صعود قیمت نفت با افزایش تنش‌های خاورمیانه

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۸ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش به ۷۹ دلار و ۱۶ سنت رسید.

به گزارش رصد روز، افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه نگرانی در مورد مختل شدن عرضه نفت در این منطقه را افزایش داده و قیمت نفت را در اولین ساعت تجارت در روز دوشنبه بالا برده است. اما بی‌ثباتی نسبت به کاهش تولید داوطلبانه اوپک پلاس و ضعف رشد تقاضا برای سوخت در دنیا، دورنمای صنعت نفت را مبهم نگه داشته است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۸ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش به ۷۹ دلار و ۱۶ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲۹ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، ۷۴ دلار و ۳۶ سنت معامله می‌شود.

جنگ در غزه دوباره از سر گرفته شده و دوکشتی تجاری در آب‌های بین‌المللی در جنوب دریای سرخ هم مورد حمله قرار گرفته‌اند.

آغاز دوباره جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس قیمت نفت را بالا برده است. اما شرایط ناامید کننده اقتصاد چین و افزایش تولید نفت آمریکا قیمت نفت را همچنان تحت فشار قرار می‌دهد.

تعداد چاه‌های نفت آمریکا ۵ حلقه طی یک هفته گذشته افزایش یافته و به ۵۵ رسیده است، یعنی بالاترین تعداد از ماه سپتامبر

قیمت نفت بیش از ۲ درصد در هفته گذشته به خاطر تردید سرمایه‌گذاران نسبت به عمق کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس و همچنین نگرانی نسبت به ضعف تولید کارخانه‌ای در دنیا کاهش یافته بود، اما حالا دوباره رو به افزایش است

تحلیلگران عقیده دارند تا زمانی که نشانه‌های واضحی از کاهش تولید داوطلبانه این ائتلاف به دست نیاید قیمت نفت در همین شرایط بی‌ثبات باقی می‌ماند.

از طرف دیگر کشور‌های غربی تلاش‌های خود را برای اجرایی کردن سقف قیمت ۶۰ دلاری برای نفت روسیه افزایش داده‌اند. واشنگتن در روز جمعه تحریم‌های بیشتری بر سه شرکت و سه نفتکش حامل نفت این کشور وضع کرد.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد اگر ونزوئلا آزادسازی زندانیان سیاسی و آمریکایی‌هایی را که به اشتباه بازداشت کرده از سر نگیرد، تحریم‌های نفتی را دوباره اجرایی خواهد کرد. هند واردات نفت ونزوئلا را آغاز کرده است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط