رییسی: ایران آماده ادامه مذاکرات با عربستان تا حصول نتیجه است

رییس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به مذاکرات با عربستان تا حصول نتیجه ادامه دهد، به شرط آنکه سعودی‌ها هم در فضای تفاهم و احترام متقابل حاضر به ادامه مذاکرات باشند.

به گزارش رصد روز، رییس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به مذاکرات با عربستان تا حصول نتیجه ادامه دهد، به شرط آنکه سعودی‌ها هم در فضای تفاهم و احترام متقابل حاضر به ادامه مذاکرات باشند.

 این گفته حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی در گفت‌وگوی تلفنی با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق است.

روز پنجشنبه وزیر امور خارجه هم در گفت‌وگو با دبیر کل سازمان همکاری اسلامی همکاری ایران و عربستان را عاملی برای حل مشکلات منطقه‌ای و جهان اسلام دانسته بود.

جمهوری اسلامی به تازگی نمایندگی خود نزد سازمان همکاری اسلامی را پس از گذشت حدود ۵ سال قطع روابط با عربستان سعودی، در شهر جده این کشور بازگشایی کرده است.

آقای حسین ابراهیم طه از برگزاری روند گفت‌وگو‌ها بین ایران و عربستان سعودی حمایت کرده است.

رییس جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با نخست وزیر عراق گفت که همه مشکلات منطقه‌ای در صورت «توقف مداخلات منطقه‌ای» قابل حل است.

آقای رییسی عامل مشکلات منطقه را زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها دانست و گفت که «اگر ‌‌آمریکایی‌ها به شکل واقعی و نه ظاهری از منطقه اخراج شوند، کشورهای منطقه می‌توانند صلح، ثبات و امنیت را با همکاری یکدیگر در منطقه به طور کامل برقرار کنند.»

برخی رسانه‌ها به استناد آمار پایگاه اطلاعاتی Statista اعلام کردند همزمان با روز ترور سردار سلیمانی، نزدیک ۷۰ هزار نظامی ارتش ایالات متحده اطراف ایران مستقر بوده‌اند.

گفته رییس جمهور کشور در حالی مطرح می‌شود که پس از ترور سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه، پارلمان عراق اخراج نیروهای آمریکایی را قانونی اعلام کرد و بر اساس آن، بخشی از سربازان آمریکایی از عراق خارج شدند. با این حال هنوز تمام نیروهای آمریکایی از عراق خارج نشده‌اند.

به عقیده برخی به نظر می‌رسد در جامعه سیاسی عراق درباره خروج نظامیان آمریکایی از این کشور اختلاف نظر وجود دارد.

به گفته حسن لاسجردی، کارشناس مسائل منطقه‌ای «برخی از گروه های سیاسی علی رغم مصوبه پارلمان، خواهان خروج نیروهای آمریکایی نیستند؛ آنها اعتقاد دارند خروج نیروهای آمریکایی معادلات امنیتی عراق را به هم می‌ریزد.»

نظامیان آمریکایی همچنین پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، ۸ شهریور ۱۴۰۰ از این کشور خارج شدند. با این حال ایالات متحده در خاورمیانه و کشورهای در ارتباط با ایران، همچنان پایگاه‌های نظامی خود را دارد.

بعضی کارشناسان مسائل امنیتی می گویند خروج آمریکا از منطقه ممکن است به صورت فیزیکی ممکن باشد اما ارتباط یا مداخلات احتمالی خود را قطع نخواهند کرد.

نخست وزیر عراق در این گفت‌وگو گفته افزایش سطح تبادلات اقتصادی با ایران برای عراق «بسیار اهمیت» دارد.

آقای الکاظمی با استقبال از سیاست گسترش تعاملات همسایگی و منطقه‌ای استقبال ابراز امیدواری کرده سطح همکاری‌ها و مناسبات ایران و عراق گسترش پیدا کند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط