رکوردهای بانک ایران زمین در ۹ ماهه ۹۹ 

رکوردهای بانک ایران زمین در 9 ماهه 99 نشان می دهد که کفه شفافیت به شدت به سمت آن سنگین است و اتفاقات خوبی با این وضعیت برای بانک می توان متصور بود.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، بانک ایران زمین در شرایطی زیان انباشته خود را در پایان ۹ ماهه سال قبل ۶۱ درصد رو به افزایش می بیند که رکوردهای این بانک در همین بازه زمانی قابل توجه است ؛

 

رکوردهای بانک ایران زمین در ۹ ماهه ۹۹ 

 

بدون شک مسئله شفافیت که هنوز مهمترین رکن فضای اقتصادی کشور است در بین بانکهای خصوصی در همین بازه زمانی با بانک ایران زمین تعریف می شود. پیشتازی این بانک در ارائه صورتهای مالی بدون هیچ وقفه ای مصداق بانک شیشه ای را برای آن تسهیل می کند. موضوعی که برای سایر بانکهای خصوصی بسیار دیر اتفاق افتاد و هنوزم هم به کیفیت انتشار صورتهای مالی آنها بعد از گذشت بش از ۴ ماه از انتشار نقدهای حرفه ای زیادی وارد است.

در صدر قرار گرفتن به جهت کاهش هزینه مطالبات مشکوک الوصول یکی دیگر از اتفاقاتی بود که برای اکثریت قریب به اتفاق بانکها نه تنها اتفاق نیفتاد بلکه با افزایشهای قابل توجه همراه بود که این موضوع نیز به مراتب بسیار بیشتر از سایر مسائل می تواند مورد توجه باشد.

گذشته از این موضوع باید به شفافیت ارزی بانک ایران زمین توجه کرد. بر خلاف سایر بانکها که به مدد نرخ تسعیر درآمدهای خوبی را برای خود ایجاد کردند ایران زمینی ها نه تنها که به این سمت و سو حرکت نکردند بلکه تمام درآمدهای را از محل فعالیتهای بانکی به دست آوردند که فاصله معنی دار درآمدهای مشاع از درآمدهای غیرمشاع گواه این ادعاست.

اما رکوردهای بانک ایران زمین در ۹ ماهه ۹۹ فقط به این موارد خلاصه نمی شود بلکه بالا رفتن میزان سپرده های بانکی و افزایش دارائیها نیز از دیگر اتفاقاتی است که باید در صورتهای مالی بانک ایران زمین به آن توجه کرد. در طرف دیگر ماجرا نیز صفر بودن بدهی های این بانک به بانک مرکزی در حالیکه بسیاری از بانکها به سبب اضافه برداشت از بانک مرکزی با جرائم قابل توجه روبرو هستند از دیگر نکاتی است گه باید به آن به خوبی دقت نمود. در عین حال این بانک بیش از ۵۷ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال از بانک مرکزی مطالبه دارد که البته باید مطالبه بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی از بانکها و مؤسسات اعتباری را به آن اضافه کرد.

پیشتازی بانک ایران زمین در شفافیت اما با دو مسئله دیگر به وضوح قابل اثبات است اول اینکه نگاهی به کدال و اطلاعیه های مربوطه به بانک ایران زمین نشان می دهد که این بانک و مدیران آن جهت رعایت قوانین رفع موانع تولید به دفعات اقدام به فروش اموال مازاد خود می کنند دوم اینکه تمرکز این بانک بر مسئله بانکداری دیجیتال که از مهمترین خواسته های نظام اقتصادی کشور است از دیگر مواردی است که جدا از دستاوردهای بسیار مهمی که برای نظام بانکی کشور دارد مفهوم بانک شیشه ای را یکبار دیگر عینی تر درباره این بانک می نمایاند.

آنچه از وضعیت صورتهای مالی بانک ایران زمین در نه ماهه ۹۹ برمی آید این است که این بانک عملکرد خوبی در حوزه مالی داشته و ثمره تلاشهای آن نیز در سال جدید به بار خواهد نشست. ضمن اینکه اگر مطالبات از بانک مرکزی و میزان پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی و همینطور افزایش سپرده های بانکی را در نظر بگیریم جمع این موارد با هم بیش از شش ماه پرداخت یارانه نقدی خواهد بود.

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار