زیان آفرینی بیمه اتکایی امین در صندوق واسطه گری یکم ( دارا یکم )

بیمه اتکایی امین ( اتکام ) در پایان سال مالی منتهی به پایان اسفند 99 تنها شرکت در سبد سهام صندوق واسطه گری یکم ( دارا یکم ) بود که زیان آفرینی کرد.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، تیرماه سال قبل بود که صندوق واسطه گری یکم با نماد دارا یکم شروع به فعالیت کرد. بانکهای تجارت ، صادرات ، ملت و بیمه های البرز و بیمه اتکایی امین سبد سهام آن را تشکیل می دادند. دارا یکم خیلی زود مورد توجه فعالان بازار قرار گرفت زیرا در روزهایی که بازار سرمایه به شکل کاملا حبابی در حال ایجاد انتظارات ماورایی بود سرمایه گذاری روی نمادی که به شدت در موردش تبلیغات شده بود می توانست به افزایش نقدینگی جمعیت قابل توجهی کمک کند. اما خیلی ها باور نمی کردند نمادی که روزی برایش در بوق و کرنا کردند در سبد سهام خود شاهد زیان آفرینی برخی از نمادها باشد.

 

به هر خریدار ۲۰۰ سهم از دارا یکم می رسید و مبلغ کل آن ۲۰ میلیون ریال بود. کمترین سهم در سبد صندوق واسطه گری یکم موسوم به دارا یکم مربوط به نماد اتکام یا بیمه اتکایی امین بود. این نماد که در مجموع ۱۴۹.۲۹۳.۰۵۰ سهم در پایان سال مالی منتهی به پایان اسفند سال قبل را در سبد سهام دارا یکم تشکیل می داد را تشکیل می داد در بررسی سود و زیان سبد دارا یکم زیان آفرین بود. این در حالیست که سایر نمادهای این صندوق در پایان ۱۲ ماهه سال ۹۹ سود آفرینی داشتند. اما بیمه اتکایی امین زیان بیش از ۲۴ میلیارد ریالی را منجر شده است.

 

 

بیمه اتکایی امین در یکسال گذشته نیز در مجموع با زیان ۲۲.۲۷ درصدی روبروست که از این حیث به لحاظ بازدهی و نقدشوندگی رتبه ۲۶۲ را در بازار سرمایه در اختیار دارد.

 

اتکام همینطور در سه ماهه گذشته نیز در نهایت ۱۵ درصد زیان خلق کرد که اگرچه رتبه خود را در بازار سرمایه کمی بهبود بخشید اما در نهایت سهامداران این نماد چیزی جز از دست دادن سرمایه را تجربه نکردند. زیان آفرینی بیمه اتکایی امین نگرانی هایی را به وجود می آورد که باید دید علت این مسئله در رفتار حقوقی های نماد نهفته است یا موضوع دیگری سبب شکل گیری آن بوده؟

لازم به ذکر است صندوق واسطه گری یکم از شروع فعالیت تا پایان سال ۹۹ حدود ۳۵ درصد سود ایجاد کرده بود.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار