ربیعی: هیچ بن‌بستی در مذاکرات وین وجود ندارد/ امیدواریم تا پایان دولت برجام احیا شود

سخنگوی دولت گفت: هیچ بن‌بستی در مذاکرات وین وجود ندارد و نباید بگذاریم مذاکرات فرسایشی شود.

به گزارش رصد روز، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود گفت: نیمه خرداد پیش روی ماست. خرداد، ماه سرنوشت‌ساز و تاریخ‌ساز ملت ایران کهن است.

وی افزود: ۱۴ خرداد روز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که یک رهبر دینی است و پرتو ایشان به اقصی نقاط جهان از جمله جهان اسلام رسید. امام خمینی (ره) واضح نظریه حرکت انقلاب مردمی علیه پیوند استبداد و جهان خوارگی در نظام نابرابر جهانی بود و به جرئت می توان گفت بعد از رحلت ایشان جهان در طول تاریخ،‌ هیچ نمونه و نظیری از بدرقه بیش ‌از استقبال، به خود ندیده است.

وی بیان کرد: ۱۵ خرداد قیام مردم بی‌سلاح علیه یک رژیم تا دندان مسلح بود، در امتداد آن پیروزی انقلاب اسلامی ایران را نیز، رویدادی تاریخی با تکیه بر عدم خشونت و با محوریت مردم بود.

ربیعی افزود: صندوق‌ها به عنوان دستاوردی بزرگ در بیش از یکصد سال فداکاری یک ملت و در کوران دو انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی بدست آمده است. صندوق رای میراث انقلاب و امام است؛ دستاورد به بلوغ‌ رسیده از مشروطه است.

وی گفت: امروز در راه تداوم جمهوریت برخی گلایه و انتقاد دارند که دامنه انتخاب‌ها محدود شده است. امروز شاید همه آحاد جامعه آنچه را که انتظار داشتند در میان نامزدهای نهایی نمی بینند اما جامعه ما نشان داده که همیشه فرصت‌‌هایی باور نکردنی خلق می‌کند.

ربیعی گفت: مردم حتما می‌توانند با مشارکت خود، ‌در میان نامزدهای موجود نزدیک‌ترین فرد را به آرمانهای خود را انتخاب کنند. صندوق‌های رأی نیازمند رشد، ثبات و امنیت ملی ماست؛ توصیه دولت مشارکت و حضور همه مردم عزیز در پای صندوق رای و انتخاب فردی است که به آرمان‌های خود نزدیک‌تر می‌دانند.

ضرورت مدیریت مصرف برق

سخنگوی دولت با اشاره به مصوبات دولت در هفته گذشته گفت: با توجه به افزایش مصرف برق ناشی از گرمای زودرس و کم‌آبی، دولت برای مدیریت مصرف برق مصوب نمود دستگاه‌های اجرایی و ادارات و بانک‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی به میزان ۵۰ درصد سال گذشته در مصرف برق صرفه‌جویی کنند. همچنین وزارتخانه‌های نیرو، اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشور و نیروی انتظامی موظف شدند نسبت به شناسایی، جمع‌آوری و متوقف کردن فعالیت مراکز و دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمز ارز اقدام کنند. همچنین صنایع بزرگ موظف شدن از ۱۵ خرداد تا ۱۵ مرداد با تدابیری مثل تغییر ساعت کار و یا طرح تعطیلات سالانه در مجموع سه هزار مگاوات کاهش مصرف از ساعت ۱۲ تا ۲۱ داشته باشند.

مانع عمده‌ای بر سر مذاکرات نیست

سخنگوی دولت درباره آخرین اخبار درباره روند مذاکرات وین و سوالی در این باره که رئیس‌جمهور بارها بیان کردند که «می‌شد تحریم زودتر تمام شود» و چه موانعی برای پایان زودهنگام تحریم‌ها وجود داشته است؟ گفت: مانع عمده‌ای بر سر مذاکرات احیای برجام نیست و همانطور که پیشتر گفته شده، تفاهم‌های اصولی درباره اقداماتی که طرفین برای بازگشت به نص صریح توافق برجام باید انجام بدهند، بدست آمده است. طبیعی است که بخاطر پیچیدگی‌هایی که تحریم‌های متعدد در دولت ترامپ و پیشرفت‌های فنی هسته‌ای در پاسخ به آنها ایجاد شده، جزئیات زیادی باید مورد بررسی و بحث قرار بگیرد اما هیچکدام از این موانع غیرقابل عبور نیستند و با اراده سیاسی در پایتخت‌ها این اختلاف‌های جزئی نیز به پایان خواهد رسید. بنابراین، ما بسیار امیدواریم که تا پیش از انتقال تصدی دولت بتوانیم احیای کامل برجام را اعلام کنیم.

وی تاکید کرد: مذاکرات وین به هیچ وجه تحت تاثیر انتخابات و نتایج آن نیست و بر اساس رویه‌ای مستقل و قانونی خود و در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و با هدایت مقام معظم رهبری تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت. همانطور که بارها گفته‌ایم، دولت مصمم است و رسالت خود را انجام داده و کشور را بدون تحریم‌های غیرقانونی تحویل دولت آینده بدهد.

سخنگوی دولت گفت: هیچ بن‌بستی در مذاکرات وین وجود ندارد. مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که باید در مورد تعداد معدودی مسائل کلیدی تصمیم‌گیری شود و این مسائل هم دقت و وسواس و زمان مورد نیاز خود را می‌طلبد.

ربیعی افزود: ما نه اجازه می‌دهیم که گفتگوها فرسایشی شود و نه تعجیلی برای رسیدن به توافق داریم. ملاک و سنجه ما حقوق ملت و تامین منافع عالی مردم و نظام است.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که فصل انتخابات برکات زیادی دارد از جمله اینکه برخی از افراد که طی سال‌های اخیر حتی حاضر نبودند که فشار تحریم را در وضعیت اقتصادی کشور به رسمیت بشناسند؛ سال‌ها با پذیرش کنوانسیون‌های FATF مخالفت می‌کردند یا با سیاست‌های دولت در دفاع از آزادی‌های قانونی شهروندان در فضای مجازی مخالف بودند، امروز پیشگام‌تر از دولت دنبال رفع تحریم‌ها هستند و از گشایش در فضای مجازی صحبت می‌کنند. البته ما از همین مواضع در جهت دفاع از حقوق مردم، استقبال می‌کنیم و آن را به فال نیک می‌گیریم.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط

آخرین اخبار