

وی در خصوص وجود حباب در بازار سرمایه گفت: بطور مثال سهمی همچون ایران خودرو را ملاحظه بفرمایید: هم‌اکنون ارزش بازار آن به بیش از ۱۰ میلیارد دلار رسیده یعنی با فروش ایران خودرو می‌توانیم چند برند معتبر مانند رنو فرانسه و حتی فورد آمریکا را بخریم، حال باید پرسید چرا سهمی که در مجمع عمومی سالیانه چند روز قبل خود به ازای هر سهم عدد قابل توجهی زیان شناسایی کرده، در یک روز منفی بازار  با مثبت ۲۴ درصد باز می شود، دو نتیجه میتوانیم بگیریم، اولا دستهای نامرئی میخواهند قیمت این سهم ها را بالا ببرند و دوما آنکه، با تاثیر معاملات این سهم شاخص منفی را دستکاری کنند که از مقدار مشخصی منفی‌تر بسته نشود!!!

جیهانی گفت: با توجه به اینکه در اقتصاد  ایران و بازار سرمایه ما آقای بازیگر، دولت است؛ لذا سمت و سوی بازار و شاخص کل اسیر بازی های دولت است، اما یک تفاوت با دهه قبل  وجود دارد و آن اینکه در وضع موجود بیش از چهار میلیون سهامدار فعال داریم و بیشتر از ۴۰ میلیون سهامداران عدالت که توجه‌شان روزانه به بازار است هر کاری که دولت بخواهد انجام دهد در نهایت خواست قاطبه سهامداران باید رعایت شود. مثل همین اصلاحی که چند روز قبل انجام شده و کف سازی خوبی روی کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد صورت گرفت.

جیهانی در پایان گفت: که اتفاقات خوبی برای شاخص بازار بورس تهران اتفاق می افتد و بازار با روند قوی به کار خود ادامه می دهد.

 

با ما در رصد مهمترین اخبار و تحولات باشید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار