سرمایه‌گذاری در جاده «توسعه عراق» منهای ایران

پــروژه «جــاده توســعه» که سال گذشته توسط مقامات عراقی اجرای آن استارت خورد وارد فاز اولیه شد، این پروژ قرار است ترکیه را به بنادر جنوبی عراق متصل کند. ایجاد این مسیر رقابت کشورهای عربـی، اروپایـی و آسـیایی برای مشارکت در این جاده را به ...

به گزارش رصد روز، پروژه «جاده توسعه» در حالی رقم خورده که ایران و عراق، شهریور سال جاری احداث خط ریلی شلمچه – بصره را در دستور کار خود قرار دادند. پروژ‌ه‌ای ۳۲ کیلومتری است که قرار است مسیرهای ریلی دو کشور را به هم متصل و روند حمل مسافر را تسریع کند. ایران امیدوار است با راه‌اندازی این مسیر به مرور روند انتقال کالا نیز از این طریق صورت گیرد، اما طرف عراقی با اجرای پروژه «جــاده توســعه» نشان داده که تمایلی به این کار ندارد و خط ریلی شلمچه – بصره همچنان مسافری خواهد بود.

کوریدور «جــاده توســعه» قرار است از بندر بصره در جنوب و در تنها ساحل دریایی عراق آغاز شود و تا شمال تا مرزهای ترکیه امتداد یابد. این کوریدور شمال قطار سریع السیر، خط لوله های نفتی و گازی، جاده و اتوبان و ده‌ها پایانه از جنوب تا شمال است. آنچه عراق در فاز بعدی برای خود تعریف کرده، اتصال مرزهای زمینی اش به عربستان سعودی به منظور اتصال آن کشور به جاده توسعه است. به همین منظور عراق دو گذرگاه جدید در مرز با عربستان راه اندازی کرده و در حال احداث دو جاده سراسری از عربستان به خاک خود است.این کشور همچنین انتظار دارد به زودی راه زمینی مناسبی را برای انتقال زائر و مسافر میان عراق و عربستان ایجاد کند. عراقی ها پیش بینی می کنند در آینده بتوانند امارات متحده عربی را نیز به این پروژه متصل کنند.

رقابت ۱۸ کشور برای کوریدور عراق
اخیــرا مقامــات عراقــی اعـلام کردنــد کــه آماده‌ســازی پــروژه «جــاده توســعه»، طبــق زمان‌بندی‌هــای تعییــن شــده پیـش مـی‌رود. به همین منظور کمیته‌هـای خاک‌ شناسـی حـدود هـزار کیلومتـر از مسـیر جــاده توســعه را، بــه جــز میدان‌هــای میــن و نیــز بخشــی از اقلیــم کردســتان عــراق، مــورد بررســی قــرار داده و در حـال حاضـر طراحی هـای اولیـه بـرای ۶۰۰ کیلومتـر از مسـیر جـاده توسـعه آمـاده شـده اسـت.

در این راستا جلسـات فنـی نیـز بــا وزارتخانه‌هــای نفــت، بــرق، منابــع آبــی و گردشــگری بــه منظــور حــل مشــکل تعارضــات برگــزار شــده اســت. پیشبینــی می‌شــود کــه پــروژه جــاده توســعه در اواســط ســال آینــده بــرای اجــرا بــه شــرکت‌های جهانــی واگــذار شـود. براساس اخبار منتشر شده از سوی مقامات عراقی تاکنـون ۱۸ کشـور عربـی، اروپایـی و آسـیایی نسـبت بـه مشـارکت در جـاده توسـعه از طریـق مشـاوره، اجـرا و یــا ســرمایه‌گذاری اعــلام آمادگــی کرده‌انــد.

بودجـه ایـن پـروژه حـدود ۱۷ میلیـارد دلار بـرآورد شـده و طـی ۳ مرحلـه اجـرا خواهـد شـد، مرحلـه نخسـت در سـا ۲۰۲۸، مرحلـه دوم در سـال ۲۰۳۳ و مرحلـه پایانـی نیـز در سـال ۲۰۵۰ تکمیـل خواهـد شـد. پـروژه جـاده توسـعه در اواخـر مـاه مـی سـال گذشـته توسـط محمـد شـیاع السـودانی، نخسـت وزیـر عـراق معرفـی شـد و شـامل مسـیرهای زمینــی و ریلــی از عــراق بــه ســمت ترکیــه و بنــادر آن اســت. ایــن مســیر از بنــدر فــاو در بصــره آغــاز می‌شــود و متشــکل از یــک جــاده و خطــوط راه آهــن بــه طــول ۱،۲۰۰ کیلومتــر در داخــل خــاک عــراق اســت کــه نهایتــا بــه شـبکه ریلـی ترکیـه متصـل خواهـد شـد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار