سرمایه‌گذاران با چه انگیزه ای حاضر به اخذ اقامت در ایران شوند؟

به گزارش رصد روز، عدم پیوستن به FATF توسط ایران و بحران جدی بانکی در کشور از دیگر مشکلات جدی است و در همین حال عدم ثبات نرخ ارز را نیز باید به این بحران‌ها افزود. در کنار این مسائل، مواردی چون نگاه حاکمیت ایران به مساله آزادی اجتماعی خود ...

به گزارش رصد روز، عدم پیوستن به FATF توسط ایران و بحران جدی بانکی در کشور از دیگر مشکلات جدی است و در همین حال عدم ثبات نرخ ارز را نیز باید به این بحران‌ها افزود. در کنار این مسائل، مواردی چون نگاه حاکمیت ایران به مساله آزادی اجتماعی خود از عوامل دیگری است که انگیزه برای حضور و اقامت در ایران را کاهش می‌دهد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اخیرا گفته است که «سرمایه‌گذاران خارجی با انتقال حداقل ۱۰۰ هزار دلار به کشور اقامت ۵ ساله دریافت می‌کنند.»

سید احسان خاندوزی در مورد دستورالعمل جدید تشویق سرمایه‌گذاران خارجی گفته است: یکی از اولویت‌های مهم دولت تأکید بر افزایش سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران است و در هر دو زمینه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی تلاش می‌کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: «هر سرمایه‌گذار خارجی که بیش از ۱۰۰ هزار دلار وارد کشور کند اقامت ۵ ساله دریافت می‌کند و این حداقل مدت است. اگر میزان سرمایه بیشتر شود زمان اقامت بدون سقف افزایش پیدا می‌کند و مجموعه بسته‌ای که دولت در نظر گرفته به سرمایه‌گذاران داخلی کمک خواهد کرد تا در کشور سرمایه‌گذاری کنند.»

اما شاید نکته جالب این باشد که در سال ۱۳۹۸ و دوران دولت حسن روحانی، مصوبه‌ای برای صدور مجوز اقامت پنج‌ساله برای خارجی‌ها در ازای سرمایه‌گذاری یا سپرده‌گذاری بلندمدت ۲۵۰ هزار دلاری تصویب شد، اما در نهایت بابک دین‌پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور مهرماه پارسال اعلام کرد که «حتی یک نفر» متقاضی سرمایه‌گذاری در ایران نشده است.

اکنون، اما احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌گوید قبول دارد که سقف‌های اعلام شده بالاست لذا به ۱۰۰ هزار دلار کاهش پیدا کرده و اگر فردی حداقل ۱۰۰ هزار دلار وارد کشور کند می‌تواند اقامت بگیرد و تمهیداتی فراهم خواهد شد که این روند جذابیت بیشتری برای جذب سرمایه‌گذاری داشته باشد.

نکته دیگر، اما این است که انتظار جذب سرمایه شهروندان خارجی در ازای اقامت در ایران در حالی میان مسئولان کشور وجود دارد که طبق گزارش بانک مرکزی، تنها در سالی که گذشت ۹.۵ میلیارد دلار فرار سرمایه از کشور اتفاق افتاده که نسبت به سال قبل از آن یعنی سال ۱۴۰۰ حدود ۴۸ درصد رشد داشته است.
این امید به سرمایه گذاری درحالی رخ می‌دهد که شهروندان ایرانی رکوردداران خرید مسکن در ترکیه و سرمایه‌گذاری در دیگر کشور‌ها برای دریافت اقامت و یا شهروندی هستند و اکنون نیز ایرانی‌ها بعد از روس‌ها بیشترین خرید مسکن را در ترکیه در میان خارجی‌ها به نام خود ثبت کرده اند.

در همین حال شاید نیم نگاهی به وضعیت دریافت اقامت و پاسپورت کشور‌های دیگر و به خصوص همسایگان ایران برخی نکات را برای مسئولان حداقل روشن کند به خصوص این که در قوانین موجود در ایران بسیاری از حقوق برای مهاجران و یا اتباع بیگانه در داخل کشور اصلا در نظر نگرفته است.

میزان سرمایه مورد نیاز برای اخذ اقامت در کشورهای خارجی

اقامت امارات با سرمایه گذاری

متقاضیان سرمایه گذاری در امارات برای اخذ اقامت ۱۰ ساله امارات باید حداقل ۱۰ میلیون درهم سرمایه گذاری عمومی انجام دهند. متقاضیان می‌توانند از طریق روش‌های صندوق سرمایه گذاری، ثبت شرکت جدید و یا سرمایه گذاری در شرکت موجود در این کشور سرمایه گذاری کنند. این رقم با نرخ درهم روز اول شهریور ۱۴۰۲، مبلغی حدود ۱۳۵ میلیارد تومان است.

یعنی اگر کسی بخواهد برای اقامت ۱۰ ساله در امارات از طریق سرمایه گذاری اقدام کند به رقمی حدود ۱۳۵ میلیارد تومان نیاز دارد و البته این رقم برای کشور همسایه ایران در حالی است که با تبدیل ۱۰۰ هزار دلار به تومان به رقم ۵ میلیارد تومان برای اقامت ۵ ساله در ایران می‌رسیم.

در واقع هر شخص برای سرمایه گذاری در امارات به پولی ۲۷ برابر بزرگ‌تر از رقمی که لازم است با آن به ایران بیاید نیاز دارد.

هزینه برای دریافت اقامت در ترکیه

از سوی دیگر حداقل سرمایه برای اقامت ترکیه از روش سرمایه گذاری، مبلغی حدود ۵۰۰ هزار دلار آمریکا است که حداقل باید به مدت ۳ سال در بانک باقی بماند. این مبلغ نیز در گذشته چیزی حدود ۳ میلیون دلار بوده که اکنون به این میزان کاهش پیدا کرده است.

در واقع برای دسترسی به اقامت همراه با امکان دریافت پاسپورت کانادایی رقمی ۵ برابر رقم سرمایه گذاری در ایران نیاز است.

هزینه دریافت اقامت در عمان

به گزارش اقتصاد۲۴ ، عمان این روز‌ها تبدیل به یکی از کشور‌های جذاب در منطقه شده است و در آخرین آمار‌ها نیز امتیازات بسیار خوبی را از نظر رفاه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به دست آورده است.

ورود به کشور عمان از طریق سرمایه‌گذاری نیاز به دریافت ویزای عمان دارد. ویزایی که برای اخذ اقامت و سفر به عمان از طریق سرمایه‌گذاری نیاز خواهد بود، ویزای سرمایه‌گذاری است. حداقل سرمایه موردنیاز برای اخذ ویزای سرمایه‌گذاری عمان به میزان ۵۰۰ هزار ریال عمانی برای اقامت ۱۰ ساله و ۲۵۰ هزار ریال عمانی برای اقامت ۵ ساله است.

قیمت ریال عمان در روز اول شهریور ۱۴۰۲، رقمی معادل ۱۲۸,۰۵۰ تومان اعلام شده و این یعنی برای دریافت اقامت ۵ ساله عمان به رقمی حدود ۳۲ میلیارد تومان نیاز است و برای اقامت ۱۰ ساله این رقم تا ۶۵ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند.

هزینه اقامت در گرجستان

گرجستان این سال‌ها بعد ترکیه مقصد مهمی برای ایرانیانی شده که قصد خرید خانه در بیرون از مرز‌های کشور را داشته اند، اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید، حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت در گرجستان ۳۰۰ هزار دلار آمریکا است و با گردش سرمایه‌ای حدود ۱۲۰ هزار دلار آمریکا به صورت سالانه می‌توانید پس از ۳ الی ۵ سال برای دریافت اقامت دائم گرجستان و سپس تابعیت آن اقدام کنید و در نهایت پاسپورت گرجستان را داشته باشید.

در واقع از همان ابتدا به ۱۵ میلیارد تومان و در ادامه به رقمی حدود ۶ میلیارد تومان نیاز دارید تا بعد از ۵ سال انتظار اقامتتان رسمی و تابعیت به دست بیاورید.

لبنان و اقتصاد آشفته و اقامت ۷۰ هزار دلاری

هر چند اقتصاد لبنان این سال‌ها بسیار آشفته و بهم ریخته است، اما هنوز هستند کسانی که امید دارند بتوانند اقامت لبنان را به دلیل دسترسی به تابعیت و پاسپورت آن کشور به دست بیاورند. کما اینکه شما اگر بتوانید ثابت کنید که در کشور لبنان شغلی با درآمد بالای ۲۰۰۰ دلار در ماه دارید یا اینکه در خارج از لبنان منابع درآمدی دارید که این مبلغ را می‌تواند برای شما تضمین کند، می‌توانید با سپرده گذاری حدود ۷۰ هزار دلار در یکی از بانک‌های کشور لبنان نسبت به اقامت در کشور لبنان اقدام کنید.

در واقع با سپرده گذاری رقمی حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌توانید اقامت لبنان را به دست بیاورید.

رسیدن به اقامت قطر از مسیر ملکی

اما قطر از ثروتمندترین کشور‌های جهان، چندان نیاز به سرمایه گذاری هیچ شخصی ندارد. در این کشور با خرید ملک به ارزش حداقل ۷۳۰ هزار ریال قطر یعنی رقمی حدودا معادل ۲۰۰ هزار دلار می‌توانید برای دریافت اقامت موقت درخواست بدهید، اما برای اخذ اقامت دائم که با مزایایی مثل خدمات بهداشتی رایگان همراه است، باید ملکی به ارزش حداقل ۳،۶۵۰،۰۰۰ ریال قطر یعنی رقمی حدود یک میلیون دلار را خریداری کنید، تا بتوانید امتیاز اقامت دائم و پاسپورت قطر را به دست بیاورید.

ژاپن، سرزمینی سخت و رویایی

اما هزینه اولیه مورد نیاز برای سرمایه گذاری در ژاپن حداقل ۳۰۰ هزار ین است، اما این سرمایه گذاری در ژاپن به اقامت دائم و تابعیت منجر نمی‌شود و در صورتی که فرد از طریق پلن‌های ثبت شرکت در ژاپن اقدام به این امر کند، می‌تواند اقامت دائم ژاپن را دریافت کند.

با توجه به اینکه هر ین ژاپن روز اول شهریور معادل ۳۳۸ تومان بود یعنی برای اولین مرحله اقامت در ژاپن به رقمی حدود ۱۰۰ میلیون تومان و البته در ادامه به مسئله پلن‌های سرمایه گذاری نیاز دارید. توجه کنید با ۱۰۰ میلیون تومان بدون ثبت شرکت و پلن و برنامه هیچ نوع اقامتی دریافت نخواهید کرد.

کره جنوبی و سرمایه گذاری در آن

به گزارش اقتصاد۲۴ ، برای رسیدن به اقامت از طریق سرمایه گذاری در کره جنوبی شما به رقمی حدود ۵۰۰ میلیون وون کره جنوبی یا ۴۵۰ هزار دلار نیاز دارید. این رقم باید به بانکی در کره جنوبی منتقل شود.

اقامت در مالزی با سرمایه گذاری

یکی از برنامه‌های اخذ اقامت کشور مالزی از طریق سرمایه گذاری برنامه سرمایه گذاری خانه دوم من My Second Home یا MM۲H در مالزی است. متقاضیان با سرمایه گذاری حداقل یک میلیون MYR معادل ۲۳۰.۰۰۰ دلار آمریکا در مالزی مجوز اقامت ۱۰ ساله این کشور را برای خود و خانواده خود دریافت می‌کنند.

حالا خوب است کمی از منطقه و خاورمیانه و آسیا دور شویم و ببینیم شرایط در کشور‌های اروپایی و آمریکایی چطور است.

میزان سرمایه مورد نیاز برای اخذ اقامت در کشورهای خارجی

اروپا رویایی برای اهالی خاورمیانه

خرید ملک، ثبت شرکت و کارآفرینی، خودحمایتی و تمکن مالی و خرید سهام از جمله روش‌های سرمایه گذاری در اروپا هستند، روش‌هایی مانند خرید ملک فقط در کشور‌هایی مانند یونان، اسپانیا، قبرس جنوبی و پرتغال منجر به اقامت می‌شود، اما مثلا در کشوری مانند اتریش بسیار سودده است، اما منجر به اقامت نمی‌شود. همچنین تمکن مالی و خودحمایتی در کشور‌هایی مانند فرانسه، پرتغال، سوییس، اتریش روشی پرطرفدار است که منجر به اقامت می‌شود و نیاز به انتقال سرمایه هم ندارند. ثبت شرکت و کارافرینی نیز در برخی از کشور‌ها تنها در صورتی منجر به اقامت می‌شود که چند نفر را استخدام کرده و سودآوری داشته باشد، اما در کشور‌هایی مانند اتریش شما می‌توانید با استخدام همسر خود به اقامت دست یابید.

البته احتمالاً تا به حال درباره اخذ اقامت اروپا با ۵۰۰۰۰ یورو چیز‌هایی شنیده‌اید؛ آیا واقعاً می‌توان با این مبلغ اقامت دائم اروپا را به دست آورد؟ پاسخ مثبت است؛ اما اقامت پنجاه هزار یورویی اروپا را فقط می‌توانید از طریق تعداد محدودی از کشور‌ها مثل کشور لتونی به دست بیاورید. برای این منظور باید با حداقل مبلغ ۵۰ هزار یورو سهام یک شرکت بزرگ یا یک فرانچایز (برای مثال یک رستوران زنجیره‌ای) را خریداری کنید.
یعنی برای رسیدن به چنینی مدلی از اقامت در کشوری مثل لتونی شما به رقمی حدود ۳ میلیارد تومان نیاز دارید.

اسپانیای رویایی با ۵۰۰ هزار دلار

اسپانیا با نرخ بیکاری بالا، اما راه اقامت از طریق سرمایه گذاری را کاملا باز گذاشته است و شما با حداقل ۵۰۰۰۰۰ یورو سرمایه گذاری در املاک می‌توان برای خود و اعضای خانواده اقامت کشور اسپانیا را دریافت کرد. ویزای سرمایه گذاری اسپانیا هر دو سال یک بار تمدید می‌شود. پس از ۵ سال می‌توان برای اقامت دائم و پس از ۱۰ سال برای اخذ شهروندی درخواست داد. برای تمدید یا حفظ مجوز موقت نیازی نیست الزاما در اسپانیا اقامت داشت.

هرچند نرخ بیکاری در اسپانیا حدود ۱۸ درصد است، اما اگر کسی بتواند سرمایه ۵۰۰ هزار دلاری را وارد این کشور کند احتمالا راهی نیز برای داشتن شغل و تجارت در ذهن خود خواهد داشت.

میزان سرمایه مورد نیاز برای اخذ اقامت در کشورهای خارجی

لوکزامبورگ رویایی و گران و البته با قوانینی عجیب

در قوانین مهاجرتی لوکزامبوگ به صراحت شرایط خاصی برای مهاجران از کشور‌های در حال توسعه قید شده است که می‌توانند درخواست مجوز اقامت را به عنوان یک سرمایه گذار که قصد سرمایه گذاری دارند، ارائه دهند و تقریبا سه روش مختلف سرمایه گذاری وجود دارد:

۱) سرمایه گذاری حداقل ۵۰۰.۰۰۰ یورو در یک شرکت موجود به ثبت رسیده در لوکزامبورگ و تعهد برای نگهداری شرکت برای حداقل ۵ سال.

