سهم ۶۰ درصدی تجار در کشور

عملکرد ۱۰۰ صادرکننده و واردکننده اول کشور از سوی گمرک اعلام شد. براساس داده‌های اعلام شده سهم این کشورها از مجموع صادرات غیر‌نفتی در 10 ماه منتهی سال جاری 60 درصدی بوده است.

به گزارش رصد روز، داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد ارزش صادرات غیرنفتی در بازه زمانی مورد بررسی برابر با ۴۰ میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار بوده که از این میزان ۲۴ میلیارد و ۳۰۲ میلیون دلار توسط ۱۰۰ صادرکننده انجام گرفته و با این شرایط این ۱۰۰ صادرکننده توانسته‌اند ۶۰ درصد از ارزش واردات را به خود اختصاص دهند. از سوی دیگر براساس ارزیابی صورت گرفته در این مدت کمی بیش از ۱۱۳ میلیون تن کالا وارد کشور شده که سهم این ۱۰۰ گروه برابر با ۵۳ درصد بوده است.

بررسی صورت گرفته نشان می‌دهد از مجموع ۱۰۰ صادر کننده نخست کشور، ۵۷ شرکت در حوزه پتروشیمی، نفت و گاز فعال هستند. با توجه به گزارش منتشر شده می‌توان گفت از مجموع کشورهای مذکور در ده ماهه سال جاری ۹۱ صادر کننده شخصیت حقوقی و ۹ صادرکننده شخصیت حقیقی داشته اند.

وضعیت واردکنندگان اول
اما وضعیت ۱۰۰ واردکننده اول کشور در مدت زمان مورد بررسی چگونه بوده است؟ براساس این گزارش در این مدت ۱۹ میلیون و ۶۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۳۶۳ میلیون دلار توسط ۱۰۰ واردکننده انجام گرفته است که ۵۸.۳۵ درصد از وزن و ۳۷.۴۶ درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص داده اند. براساس داده‌‌های اعلام شده در این مدت مجموع واردات کالا به کشور به لحاظ ارزشی برابر با ۵۴ میلیارد و ۳۵۹ میلیون دلار و‌ حجم کالای وارداتی نیز در این مدت ۳۲ میلیون و ۶۸۳ هزار تن بوده است.

بر اساس این گزارش در ۱۰ ماهه سال جاری در مجموع ۶۰۰ هزار و ۸۸۸ فقره اظهارنامه صادراتی توسط ۷ هزار و ۸۰۳ شخص حقوقی و حقیقی و ۲۹۱ هزار و ۶۳۸ فقره اظهارنامه وارداتی توسط ۲۲ هزار و ۸۳۴ شخص اعم از حقوقی و حقیقی از گمرکات کشور ترخیص قطعی شده است. با توجه به این گزارش می‌توان گفت ۱۰۰ واردکننده نخست کشور دارای شخصیت حقوقی بودند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط