زنگ خطر مصرف گاز در کشور

اگرچه ایران با توسعه فازهای پارس جنوبی در دولت تدبیر و امید،‌ظرفیت تولید گاز خود را به یک میلیارد متر مکعب در روز رسانده اما افزایش بی رویه مصرف گاز در کشور و تزریق ۸۱۰ میلیون متر مکعب به شبکه سراسری در نخستین روز از زمستان، ‌زنگ خطر مصرف...

به گزارش رصد روز،  با سرد شدن هوا در کشور،‌ مصرف گاز نیز افزایش پیدا می کند. با این حال مانند سال های گذشته نگرانی مبنی بر کاهش فشار شبکه و قطع گاز وجود ندارد و همین موضوع باعث شده تا مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری با شتاب زیادی افزایش پیدا کند.

ایران در حال حاضر با توسعه پارس جنوبی، ‌ظرفیت تولید گاز خود را به یک میلیارد متر مکعب در روز رسانده است. از این میزان حدود ۷۰ درصد سهم پارس جنوبی است. با تکیه بر همین توان تولید بود که سال گذشته با وجود بارندگی های زیاد و سرمای هوا در شمال کشور،‌ اما گاز در هیچ نقطه ای قطع نشد.

امسال اما با توجه به شیوع کرونا و همچنین افزایش تعداد مشترکان شبکه گاز، مصرف فراتر رفته و اگر این رشد ادامه دار شود، افزایش تولید نمی تواند رشد مصرف را جبران کند و در آینده ای دور یا نزدیک باید منتظر افت فشار و یا قطعی گاز در مناطقی از کشور باشیم.

آنگونه که وزارت نفت ایران اعلام کرده، در نخستین روز زمستان امسال، مقدار گاز تزریق‌شده به شبکه خطوط سراسری ۸۱۰ میلیون مترمکعب بود که این مقدار نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش ۱۰.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

«محمدرضا جولایی» مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده که مصرف روزانه گاز کل کشور در نخستین روز زمستان امسال (۲۴ ساعت گذشته) در مقایسه با دوره مشابه پارسال، ۵۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته و به ۷۴۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با اشاره به افزایش مصرف گاز طبیعی در کشور گفت: سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده از این مقدار، ۵۶۵ میلیون مترمکعب بود که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۱ درصد افزایش یافته است.

جولایی ادامه داد: مصرف صنایع عمده هم ۱۲۰ میلیون مترمکعب و نیروگاه‌ها ۵۵ میلیون مترمکعب بوده که گازرسانی به نیروگاه‌های کشور نسبت به زمان مشابه پارسال ۲۴ درصد کاهش یافته و دلیل آن افزایش مصرف مشترکان بخش خانگی است.

به گفته جولایی، عمده مصرف گاز طبیعی اکنون در استان‌های شمالی کشور شامل گلستان، مازندران و گیلان، خراسان شمالی و آذربایجان غربی و تهران است و این استان‌ها رکورددار مصرف گاز طبیعی در کشور هستند.

این در حالی است که مصرف گاز طبیعی در نخستین روز زمستان پارسال ۶۸۵ میلیون مترمکعب بود، هرچند افزایش تعداد مشترکان گاز در این روند رو به رشد تاثیر داشته است، اما به گفته کارشناسان، مصرف گاز نباید تا این اندازه افزایش داشته باشد.

طبق توضیحات مسئولان کشور، منابع تولید گاز محدود است و ما یک پارس جنوبی بیشتر نداریم، بنابراین با آغاز فصل زمستان و کاهش قابل توجه دمای هوا به‌ویژه در شهرها و روستاهای کوهستانی کشور، توجه بیشتر مردم برای صرفه‌جویی از این انرژی پاک لازم است.

با این حال هم‌اکنون تأمین گاز مشترکان در کشور پایدار است، اما رعایت نکات ایمنی و صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی برای همه مصرف‌کنندگان ضروری است تا این زمستان هم بدون قطعی گاز در هیچ شهر و دیاری طی شود. شرکت ملی گاز ایران هم اعلام کرده  اگر مشترکان گاز ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف صرفه‌جویی کنند این مجموعه برای تأمین پایدار گاز به اهداف خود می‌رسد.

در این میان توصیه شرکت ملی گاز ایران به مشترکان خانگی کاهش ۲ درجه ای دما است تا مصرف گاز در کشور کنترل شود و به تعادل برسد.

موضوعی که علاوه بر پایداری شبکه گاز،‌مانع از هدررفت ثروت ملی می شود و این امکان را فراهم می کند تا ایران با خیالی آسوده به تعهدات صادراتی خود پایبند باشد.

همچنین میزان گاز تحویلی به نیروگاه ها و صنایع را نیز افزایش خواهد داد که می توان در کاهش آلودگی هوا به ویژه در فصل زمستان راهگشا باشد.

 

 

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

ایرنا

مطالب مرتبط