شاهکار تیم امام صادقی‌ها در بانک «مهر ایران»/ اعطای وام‌های میلیاردی به بانکهای ناتراز به جای پرداخت تسهیلات به مردم نیازمند

بررسی ها نشان می دهد بانک قرض الحسنه مهر ایران بخش قابل توجهی از افزایش منابع خود را در بازار بین بانکی و در راستای کمک به ناترازی بانک های سهامدار استفاده می کند.

به گزارش رصد روز،پیش از انتشار صورتهای مالی بانک قرض الحسنه مهر ایران، تصور نمی شد مدیران این بانک با منابع و سپرده های متعلق به مردم، به سودآوری روی آورده و منابع خود را در بازار بین بانکی، بی سر و صدا به سایر بانکها واگذار می کند.

نکته جالب اینجاست که بخش اثرگذار مدیران این بانک که در اتفاقی جالب، آنها نیز فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق (ع) و از هم دانشگاهی های وزیر فعلی اقتصاد هستند، از سال گذشته مسیر انحراف سپرده های مردم به سمت سودسازی بین بانکی را آغاز کرده اند و به جای پرداخت تسهیلات بیشتر ازدواج و فرزندآوری به اقشار محروم کشور، سمت و سوی خود را به بازار بین بانکی تغییر داده اند و وزارت اقتصاد به عنوان متولی این بانک، اقدامی برای رفع این انحراف و باز شدن سد اعطای وام نمی کند.

بررسی ها نشان می دهد علاوه بر سعید شمسی نژاد مدیرعامل و مصطفی ازگلی عضو هیات مدیره این بانک، برخی دیگر از مدیران آن نیز همگی از دانشگاه امام صادق (ع) هستند که بالاترین مسئولیتهای اجرایی و سیاستگذاری را به خود اختصاص داده اند.

حسابرس معتمد وزارت اقتصاد نیز با بررسی صورتهای مالی این بانک در سال گذشته که اخیرا منتشر شده، اعلام کرده در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۵ درصد کل درآمدی بانک قرض الحسنه مهر ایران ناشی از درآمد سپرده گذاری بین بانکی به مبلغ ۱ هزار میلیارد تومان بوده است !

این رقم چشمگیر که نشان از ورود بخش قابل توجهی از منابع بانک – موصوف به قرض الحسنه – به بازاری صرفا پولساز دارد در حالی است که اکثر بانکهای دولتی کشور سهامداران عمده این بانک هستند اما در مقابل رفتار مغایر با فلسفه بانکداری قرض الحسنه، سکوت کرده اند تا کسری اضافه برداشت بانکهای دیگر – که بعضا جزو همین سهامداران هستند- از منابع بانک مهر ایران جبران شود !

متاسفانه چون نرخ واگذاری منابع در بازار بین بانکی بسیار بالاست، رسالت بانک مذکور از اعطای تسهیلات بیشتر، به سمت و سوی دریافت سود و کارمزدهای بالاتر سوق پیدا کرده است که بعضا تا ۲۴ درصد سود به همراه دارد اما دردی از جامعه و مردم رأی دهنده به دولت رییسی دوا نمی کند.

به نظر می رسد وقت آن است علاوه بر مدیران دلسوز در دولت آقای رییسی و رییس کل بانک مرکزی، دستگاه های نظارتی مانند سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نیز در موضوع انحراف منابع قرض الحسنه که از تجمیع منابع مردمی در بانک هایی چون بانک قرض الحسنه مهر ایران جمع شده، ورود کند تا انشاء الله این ورود جدی، به سکوت وزارت اقتصاد و بانکهای دولتی سهامدار بانک مهر ایران خاتمه داده و راه بازگشت این مجموعه به سنت حسنه و پسندیده قرض الحسنه را باز کنند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

2 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

هادی

پاسخ دادن

۰۴ دی ۱۴۰۲


با تمام احترام به رسانه شما اگه واقعا قصد تخریب ندارید چکار به دانشگاه امام صادق دارید بانک قرض الحسنه مهر ایران یکی از بهترین بانک های کشور در حوزه محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی بوده کاش رسانه شفافیت و انصاف داشت و در مسیر خودش تعصب و نظرات شخصی مطرح نمیکرد، کاش رسانه در انعکاس اخبار علمی رفتار می‌کرد و نگاه هنجاری و تخریبی نداشت. اگه امکان داره خدمات و پرداخت های بانک قرض الحسنه مهر ایران را بررسی و بعد تیتر کنید، سپاس

ناشناس

پاسخ دادن

۰۵ دی ۱۴۰۲


سلام قبل از عنوان هر مطلبی لطفا تحقیق کنید که فرق منابع سهامدار و منابع مردمی را متوجه شوید حداقل یک بانک که داره به مردم وام میده رو دلسرد نکنید آمار بانک پرداخت نه ماهه ابتدای سال حداقل ۲.۶۵۰.۰۰۰ فقره بوده

آخرین اخبار