۲) سرمایه گذاری حداقل ۵۰۰.۰۰۰ یورو در یک کسب و کار جدید که در لوکزامبورگ به ثبت رسیده است و ایجاد حداقل ۵ موقعیت کاری برای افراد که باید در عرض ۳ سال از تشکیل کسب و کار ایجاد شود. استخدام کارکنان باید با همکاری آژانس ملی استخدام صورت گیرد.

۳) سرمایه گذاری حداقل ۳ میلیون یورو در ساختار مدیریت و سرمایه گذاری، که در حال حاضر وجود دارد و یا در دست احداث هستند.

۴) سرمایه گذاری حداقل ۲۰ میلیون یورو به صورت سپرده در صندوق‌ها و موسسه مالی مستقر در لوکزامبورگ با تعهد به حفظ حداقل ۵ سال سپرده گذاری. با توجه به سرمایه گذاری در کسب و کار‌هایی که در حال حاضر وجود دارد و یا در دست احداث هستند (سرمایه گذاری حداقل ۵۰۰.۰۰۰ یورو)، شرکت باید فعالیت تجاری، صنایع دستی یا صنعتی را انجام دهد.

همچنین باید توجه کرد که سرمایه گذاری‌های مستقیم و غیرمستقیم در مورد خرید یا اجاره املاک و مستغلات برای دریافت مجوز اقامت برای سرمایه گذاران مورد توجه قرار نمی‌گیرد. دارایی‌های سپرده شده یا سرمایه گذاری شده، باید به نام سرمایه گذار یا همسر یا شریک ثبت شده او باشد.

اقامت گران قیمت در انگلستان

اگر متقاضی اقامت در انگلستان از طریق سرمایه گذاری هستید کمربند را سفت ببندید که رقم بزرگی نیاز است. متقاضیان در این روش می‌توانند با خرید معادل ۲ میلیون پوند، اوراق قرضه یا سهام یا سرمایه‌گذاری در شرکت‌های ثبت شده در انگلستان برای خود، همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال به مدت ۵ سال اقامت دریافت کنند و پس از آن برای پاسپورت انگلستان درخواست دهند.

یعنی برای دریافت اقامت از طریق سرمایه گذاری به رقمی حدود ۱۲۵ میلیارد تومان نیاز دارید تا خود و خانواده بتوانید راهی لندن شوید و اقامت ۵ ساله بگیرید و بعد از ۵ سال نیز درخواست پاسپورت انگلستان را بدهید.

فرانسه، مراحلی سخت و پیچیده که با خرید ملک نمی‌توان به آن دست یافت

به گزارش اقتصاد۲۴ ، سرمایه گذاری در بخش املاک، یکی از بهترین و محبوب‌ترین روش‌های سرمایه گذاری در بسیاری از کشور‌های جهان است و می‌تواند علاوه بر اخذ اقامت کشور مقصد، متقاضیان را به سود بالایی نیز برساند. کشور فرانسه نیز از این قاعده مستثنی نیست. خرید املاک و مستغلات در فرانسه، با توجه به رشد اقتصادی این کشور، گزینه‌ای بسیار سودآور است، اما علاقه‌مندان به اخذ اقامت فرانسه از طریق سرمایه گذاری باید بدانند که خرید املاک در فرانسه، منجر به دریافت اقامت این کشور نمی‌شود. در واقع، دولت فرانسه هیچ گونه طرحی مبنی بر اعطای اقامت از طریق سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات ندارد و سرمایه گذاران خارجی صرفا می‌توانند جهت سودآوری نسبت به خرید ملک در این کشور اقدام کنند. خوشبختانه هیچ گونه محدودیتی جهت خرید خانه در فرانسه توسط خارجی‌ها وجود ندارد.

کانادا و ثبت اقامت با سرمایه گذاری

مبلغ سرمایه گذاری در کانادا برای اخذ اقامت حدودا بین ۱۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار دلار کانادا است. در نظر داشته باشید که حداقل مبلغی که ایرانیان برای برنامه‌های سرمایه‌گذاری استانی باید داشته باشند، ۱۵۰ هزار دلار کانادا است.

در شرایط سرمایه گذاری ۱۰۰ هزار دلاری متقاضی باید ۳۰۰ هزار دلار کانادا دارایی داشته باشد و در سرمایه گذاری ۲۰۰ هزار دلاری نیز متقاضی باید ۶۰۰ هزار دلار کانادا دارایی نیز داشته باشد.

به صورت ساده برای سرمایه گذاری ۱۰۰ هزار دلاری دو بخش زیر باید اثبات شود:

سرمایه گذاری ۱۰۰ هزار دلاری: حداقل ۱۰۰،۰۰۰ دلار کانادا در مناطق کم جمعیت استان بریتیش کلمبیا، سرمایه گذاری انجام دهید.
اثبات تمکن ۳۰۰ هزار دلاری: حداقل ۳۰۰،۰۰۰ دلار کانادا دارایی داشته باشید که می‌تواند شامل املاک و مستغلات، سپرده‌های بانکی و … شما و همسرتان باشد. (نیازی به مصرف این سرمایه نیست و فقط باید این تمکن را ثابت کنید.)

میزان سرمایه مورد نیاز برای اخذ اقامت در کشورهای خارجی

آلمان و اقامت متفاوت و خاص

حداقل سرمایه گذاری در آلمان برای دریافت اقامت ۲۵.۰۰۰ یورو در نظر گرفته شده است یعنی برای کمترین کسب و کار همچون راه اندازی یک کافی شاپ در آلمان به رقمی حدود ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان نیاز دارید و این جدا از مساله شرکت داری، پرداخت مالیات و همچنین امکان پرداخت حقوق به پرسنل و هزینه زندگی در ماه‌های ابتدایی حضور در آلمان است.

به گزارش اقتصاد۲۴ ، برای ثبت شرکت در کشور آلمان متقاضی باید ۳ تا ۴ هزار یورو بپردازد. سرمایه اولیه مورد نیاز برای شروع کسب و کار نیز حدود ۲۵ هزار تا ۳۰ هزار یورو است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که آلمان از نظر اقتصادی بسیار پیشرفته بوده و هر کسب و کاری نمی‌تواند در این کشور منجر به دریافت ویزا شود.
این بدان معناست که شما به جز ۳۰ هزار یورو، نیاز به ایده و فکر دارید و با هر ایده ساده‌ای نمی‌توانید در ردیف سرمایه گذاران ارزیابی شوید.

دولت آلمان تنها کسب و کار‌هایی را تایید می‌کند که به نفع اقتصاد این کشور باشند و سود قابل توجهی را وارد چرخه اقتصادی آن کنند. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که ایرانیان اجازه افتتاح حساب بانکی در بانک‌های آلمان را ندارند و طبیعتاً افرادی که قصد ثبت شرکت را داشته باشند، با مشکلات ناشی از نداشتن حساب بانکی مواجه می‌شوند.

یکی از روش‌های متداول و مرسوم سرمایه گذاری، خرید ملک در آلمان برای اقامت است. در این روش، متقاضی با هدف اقامت در آلمان با خرید ملک، خانه‌ای را با حداقل قیمت مشخصی خریداری می‌کند و پس از آن، درخواست خود را برای دریافت اقامت آلمان ارسال می‌کند. آیا با خرید ملک در آلمان می‌توان اقامت گرفت؟

بر اساس آمار‌های موجود خرید ملک یکی از مطمئن‌ترین و بهترین روش‌های سرمایه گذاری و آلمان است، زیرا ریسک کمی دارد و سرمایه شما به خطر نمی‌افتد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که اخذ اقامت آلمان با خرید ملک غیر ممکن است؛ در واقع صرفاً با خرید ملک متقاضی نمی‌تواند ویزای این کشور را دریافت کند و در نهایت باید از سایر روش‌ها برای دریافت اقامت آلمان اقدام کند. تنها در شرایطی فرد می‌تواند با خرید ملک اقامت آلمان را اخذ کند که یک بیزینس پلن یا طرح تجاری قدرتمند و مورد تایید، در راستای خرید و فروش ملک یا ساخت و ساز ارائه دهد

آمریکا و رقمی نجومی برای اقامت و ویزا

حداقل سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری در آمریکا با ویزای eb-۵، از ۹۰۰,۰۰۰ دلار در شرکتی در مناطق روستایی یا در منطقه‌ای با نرخ بیکاری ۱.۵ برابر بیشتر از میانگین کشوری و یا از ۱,۸۰۰,۰۰۰ دلار در سایر مناطق آغاز می‌شود.

سرمایه گذاری در بزرگترین اقتصاد جهان بدون شک طرفداران بسیار زیادی دارد. ایالات متحده آمریکا کشوری قدرتمند با میزان تولید ناخالصی ۲۲.۷ تریلیون دلاری و میزان سرانه ملی ۶۳ هزار دلاری است که برای نخستین بار در دهه ۱۹۹۰ طرح ویزای سرمایه گذاری خود را ارائه داد. ویزای سرمایه گذاری آمریکا که با نام EB-۵ نیز شناخته می‌شود، به افرادی که می‌خواهند از طریق کارآفرینی و یا سرمایه گذاری در اقتصاد آمریکا نقش مثبتی بازی کنند، تعلق می‌گیرد و به آنها گرین کارت آمریکا اعطا می‌شود.

در واقع برای رسیدن به ویزای مخصوص سرمایه گذاری در آمریکا شما حداقل به ۴۵ میلیارد تومان و حداکثر به ۹۰ میلیارد تومان نیاز دارید، رقمی نجومی که در دهه ۸۰ شمسی، شاید با کمتر از یک میلیارد تومان نیز ممکن بود حالا به دلیل افزایش عجیب قیمت دلار تا این رقم افزایش یافته است.

میزان سرمایه مورد نیاز برای اخذ اقامت در کشورهای خارجی

با نگاهی اجمالی به این آمار و ارقام می‌توان به خوبی دریافت که رقم ۱۰۰ هزار دلاری برای اقامت در ایران، در نگاه اول رقمی مناسب و بسیار اندک است، اما در ادامه باید به ابعاد دیگری توجه کرد. یکی از دلایل سرمایه گذاری در این کشور‌ها فارغ از مساله اقامت مساله دریافت پاسپورت کشور مقصد است و امید به این که بتوانند از مزایای پاسپورت کشور استفاده کنند در این شرایط با وضعیتی که ارزش پاسپورت ایران دارد چرا باید جذابیتی برای سرمایه گذاری داشته باشد. از سوی دیگر عدم پیوستن به FATF توسط ایران و بحران جدی بانکی در کشور از دیگر مشکلات جدی است و در همین حال عدم ثبات نرخ ارز را نیز باید به این بحران‌ها افزود. در کنار این مسائل مواردی، چون نگاه حاکمیت ایران به مساله آزادی اجتماعی خود از عوامل دیگری است که انگیزه برای حضور و اقامت در ایران را کاهش می‌دهد.

کاش مقامات کشور به جای کاستن از رقم سرمایه گذاری از ۲۵۰ هزار دلار به ۱۰۰ هزار دلار به مسائلی که امارات، قطر، عمان و مالزی را برای متقاضیان جذاب می‌کند و حتی امکان حضور توریست در ایران را سلب کرده است دقت می‌کردند.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار