دژپسند: کرونا فرصتی را برای هوشمندسازی اقتصاد ایجاد کرد

وزیر امور اقتصادی و دارای هوشمند سازی اقتصاد را از اولویت‌های کاری خود برشمرد و گفت: بیماری کرونا گرچه آسیب‌هایی به همراه داشت اما فرصتی را برای سرعت بخشیدن به فرایند اقتصاد هوشمند ایجاد کرد.

به گزارش رصد روز ، «فرهاد دژپسند» روز دوشنبه در مراسم رونمایی از سفته الکترونیک و تسهیلات و اعتبارات دیجیتال که در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی بر گزار شد، تحقق اقتصاد هوشمند را گام بسیار مهمی در تحقق اهداف سند چشم انداز توسعه کشور دانست.

وی تعقیب اقتصاد هوشمند را جزو اولویت های خود در وزارت امور اقتصادی و دارایی برشمرد و خاطرنشان ساخت: تبدیل دفتر فناوری اطلاعات به مرکز اقتصاد هوشمند با هدف تحقق اقتصاد هوشمند اجرایی شد.

وزیرامور اقتصادی و دارایی به تشکیل شورای فناوری اطلاعات در وزارتخانه تحت مدیریت خود اشاره کرد و گفت: شورای مذکور در یک فرایند سیاست گذاری و راهبردی به تحقق اهداف هوشمند سازی اقتصاد کمک خواهد کرد.

دژپسند ادامه داد: فرایندهای دیجیتالی به سیاست گذاری در تحقق اهداف کمک می‌کند و بلای کرونا یک فرصت برای سرعت بخشیدن به تحقق این اهداف ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه هوشمند سازی تقاضا برای مسافرت را کاهش می‌دهد، خاطرنشان ساخت: همین کاری که امروز صورت گرفت باعث خواهد شد، بنا بر آمار ارائه شده ۱۵۸ هزار بنگاه از مراجعه به بانک ملی آزاد شوند.

وزیرامور اقتصادی و دارایی هوشمند سازی را موجب صرفه جویی در مصرف کاغذ و کاهش حضور فیزیکی افراد دانست که اجرای کامل آن کشور را به سمت خدمات بدون نیاز به افراد سوق خواهد داد.

دژپسند افزود: برخی اعتقاد دارند با هوشمندسازی بیکاری به وجود می‌آید، اما بیکاری ندارد بلکه جابه جایی شغل پدیدخواهد آمد.

وی با بیان اینکه به این ترتیب ظرفیت سازی تولید برای تولید انجام خواهد شد گفت: در حال حاضر این اتفاق در بانک ملی انجام شده و آماده تعمیم آن به همه بانک‌ها است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بسته‌هایی طراحی شده که در آن افتتاح حساب و درخواست اعتبار بدون مراجعه حضوری انجام می‌شود.

دژپسند ادامه داد: به واسطه کرونا در بخش سهام عدالت با اختیاراتی که رهبر معظم انقلاب دادند، حضور فیزیکی مردم در پیشخوان‌ها جای خود را به احراز هویت الکترونیکی داد.

وی گفت: بنگاه دار و فعال اقتصادی باید احساس کند در پیگیری امور نیاز به مراجعه مکرر ندارد و این موضوع پیشتر از طریق بازار سرمایه عملیاتی شده است.

وزیرامور اقتصادی و دارای با بیان اینکه طبق آمارها ۱۰۰ نفر از پرسنل بانکی به دلیل بیماری کرونا جان به جان آفرین تسلیم کردند، خاطرنشان ساخت: اگر هوشمندسازی فعالیت ها پیشتر تحقق یافته بود این تعداد از افراد جان خود را از دست نمی دادند.

وی ادامه داد: اگر بناست در اقتصاد ایران رشد پایدار شکل بگیرد، ما باید از سویی ظرفیت سرمایه گذاری خارجی را افزایش دهیم و از سوی دیگر استفاده از ظرفیت تولید را بالا ببریم. اقتصاد هوشمند می تواند در هر دوی این اهداف به ما کمک جدی کند.
دژپسند از تشکیل  هسته اندیشه ورزی در وزارت امور اقتصادی و دارایی خبرداد که بحث اقتصاد هوشمند در یکی از این هسته ها با جدیت دنبال می شود

 

 

ایرنا

مطالب مرتبط