ساخت خط‌ آهن شلمچه-بصره پس از ماه رمضان آغاز می‌شود

وزیر راه و شهرسازی از آغاز احداث مسیر ریلی راه‌آهن شلمچه-بصره پس از ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت:‌ این خط‌آهن و پل متحرک “شط‌العرب” ۱۸ ماهه ساخته می‌شود. به گزارش رصد روز، مهرداد بذرپاش در دیدار با وزیر حمل و نقل عراق اظهار ک...

وزیر راه و شهرسازی از آغاز احداث مسیر ریلی راه‌آهن شلمچه-بصره پس از ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت:‌ این خط‌آهن و پل متحرک “شط‌العرب” ۱۸ ماهه ساخته می‌شود.

به گزارش رصد روز، مهرداد بذرپاش در دیدار با وزیر حمل و نقل عراق اظهار کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران به دلیل همجواری با کشور عراق و مرزهای مشترک با آن کشور پروژه‌های قابل توجهی در حوزه حمل و نقل برای گسترش همکاری‌ها در دستور کار دارد. راه‌آهن شلمچه-بصره پروژه‌ای است که سال‌های سال معطل مانده بود که یکی از موضوعاتی بود که امروز در خصوص آن، دو کشور تصمیم‌گیری کردند.

وی افزود: با توجه به اینکه این منطقه از شلمچه و از ابتدای خاک عراق در زمان جنگ مین گذاری شده، در توافق با وزیر حمل و نقل عراق مقرر شد تا در کوتاه ترین زمان زمین تحویل دولت ایران شود تا با اولویت بعداز ماه مبارک رمضان عملیات مین‌روبی توسط جمهوری اسلامی ایران انجام شود.

وی ادامه داد: در مسیر ریلی ۳۲ کیلومتری که توسط عراق ساخته می‌شود، رود شط‌العَرب وجود دارد که مقرر شد ایران احداث پل متحرک را روی رود انجام دهد.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که ساخت این پل به شکل موازی همراه با احداث مسیر ریلی آغاز می‌شود، گفت: مقرر شد تا زمین‌های موردنیاز اطراف رودخانه شط‌العرب برای احداث پل در اختیار ایران قرار گیرد و طرف عراقی متعهد شد این امر هرچه سریعتر انجام شود.

بذرپاش از ساخت خط‌آهن شلمچه-بصره و پل متحرک طی ۱۸ ماه خبر داد و با بیان این‌که اگر در حین انجام کار قدری زمان طولانی تر شود توافق لازم بین دو کشور انجام خواهد شد، اضافه کرد: ایران و عراق همچنین توافق کردند تا نقشه جامع همکاری حمل و نقلی در بخش‌های مختلف ریلی، جاده‌ای، دریایی تنظیم تا کارهای مشترک بین دو کشور طبق نقشه جامع انجام شود.

به گفته وی، لایروبی کشتی‌های مغروق و سایر لایروبی‌های موردنیاز از جمله توافقات دیگر این نشست بین دو کشور ایران و عراق بود و مقرر شد تا این موضوعات در کمیته مشترک پیگیری شود.

وی موضوع دیگر مورد بحث در این نشست را موضوع جاده‌ای و تکمیل راه‌آهن و مسیر جاده‌ای مرز خسروی به بغداد اعلام کرد و با اشاره به پیگیری موضوع ترانزیت کامیون‌های دو کشور از طریق وزارت اقتصاد، اظهار کرد:‌ ایران با عراق چهار مرز مشترک مهران، چذابه، شلمچه و خسروی دارد که هرکدام از آنها اهمیت خاص خود را دارد. برخی از این مرزها، مرزهای ترانزیتی ایران است. از آنجاییکه موضوع ترانزیت مربوط به وزارت اقتصاد و مالیه عراق است،  مقرر شد تا از طریق وزارت اقتصاد و امور دارایی موضوع ترانزیت کامیون‌های باری دنبال شود.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط