رشد ۱۱ درصدی تجارت ایران

روند تجارت خارجی در بهمن سال جاری به 9 میلیارد و 668 میلیون و 684 هزار رسید و با این شرایط نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 11 درصدی را تجربه کرد.

به گزارش رصد روز، داد‌های اعلام شده از سوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت نشان می‌دهد از مجموع تجارت خارجی در بهمن ماه ۴ میلیارد و ۵۳۷ میلیون دلار مربوط به صادرات و ۵ میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار مربوط به واردات بوده است.

براساس آمار اعلام شده در بهمن سال جاری، ۱۴ میلیون و ۳۵۶ هزار و ۹۳ تن کالا، به ارزش ۹ میلیارد و ۶۶۸ میلیون و ۶۸۴ هزار و هفت دلار، بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که نسبت به بهمن سال قبل، با رشد ۲۶.۳ درصدی در وزن و ۱۱ درصدی در ارزش، همراه بوده است.

با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت، سهم صادرات کالاهای غیرنفتی در بهمن ماه برابر با ۱۱ میلیون و ۳۱۸ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۲۴۱ میلیون دلار بوده که با این شرایط صادرات کشورمان در این ماه نسبت به بهمن سال گذشته، ۳۱ درصد در وزن و ۱۹.۲ درصد در ارزش رشد داشته است.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص میزان واردات به کشور در بهمن ماه توضیح داد: در یازدهمین ماه امسال، سه میلیون و ۳۸ هزار و ۲۶ تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۴۲۶ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۷۳۹ دلار از گمرکات اجرایی کشور ترخیص شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۱۱.۲ درصدی در وزن و ۵.۳ درصدی در ارزش واردات را شاهد هستیم.

۵ مقصد اول صادراتی در بهمن ماه
سید روح اله لطیفی در خصوص مقاصد نخست صادراتی ایران در بهمن ماه اعلام کرد: در بازه زمانی مورد بررسی «چین» با خرید یک میلیارد و ۱۲۴ میلیون و سه هزار دلار و رشد ۱۷ درصدی، «عراق» با ۸۱۱ میلیون و ۶۶۹ هزار دلار و رشد ۶۱.۵ درصدی، «امارات» با ۶۲۷ میلیون و ۱۵۱ هزار دلار و رشد ۴۳ درصدی، «ترکیه» با ۳۱۴ میلیون و ۱۴۳ هزار دلار و رشد ۱۰ درصدی ۵ مقصد اول صادراتی در بهمن ماه بوده‌اند.

از سوی دیگر در این مدت، «امارات» با فروش یک میلیارد و ۶۵۸ میلیون دلار و رشد ۷.۲ درصدی، «چین» با یک میلیارد و ۵۱۱ میلیون دلار و رشد ۳ دهم درصدی، «ترکیه» با ۷۱۵ میلیون و ۸۳۵ هزار دلار و رشد ۳۸ درصدی، «آلمان» با ۱۶۳ میلیون دلار و کاهش ۲۷ درصدی و «هند» با ۱۳۳ میلیون و ۳۶۶ هزار دلار و کاهش ۲۹ درصدی در جمع ۵ کشور اول واردکننده کالای به ایران قرار داشته‌اند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار