شروع مذاکرات وین از ساعاتی دیگر

مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها پس از یک دوره تنفس کوتاه ساعاتی دیگر از سرگرفته می‌شود. در این دور از مذاکرات وین چه می‌گذرد؟ رفع تحریم‌ها نزدیک است؟

به گزارش رصد روز، مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها پس از یک دوره تنفس کوتاه ساعاتی دیگر از سرگرفته می‌شود. در روز‌های پایانی نوبت قبل وارد فاز جدیدی شده بود که طرف‌های مقابل از آن به عنوان مراحل نهایی مذاکرات یاد می‌کردند. روسای هیات‌های مذاکره کننده پس از برگزاری جلسات دو و چند جانبه در دو نوبت تشکیل جلسه داده تا با حضور تمام اعضا پیش نویس متن توافق نهایی را تکمیل کنند.

مراحل پایانی و دست یابی به توافق نهایی

به گفته میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه طرف‌ها در این جلسات پیرامون مسائل مهم و با اولویت بالا که گفته می‌شود در سه حوزه رفع تحریم‌ها، تضامین و راستی‌آزمایی متمرکز بود رایزنی کردند. او دیروز در توئیتی نوشت که گفتگو‌ها به مراحل پایانی رسیده و دست یابی به توافق نهایی، به اراده و تلاش پرانرژی همه شرکت کنندگان بستگی دارد.

نمایندگان سه کشور اروپایی هم دو هفته پیش با صدور بیانیه‌ای مشترک از تعبیر مشابهی استفاده و عنوان کردند که گفتگو‌ها در حال رسیدن به مراحل نهایی و تصمیم‌گیری‌های سیاسی است. تصمیماتی که چهار سال پس از اقدامات غیرقانونی آمریکا و بدعهدی اروپایی‌ها باید اعتمادساز، معتبر و قابل راستی آزمایی باشد.
رفع تحریم خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید؛ جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که در فرصت تنفس هفته گذشته، تصمیمات لازم و ضروری در طرف‌های مقابل به ویژه واشنگتن اتخاذ شده باشد. وی تصریح کرد: «موضوع رفع تحریم‌ها و انتفاع ایران از ابعاد اقتصادی برجام بسیار کلیدی و خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.»

وی عنوان کرد: انتظار ما این است هیأت‌ها و از جمله آمریکا با دستورالعمل روشن برای عمل به تعهدات در راستای برجام و رفع تحریم برگردد. امیدواریم آنچه به عنوان اظهارات مثبت شنیده می‌شود در عمل تبدیل به تعهدات شود.

رفتار عملی آمریکایی‌ها را در لغو تحریم‌ها ببینیم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در همین پیوند گفت: ما نگاه می‌کنیم که بر روی زمین چه اتفاقی به وقوع می‌پیوندد. برای ما این مهم است که رفتار عملی آمریکایی‌ها در لغو تحریم‌ها را به طور ملموس و عینی مشاهده کنیم. آنچه که برای ما ملاک است، نتیجه گفتگو‌هایی است که در مذاکرات وین دنبال می‌کنیم و توافقی که حاصل خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اذعان داشت: البته آمریکایی‌ها از طریق برخی واسطه‌ها، پیام‌های مکرری می‌فرستند و مدعی هستند که دارای حسن نیت هستیم. اما ما در روند فعلی مذاکرات، ابتکار جدی و قابل توجهی را از طرف آمریکایی ندیدیم.

معافیت تحریم‌ها به نفع ایران نیست

ند پرایس ابتدا در گفتگو با یک خبرنگار تأیید کرد که اقدام آمریکا دربردارنده مزایای اقتصادی برای ایران نیست. هنگامی که یک خبرنگار ادعا که صدور این معافیت تحریمی به نوعی باعث «ثروتمند شدن» ایران می‌شود، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حرف او را قطع کرد و گفت: «نه، بن! [صدور این معافیت]چنین اثری ندارد…. این درست نیست. این کار چنین اثری ندارد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأیید کرده که صدور برخی معافیت‌های تحریمی برای امکان‌پذیر کردن همکاری با پروژه‌های هسته‌ای ایران در بردارنده آثار اقتصادی برای تهران نیست.
او سپس در پاسخ به سوال این خبرنگار مبنی بر اینکه آیا هدف دولت آمریکا به هیچ طریقی برای ترغیب ایران جهت بازگرداندن ایران به میز مذاکره صورت نگرفته گفت: «برای شفاف‌سازی باید بگویم چیزی که شما گفتید درست نیست. صدور معافیت‌های موسوم به IFCA (معافیت از بخش‌هایی از «قانون آزادی ایران و منع اشاعه»، مصوبه ۲۰۱۲) به هیچ طریقی باعث ثروتمندتر شدن ایران نمی‌شود. این اقدام به دو مسئله مربوط می‌شود که عبارتند از منع اشاعه هسته‌ای و ایمنی هسته‌ای.»

بازگشت معافیت هسته‌ای به معنای رفع تحریم‌ها نیست

«بابک نگاهداری»، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در همین ارتباط گفت: «علیرغم اینکه برخی این اقدام را نشانه حسن نیت دولت بایدن در زمینه رفع تحریم‌ها تفسیر کرده‌اند، ولی واقعیت آن است که بازگشت معافیت‌های هسته‌ای به معنای رفع تحریم‌ها نیست.»

وی در توضیح بیشتر اضافه کرد: «وی در توضیح این نکته گفت: این موضوعی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در توئیت خود به آن اشاره کرده است. کما اینکه وزارت خارجه آمریکا هم به تصریح در بیانیه‌اش گفته این تصمیم «به مثابه اعطای یک امتیاز به ایران یا نشانه‌ای در جهت دستیابی به تفاهمی درباره بازگشت به برجام نیست»؛ در واقع، طبق آنچه در این بیانیه آمده است، بازگشت این معافیت‌ها – حتی در صورت عدم دستیابی به توافق در وین- یک گام فنی در راستای منافع حیاتی ایالات متحده آمریکا و محدود ساختن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است.»

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط