شوک بزرگ دلار به قیمت سکه و طلا

قیمت سکه در حالی مرز مقاومتی ۳۵ میلیون تومانی را به راحتی درنوردید که ابراهیم محمدولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است: اگر تب دلار برای افزایش قیمت کاهش نیابد، سکه و طلا از گرانی کوتاه نخواهند آمد. به گزارش رصد روز، پس از ی...

قیمت سکه در حالی مرز مقاومتی ۳۵ میلیون تومانی را به راحتی درنوردید که ابراهیم محمدولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است: اگر تب دلار برای افزایش قیمت کاهش نیابد، سکه و طلا از گرانی کوتاه نخواهند آمد.

به گزارش رصد روز، پس از یک ماه آرامش در بازار طلا و سکه، جرقه صعود قیمت‌ها از روز پنجشنبه ۷ اردیبهشت ماه زده شد؛ روزی که قیمت دلار به تب و تاب افتاد و با گذشت ۵ روز هنوز در مسیر صعودی قرار دارد.

شیب تند قیمت طلا و سکه در بازار

قیمت طلا و سکه به تب و تاب افتاده و همزمان با افزایش قیمت در بازار فلز گرانبها، حباب سکه بزرگتر شد.

سکه امامی روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه با سرعتی خیره کننده کانال ۳۵ میلیون تومانی را پشت سر گذاشت.

سکه بهار آزادی نیز با افزایش ۳۰۳ هزار تومانی، ۳۰ میلیون و ۷۸۶ هزار تومان معامله شد.

رشد قیمت سکه موجب شد حباب سکه ۹ میلیون تومان شود؛ حبابی که بی سابقه بوده است.

بازیگر اصلی بازار سکه و طلا

دلیل اصلی گرانی سکه و طلا در شرایطِ حال حاضر چیست؟ رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است: بازیگر اصلی بازار سکه، دلار است و تا زمانی که دلار کاهش قابل توجهی نداشته باشد، ریزش قیمت سکه امامی دور از انتظار است.

ابراهیم محمدولی

ابراهیم محمدولی افزود: طلا و سکه و دلار مکمل یکدیگرند و قیمت آن‌ها نمی‌تواند جدا از هم حرکت کند.

سکه مسیر خود را از طلا جدا کرد

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه روند قیمتی سکه کمی متفاوت از طلاست، گفت: هرچند قیمت دلار، روند قیمت طلا و سکه را مشخص می‌کند؛ اما عرضه و تقاضا علاوه بر قیمت دلار، در قیمت سکه موثر است؛ برخلاف طلا.

به گفته محمدولی، وقتی متقاضیان سکه زیاد شود و عرضه نتواند پاسخگوی تقاضا باشد، به تبع حباب و فاصله قیمتی به وجود می‌آید. مسبب اصلی نوسانات قیمت طلا و سکه قیمت دلار و ارز است، زیرا اونس جهانی هم نقشی در صعود قیمت‌ها نداشته است.

سرعت خرید و فروش طلا و سکه کُند شد

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اونس جهانی در چند روز اخیر افزایش قیمتی به خود ندیده است، به اقتصاد ۲۴ گفت: افزایش قیمت اخیر طلا و سکه در بازار، داد و ستد و خرید و فروش را کاهش داده است.

محمدولی معتقد است: زمانی که قیمت طلا و سکه در بازار نوسانی می‌شود، مصرف کننده و فروشنده نمی‌داند آیا سکه یا طلایی که می‌فروشد را می‌تواند با همان قیمت جایگزین کند یا خیر؛ به همین دلیل خرید و فروش را معمولا به تعویق می‌اندازد.

تقاضای طلا افزایشی شد، تولید آن کم!

به گفته رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، امیدواریم با تصمیمات اقتصادی درست مسئولان اقتصادی دولت، آرامش به بازار برگردد، چون زمانی که آرامش به بازار برگردد طبیعتا شاهد رشد تولید و افزایش داد و ستد خواهیم بود.

محمدولی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی نمی‌توانیم انتظار ریزش قیمت طلا و سکه را داشته باشیم، به اقتصاد ۲۴ گفت: اگر رشد جمعیت را در دنیا نگاه کنید و آن را در کفه ترازو با تولید طلا بگذارید، خواهید دید که تولید طلا با رشد جمعیت همخوانی ندارد. این در حالی است که امروز مردم سراسر دنیا و به ویژه اروپاییان که در گذشته به دنبال سرمایه گذاری روی طلا نبودند، امروزه روی به سرمایه گذاری روی طلا آورده اند.

الان طلا بخریم یا نخریم؟

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه در حال حاضر طلا و سکه بخریم یا نه؟ گفت: آنچه برای خرید طلا و سکه اهمیت دارد این است که کسانی که قصد سرمایه گذاری دارند با نگاه بلندمدت به بازار ورود کنند.

محمدولی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده کسی که برای بلندمدت به بازار طلا و سکه ورود کرده، ضرر نکرده است.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار