صرفه جویی قابل توجه فولاد مبارکه اصفهان در مصرف انرژی / الگوی نیازمند تکرار بزرگترین واحد فولادسازی خاورمیانه

بررسی ها نشان میدهد که علیرغم درخشش فولاد مبارکه اصفهان در حوزه تولید و افزایش میزان تولید این شرکت در واحدهای احیا مستقیم، فولاد خام و خطوط تاندم سرد این واحد تولیدی صزفه جویی قابل توجهی در میزان مصرف انرژی داشته که می تواند به عنوان یک ...

بررسی ها نشان میدهد که علیرغم درخشش فولاد مبارکه اصفهان در حوزه تولید و افزایش میزان تولید این شرکت در واحدهای احیا مستقیم، فولاد خام و خطوط تاندم سرد این واحد تولیدی صزفه جویی قابل توجهی در میزان مصرف انرژی داشته که می تواند به عنوان یک پدیده مطالعاتی در اختیار سایر واحدها قرار گیرد

به گزارش اختصاصی رصد روز، افزایش سرانه مصرف انرژی در کشور و چالش هایی که در این زمینه خصوصاً در واحدهای تولیدی شاهد هستیم هرساله خسارات زیادی را در بخش تولید ایجاد می کند. متأسفانه باید اذعان کرد مدیران تصمیم گیر در این باره بدون در نظر گرفتن ماهیت فعالیت صنایع یک نسخه واحد را برای همه بخشها می پیچند تا همه مجبور به پیاده سازی آن شوند. این در حالیست که میزان اثرگذاری و عمق نفوذ واحدهای تولیدی با هم متفاوت است و گاهاً دو واحد که محصول یکسانی را تولید می کنند در کیفیت مراحل تولید آقدر متمایز از یکدیگر هستند که نمی توان برای آنها یک دستورالعمل و فرمول مشترک داشت.

نکته قابل توجه در تحمیل چنین روندی به واحدهای فولادی عدم مشارکت در جبران هزینه های مالی و ضررهاییست که این واحدها متحمل می شوند. برخی کارشناسان صنعت فولاد اعتقاد دارند که قطع یک روز برق ضرر ۲۰۰ میلیارد تومانی را برای صنعت فولاد به همراه دارد و این طور به نظر می آید که هیچ نسخه دیگری جز قطع برق در روزهای گرم سال و کاهش گاز مصرفی صنایع در روزهای سرد سال روی میز تصمیم گیران وجود ندارد و از این حیث باید به شدت نگران بود. چرا که هزینه های ارزی و ریالی واحدهای تولیدی و رقابت سفت و سخت در بازارهای بین المللی سیگنال تغییر رویه موجود را صادر می کند و هربار کمتر به آن توجه می شود.

بررسی ها نشان میدهد که صنایع فولادی، سیمانی و پتروشیمی بیشترین زیان را از قطعی گاز و برق متحمل می شوند و در بین آنان صنایع فولادی از این حیث در صدر قرار می گیرد در حالیکه طبق آمار این سه صنعت جزو صادرات محورترین صنایع کشور هستند.

فولاد شگفتی آفرید

فولاد مبارکه اصفهان که ۱.۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد به عنوان بزرگترین واحد فولادسازی خاورمیانه از جمله واحدهاییست که همیشه حرف و حدیث های زیادی پیرامون مصرف انرژی آن وجود داشته در حالیکه طبق اطلاعات از سازمانهای مختلف فولاد مبارکه اصفهان کمترین میزان برداشت آب از زاینده رود را دارد و یکی از کم مصرف ترین صنایع در حوزه برق و گاز محسوب می شود و این نتایج را باید در کنار اثرگذاری فولاد مبارکه اصفهان در میزان ارزآوری و مشارکت حداکثری در تولید ناخالص داخلی گذاشت و یک سؤال مطرح کرد که چرا با وجود درخشش فولاد مبارکه طی سالهای متمادی در عرصه تولید و فناوری باید شاهد چنین رویکردی در قبال آن باشیم؟

نتایج حاکی از آنست که با وجود تولید قابل توجه فولاد مبارکه اصفهان در سه ماهه نخست سال مانند رشد ۲.۸۸ درصدی در واحدهای احیا مستقیم، افزایش ۲.۷ درصدی تولید فولاد خام و ارتقاء ۹.۳ درصدی تولید در خطوط تاندم سرد این واحد تولیدی نسبت به سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱ صرفه جویی قابل توجهی میزان مصرف انرژی خود داشته که می تواند به عنوان یک پدیده مطالعاتی برای سایر واحدهای تولیدی مورد استفاده قرار گیرد.

نوع انرژی

واحد اندازه گیری مصرف سه ماهه ۱۴۰۲ مصرف سه ماهه ۱۴۰۱

میزان صرفه جویی

گاز

مترمکعب ۷۲۲.۴۰۱.۷۰۵ ۹۷۸.۰۱۵.۷۷۳

۲۵۵.۶۱۴.۰۶۸

برق خریداری شده

مگاوات ساعت ۱.۶۴۵.۹۷۵ ۲.۳۴۹.۷۱۴

۷۰۳.۷۳۹

برق تولیدی نیروگاه

مگاوات ساعت ۲۵۰.۴۳۷ ۳۴۴.۷۵۵

۹۴.۳۱۸

آب

مترمکعب ۴.۳۱۸.۷۹۱ ۶.۳۷۶.۲۴۰

۲.۰۵۷.۴۴۹

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار