رئیس کل بانک مرکزی: نرخ ارز دوباره به ۲۰ هزار تومان می‌رسد

همتی گفت: انتظارات نرخ ارز تعدیل خواهد شد و قیمت دوباره به ۲۰ هزار تومان هم می رسد.

به گزارش رصد روز، همتی رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب ۱۲ بهمن ماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی عملکرد بانک مرکزی پرداخت.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بنده خبرنداشتم بانک ها به خاطر کد شهاب حساب ها را مسدود کرده اند گفت: یکی دو تا از بانک‌های ما اقدام به مسدود کردن حساب ها کرده بودند، چند سالی است که به بانک‌ها گفته ام که با مردم ارتباط برقرار کنند و از همه بخواهند تا کد ملی اتباع خارجی را اخذ کنند تا همه هویت داشته باشند .

او اظهار کرد: از ۶ بهمن ماه کار را شروع کردیم تا در ساتنا اگر فردی هویت نداشته باشند نقل و انتقال مالی صورت نگیرد ، اما به یکباره متوجه شدم که حساب عده ای مسدود شده است ، بنده همان شب با مدیران بانک‌ها تماس گرفتم و دستور دادم که یک ماه کار را به عقب بیندازند و از مشترکین بخواهند که موضوع را جدی بگیرند و کسانی که کد ملی ندارند کد شناسه را به بانک ار ائه بدهند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد : بیشتر هدفمان این است تا جلوی پولشویی را بگیریم لذا این هدف بر اساس مصوبات شورای عالی مبارزه با پولشویی و اقدامات تروریستی است. این کار را باید انجام دهیم و تاکید کرده‌ایم تا بانک‌ها اقدام به این عمل کنند اما برخی از بانک‌ها بی‌تدبیری کردند، همه موضوعات به بانک مرکزی ارتباطی ندارد .

همتی بیان کرد: استفاده از مکانیزم ساتنا از سوی اتباع خارجی اگرچه در اواخر هفته گذشته دردسرساز شد، اما بانک مرکزی اعلام کرده که مهلت دریافت کدشهاب از سوی این گروه به مدت یک‌ماه تمدید شده است.

او تاکید کرد: علت نوسان ارز بیشتر روانی است مسئولان باید در اظهاراتشان دقت کنند. به سرکوب نرخ ارز اعتقادی ندارم اما انتظارات نرخ ارز تعدیل خواهد شد و به زیر ۲۰ هزار تومان می رسد.

رئیس کل بانک مرکزی از رشد فروش نفت و درآمدهای نفتی خبر داد و گفت: از منابع بلوکه شده خود در عمان استفاده کردیم و در مقابل، از کره‌ای ها برای عدم آزادسازی منابع خود شکایت خواهیم کرد.

 

او با اشاره به آخرین وضعیت درآمدهای ارزی گفت: وضع درآمدهای ارزی خوب است ولی نمی توان رقم را اعلام کرد، احساس کردم که مسئولان کشور عمان در مذاکرات طولانی و مفصل خود با ایران، عزم جدی برای همکاری با ایران را دارند این در حالیست که ما منابع خوبی در عمان داشتیم که از آن استفاده کردیم و امیدواریم این روابط بهبود پیدا کند.

شرایط سخت را گذرانده ایم

همتی با بیان اینکه سخت ترین شرایط را گذرانده ایم گفت: با توجه به مذاکراتی که از سوی ایران در حال انجام است، به نظر می رسد که شرایط بهتر خواهد شد.

او افزود: بانک مرکزی طرفدار این موضوع نیست که قیمت ارز بالا بماند تا دولت نقدینگی تامین کند؛ بلکه بانک مرکزی تمام تلاش خود را خواهد کرد تا نقدینگی را تامین کند؛ این در حالی است که سال قبل ۱۵ میلیارد دلار برای ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده که بانک مرکزی ۷ میلیارد دلار آن را از ذخایر خود تامین کرده است.

او با اشاره به اینکه نرخ ارز در بازار ربطی به تامین ارز دولتی ندارد خاطرنشان کرد: امسال بانک مرکزی بخشی از نیازهای دولت را از ذخایر خود تامین کرده است اما برخی معتقد بودند که بازار را باید با ارزپاشی تعدیل کرد اما بانک مرکزی این کار را نکرد و محکم ایستاد و علیرغم بی سابقه ترین فشارهای تحریم، کالاهای مردم را با دلار ۴۲۰۰ تومانی تامین کرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ما به هر حال ضریب اطمینان را به جامعه می دهیم که کمبودی برای کالاهای اساسی وجود نداشته باشد، این در حالی است که بدون برداشته شدن تحریم ها، صادرات نفت و فرآورده های نفتی بسیار خوب است.

همتی خاطرنشان کرد: من مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستم، ارز ۴۲۰۰ تومانی زمانی به کالاهای اساسی داده شد که البته آن زمان نرخ دلار نیمایی ۷ هزار تومان بود اما به تدریج ارز نیمایی رشد کرد، در همان مقطع ما تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی را کمتر کردیم؛ اما وقتی که فاصله بالا رفت، مجبور هستیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر تزریق کنیم.

او با اشاره به اینکه اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۲۳ هزار تومانی برسد، ممکن است مردم آسیب ببینند گفت: روغن، سویا، ذرت و برخی نهاده های دامی اکنون در بازار بین ۹ تا ۱۳ هزار تومانی به ازای هر دلار در حال تامین است؛ این در حالی است که اگر این ارز به ۲۳ هزار تومان برسد، حتما دیگر نرخ کنونی در بازار اعمال نخواهد شد، بنابراین ارز باید تک نرخی باشد تا رانتی وجود نداشته باشد ، اما جابجایی منابع ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز آزاد باید خیلی با دقت انجام شود که شوک تورمی نداشته باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد: اگر بنای دلار ۲۳ هزار تومان باشد، باید این نرخ باز هم کاهش پیدا کند، پس نوسان در قیمت ها خواهیم داشت، ما مسائل روزمره مردم را به شرایط بازار آزاد نمی توانیم بسپاریم.

همتی با اشاره به اینکه اگر تحریم ادامه پیدا کند باید روی خوراک روزانه مردم کنترل بیشتری داشته باشیم خاطرنشان کرد: من مخالف برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستم؛ اما مسائل کشور مسائلی نیست که یک شب آزمون و فردا اعمال کنیم.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط