سودآوری فولاد مبارکه اصفهان الگو شدنیست نه تخریب شدنی/ نمی شود یک واحد تولید ۳۰ سال با رانت سودآوری کند/ تقویت نمی کنیم تخطئه هم نکنیم

سودآوری فولاد مبارکه اصفهان همواره جزو ارکان قابل تکیه اقتصاد کشور بوده و در این در حالیست که همواره برخی ها سعی دارند تا این مسئله را به مسائلی مانند رانت و… نسبت دهند که در این گزارش سعی داریم به جزئیات سودآوری فولاد مبارکه اصفهان...

سودآوری فولاد مبارکه اصفهان همواره جزو ارکان قابل تکیه اقتصاد کشور بوده و در این در حالیست که همواره برخی ها سعی دارند تا این مسئله را به مسائلی مانند رانت و… نسبت دهند که در این گزارش سعی داریم به جزئیات سودآوری فولاد مبارکه اصفهان اشاره کنیم و البته به گفته شهید همت نگاه کنید آتش دشمن کدام سمت را میکوبد همان جبهه خودی است.

به گزارش اختصاصی رصد روز، بیش از ۳۰ سال از حضور فولاد مبارکه اصفهان در عرصه تولید می گذرد و بررسی نتایج حضور این واحد تولیدی در عرصه صنعت گویای پیاده سازی یک خط و مشی فکریست که در آن چند نکته به وضوح قابل لمس است؛

۱- فولاد مبارکه اصفهان در قالب برنامه های کوتاه مدت و مقطعی تعریف شدنی نیست

استمرار سودآوری فولادیها طی همه سالهایی که در بخش تولید حضور دارد نشان می دهد که نقشه راه فولاد بلند مدت با تکیه بر تفکر همگراییست. شاهد این مدعا را باید در گزارشات مالی فولاد طی سالهای گذشته جستجو کرد که همواره شاهد افزایش سود انباشته و خالص آن بودیم. برای درک بهتر این مسئله بد نیست که به این جمله معروف بورسی ها توجه کنیم ” در بازار کسی برنده است که سرمایه گذاری بلند داشته باشد و نگاهش به بازار سرمایه معطوف به اهداف کوتاه مدت نباشد”.

۲- فولاد مبارکه اصفهان ضروریات توسعه را می شناسد

نگاهی به طرحهای در حال انجام و یا پلن هایی که طی چندسال اخیر در این واحد تولیدی به بهره برداری رسید به خوبی مؤید آن است که فولادیها نیازمندیهای حال حاضر صنعت را به خوبی می شناسند و بسیاری از پروژه های صورت گرفته در آن نه تنها کمک حال فولاد مبارکه بلکه یاری رسان صنعت فولاد و در نگاهی منصفانه تر دستگیر تولید کشور بوده.

۳- تحلیل درست از فضای اقتصادی کشور

ضرب آهنگ صعودی فولاد مبارکه طی همه سالهای اخیر با وجود اینکه برخی از مسائل هرگز در کنترل مدیران آن نبود نشان دهنده تحلیل جامع از فضای اقتصادی کشورست. به بیان روشن تر فولاد مبارکه اصفهان تنها با چشم انداز داخلی یک واحد تولیدی در کشور فعالیت نمی کند بلکه درک ظرفیتهای اقتصادی کشور در روند حرکتی فولاد به وضوح قابل مشاهده است به این معنا که هر برنامه ای در فولاد مبارکه اصفهان جدا از اینکه یکبار با ظرفیتهای داخلی سنجیده می شود بلکه تحقق و پیاده سازی آن نیز با تحلیل فضای اقتصادی کشور استانداردسازی می شود.

۴- پیش بینی متغیرهای غیرقابل کنترل جزو ارکان برنامه ریزی فولادست

کاهش صادرات به سبب وضع عوارض صادراتی، افزایش نرخ ارز، افزایش تورم، کاهش قدرت خرید، قیمت گذاری دستوری، تأمین مواد معدنی زنجیره فولاد، قیمت انرژی و… اثرات معناداری بر فرآیند توسعه کارخانجات فولادی کشور گذاشت با این وجود در فولاد مبارکه مبارکه اصفهان هرساله شاهد خلق رکودهایی هستیم که شاید نزد خوشبین ترین هوادار صنعت فولاد هم امکان پذیر نباشد. بررسی عملکرد فولاد در این زمینه گویای آنست که برنامه های تولیدی فولاد صفر و صدی نیست به این معنا که فولادیها با تجربه وضع چنین قوانین دست و پاگیری همیشه برنامه های متعددی را در دستور کار دارند تا هیچ مسئله به فرآیند تولید آنان آسیب نرساند.

۵- پرورش محوری و توسعه محصول

توسعه سبد محصولات فولاد مبارکه اصفهان طی سالهای اخیر و انجام برخی پروژه ها برای اولین بار در کشور که نتایج آن کاهش خروج ارز از کشور بود موضوع پروش و توسعه محصول در این واحد تولیدی را به خوبی عیان می کند. فولاد مبارکه اصفهان هرگز به تولید محصولات فعلی اکتفا نکرده و با توجه به نیاز کشور و جلوگیری از واردات بی رویه و خروج ارز همواره با نگرش فرابومی به مقوله تولید نگاه کرده و یکی از علتهایی که ۱.۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور در سبد فولاد مبارکه مشاهده می شود را باید در این مسئله پیدا کرد.

نتایج ۵ محور اصلی تولید در فولاد مبارکه اصفهان منجر به خلق نتایج قابل توجهی در کشور شد و در کنار بهره وری کل صنایع از اقدامات فولاد شاهد رشد چشمگیر سودآوری در فولاد مبارکه بودیم.

سطح عالی سازمانی و تولید طی بیش از ۳۰ سال اتفاقی نیست

فولادیها با استفاده از برترین تکنولوژیهای روز دنیا موفق شدند تا علاوه بر اینکه مصرف آب و میزان آلایندگی را به کمترین مقدار در بین همه صنایع برسانند بلکه با این امکان بخش قابل توجهی از نیاز کشور در بخش محصولات استراتژیک را کاهش دادند. کیقیت مناسب ورق های فولاد و رضایتمندی دو صنعت مهم لوازم خانگی و خودروسازی و نیز پروژه هایی مانند فولاد زنگ نزن که کشور را از واردات در این زمینه ها بی نیاز کرده است به خوبی سمت و سوی حرکتی در فولاد مبارکه اصفهان را یادآور می شود.

از طرفی فولادیها با سرمایه گذاریهای مناسب در بخش انرژی، توسعه محصولات و فناوریهای به روز تأثیر گام مؤثری بر بی نیازی کشور از واردات و در نتیجه ذخیره منابع ارزی برداشته و هم افزایی این مسئله در آینده با مشارکت بخشهای مختلف نتایج قابل توجه دیگری را رقم خواهد زد. .

مهمترین ویژگی فولاد مبارکه اصفهان طی سالهای اخیر ایجاد ارزش افزوده در کشور بود. این موضوع در لایه و سطوح مختلف تولید در این کارخانه قابل مشاهده است. ارزش افزوده فولاد مبارکه را باید در مقدمه تولید تا محصول نهایی دید که این موضوع موجب بهره وری کامل از منابع شده که خود در ایجاد سوداوری نقش تعیین کننده ای را ایفا می کند.

استفاده از منابع انسانی آموزش دیده و مؤثر باعث شده تا میانگین استفاده از ظرفیت های تولید فولاد مبارکه اصفهان علاوه بر اینکه از میانگین کشور بالاتر باشد بلکه از میانگین صنعت فولاد دنیا نیز بهتر برآورد شود. نتیجه بررسی ها نشان می دهد که میانگین استفاده از ظرفیت تولید در صنعت فولد دنیا ۷۸ درصدست که این رقم برای کشور ما به ۶۵ درصد کاهش می یابد و این در حالیست که فولاد مبارکه از ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی خود بهره می گرد و ظرفیت های تولید در این واحد تولیدی در بیشترین میزان ممکن قرار دارد.

قرارگیری فولاد مبارکه اصفهان در رتبه نخست ۱۰۰ شرکت برتر در بخش سود آوری و ارزش افزوده و همینطور کسب عنوان چهارمین شرکت برتر کشور و نیز احراز رتبه نخست در بین شرکتهای فعال در بورس کالا با عنوان همراهان شفافیت در کمتر از پنج ماه اهمیت مسئله جهاد تولید و جهاد شفافیت در فولاد مبارکه اصفهان را خاطرنشان می کند. بدون شک کسب همه این نتایج نمی تواند تصادفی و بدون برنامه و تنها با تکیه بر مسائلی باشد که برخی ها دوست دارند به آن دامن بزنند.

یکی از انتقادات دور از واقعیتی که به فولاد مبارکه اصفهان طی چند وقت اخیر وارد شده استفاده این واحد تولیدی از یارانه و انرژی با نرخ دولتی است. مراجعه درست به آمارها حکایت از آن دارد که نرخ برخی محصولات فولاد طی سال گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش داشته در حالیکه قیمت شاخص های اثرگذار در تولید در سال گذشته به شرح ذیل افزایش داشته؛

نام شاخص میزان افزایش به درصد
نرخ گاز ۵۰
نرخ برق ۴۴
هزینه های حمل و نقل ۷۴
میزان دستمزد ۴۸
مواد اولیه ۱۴
تورم ۴۶.۵

 

این اتفاق در شرایطی می افتد که ۳۰ درصد از سود فولاد مبارکه متعلق به سهام عدالت یعنی مردم است و ۳۰ درصد آن نیز در اختیار صندوق های تأمین اجتماعی و بازنشستگی قرار می گیرد. سهامداران و دولت نیز از سود فولاد مبارکه به ترتیب سهم ۲۳ و ۱۷ درصدی دارند که این آمار شامل حدود ۶۰ میلیون نفر می شود.

از طرفی باید به برخی منتقدانی که هر سودآوری و کسب موفقیتی را به رانت ولابی ربط می دهند پرسید که چگونه می شود یک واحد تولیدی بیش از ۳۰ سال با این رویه سودآوری کند و آیا چنین مسئله ای زیر سؤال بردن نهادهای نظارتی و امنیتی در کشور نیست؟ تخریب جبهه ای مانند فولاد که در هر زمانی از بحرانهای اقتصادی دستگیر فضای تولیدی و صنعتی کشور بوده تضعیف اقتصاد کشور برخلاف منویات رهبری نیست؟

به نظر می آید پیش از آنکه علم برخی اظهارنظرهای کارشناسی نشده را برداریم بهترست به هزینه و فایده کاری که در حال انجام آن هستیم فکر کنیم و در شرایط فعلی اقتصاد سعی در الگوبرداری از روند حرکتی فولاد مبارکه در موضوع سودآوری داشته باشیم و یا اگر همین کار را هم انجام نمی دهیم از تخطئه و تخریب دست برداریم.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار