سیاست یک بام و چند هوای دولت در موضوع واردات برنج

البته سیاست‌های دوگانه دولت در ایجاد ممنوعیت واردات برنج خارجی در کنار کاهش تعرفه واردات از جمله مسائلی است که شائبه هایی را مطرح می‌کند.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، هر ساله با نزدیک شدن به فصل برداشت برنج چالشهای فراوانی در خصوص قیمت برنج به وجود می آید به طور متوسط نوسان قیمت برنج در استان مانند مازندران که تقریباً ۴۲ درصد برنج کشور را تامین می‌کند بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده.

حذف ارز نیمایی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات این محصول ارزشمند سبد غذایی نخستین گام دولت در جهت کمک به کشاورزان بوده اما این تمام ماجرا نیست قیمت نهاده‌های کشاورزی به شدت رو به افزایش است که به معنای افزایش قیمت تولید خواهد بود. قیمت برنج در استان‌های مختلف به ویژه تهران سبب شده تا بازار برنج های خارجی همچنان رواج داشته باشد و با اینکه سیاست دولت ممنوعیت واردات و توزیع برنج خارجی در زمان برداشت محصولات داخلی است اما قیمتی که خریداران در شهرهای مانند تهران برای برنج مرغوب ایرانی پرداخت می‌کنند به بیش از ۳۳ هزار تومان می‌رسد.

شیوع ویروس کرونا و گسترش آن در کشور باعث شد تا فرصت کشت دوم تحت الشعاع این مسئله قرار گیرد و افزایش قیمت نشاکار تا روزی ۲۳۰ هزار تومان سبب شده تا کشاورزان انتظار داشته باشند امسال دولت نرخ منطقی ۲۶,۰۰۰ تومان را برای برنج محصولات مرغوب در نظر بگیرد.

در این زمینه دبیر انجمن وارد کنندگان برنج مدعی است که واردات برنج نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده که این مسئله را علت اصلی سه برابر شدن قیمت برنج خارجی در بازار داخلی می‌تواند موضوع توسط رئیس انجمن تولیدکنندگان تکثیر شد و آن را اسبابی جهت افزایش واردات ارزیابی کرد.

سال گذشته ۲۳۳ هزار تن برنج خارجی وارد کشور شد که ارزشی معادل ۲۱۸ میلیون دلار داشته این میزان امسال به لحاظ ارزشی ۷۳ درصد کاهش پیدا کرده اما مسئله اساسی اینجاست که چرا با وجود نیاز ۳ میلیون تومانی برنج که سال قبل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در داخل تولید شد باید دولت با ایجاد محدودیت سبب افزایش قیمت برنج های نامرغوب خارجی در کشور شود بهتر بود دولت و جهاد کشاورزی یک بازه زمانی چند ماهه را برای ممنوعیت واردات در نظر می‌گرفتند و پس از آن با برآورد میزان نیاز کشور اقدام به واردات می کردند البته سیاست‌های دوگانه دولت در ایجاد ممنوعیت واردات برنج خارجی در کنار کاهش تعرفه واردات از جمله مسائلی است که شائبه هایی را مطرح می‌کند.

موضوع دیگری که باید به درستی به آن پرداخته شود نیاز اساسی کشور در میزان واردات برنج خارجی وقتی که نیاز کشور به ۶۰۰ هزار تومان است علت اینکه برخی بیش از یک میلیون تن برنج وارد کشور کرده اند چیست آنطور که به گوش می‌رسد عده‌ای که از قبل سهمیه ۴۲۰۰ تومانی برای این موضوع داشتند با آن اقدام به واردات برنج کردند موضوعی که نباید از چشم نهادهای نظارتی و دولت دور مانده باشد.

 

با ما در رصد مهمترین اخبار و تحولات باشید

مطالب مرتبط