رئیس سازمان سیا: پوتین در جنگ اطلاعاتی باخته است

"هنگامی که روسیه اواخر سال گذشته میلادی بسیج نیروهای خود در نزدیکی مرز اوکراین را آغاز کرد، رئیس سازمان سیا آماده بود."

به گزارش رصد روز، “هنگامی که روسیه اواخر سال گذشته میلادی بسیج نیروهای خود در نزدیکی مرز اوکراین را آغاز کرد، رئیس سازمان سیا آماده بود.”

ویلیام برنز، مدیر سازمان سیا دو نوبت سفیر آمریکا در مسکو بود و یکی از بهترین کارشناسان دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درخصوص روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور محسوب می‌شود.

بایدن در نوامبر سال گذشته برنز را فورا به روسیه اعزام کرد تا با کرملین مذاکره کند و به آنها نسبت به پیامدهای حمله به اوکراین هشدار دهد.

در نهایت برنز رکن اصلی تصمیم غیرمعمول دولت بایدن برای افشای اطلاعات مربوط به عملیات “پرچم دروغین” روسیه در اوکراین به عنوان راهی برای مختل کردن پیام‌رسانی و پایان بازی پوتین بود.

دنیل فراید، سفیر سابق آمریکا در لهستان و یکی از اعضای برجسته شورای آتلانتیک گفت: این حقیقت که دولت بایدن برنز را به مسکو فرستاد، کاملا درست است. من هم اگر بودم همین کار را می‌کردم.

وی افزود: برنز تاثیرگذار و ماهر بود و با روس‌ها خوب کنار می‌آمد چرا که او میانه‌رو، آرام و باملاحظه بود و در بهترین دوران روابط میان این دو کشور یعنی در دوران ریاست جمهوری جورج بوش در مسکو بود. او با پوتین زمانی ملاقات کرد که اوضاع خیلی خوب نبود اما جو مذاکرات آنها خیلی بد نبود.

برنز به عنوان مدیر سیا مدیریت سازمانی را برعهده دارد که وظیفه‌اش حفظ اسرار در شرایط غیرمعمول است.

اما دولت بایدن به ویژه برنز و آوریل هینس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا تصمیم گرفتند تا رویکرد جدید و پرخطری را اتخاذ کنند چرا که روسیه تهدیدات علیه اوکراین را افزایش داده بود؛ اقدامی که به گفته دولت بایدن برنامه‌های جنگی پوتین را مختل کرد.

برنز اخیرا به کمیته اطلاعات سنا گفت: در تمامی سال‌هایی که به عنوان یک دیپلمات خدمت کردم، موارد زیادی را دیدم که در جنگ اطلاعاتی با روس‌ها شکست خوردیم. در این مورد فکر می‌کنم که در مختل کردن تاکتیک‌ها ومحاسبات روس‌ها تاثیرگذار بودیم و به کل جهان نشان داده‌ایم که این یک حمله از پیش برنامه ریزی شده و بی‌دلیل است که بر پایه دروغ و روایت‌های دروغین ساخته شده است. به نظر من این یکی از جنگ‌های اطلاعاتی است که پوتین در آن شکست خورده است.

انتخاب برنز توسط دولت بایدن برای تصدی پست ریاست سازمان سیا اصلا جنجالی و بحث‌برانگیز نبود و وی از احترام زیادی در گروه‌های امنیت ملی و در بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان برخوردار است. وی نخستین دیپلماتی است که به ریاست سازمان سیا منصوب می‌شود.

بسیاری معتقدند که برنز بهترین گزینه برای تصدی ریاست سازمان سیا است. برنز زمانی این سمت را برعهده گرفت که روحیه جامعه اطلاعاتی که فعالیتشان برای دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا غالبا رد شده بود، بسیار پایین بود.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار