ضعیفترین عملکرد تخلیه و بارگیری مربوط به کدام بنادر کشور است؟

آمارها نشان می دهد که تخلیه و بارگیری و در برخی بنادر و گمرکات کشور ضعیف بوده و با این حال اصرار برای ادامه فعالیت آنها به صورت مستقل وجود دارد این در حالیست که اگر هزینه نگهداری تجیهزات و استهلاک آنها را در نظر بگیریم باید به این سؤال پا...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، بهینه سازی الگوی مصرفی تنها مربوط به سبد خانوار نیست بلکه هزینه و فایده در سایر بخشها می تواند نتایج قابل توجهی برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد. در دوران جنگ اقتصادی که با تحریم های ناجوانمردانه علیه کشورمان همراه شده می توان از بنادر و گمرکات کشور استفاده در خوری داشت اما این گزاره به معنی محدود شدن در الگوی استفاده ای خاص نیست بلکه باید با بررسی راهکارهای ممکن سایر جوانب استفاده از بنادر و گمرکات کشور را بررسی کرد. هزینه هایی که جهت نگهداری برخی از بنادر در امر تخلیه و بارگیری صورت میگیرد از یکسو و در طرف دیگر هزینه نگهداری از تجهیزات و سایر مسائل این سؤال را در ذهن متبادر می کند که چرا به رغم عمکلرد ضعیف برخی از بنادر و گمرکات کشور مستند به آمارهای ارائه شده اصرار به استفاده از آنها در امور مربوط به صادرات ، واردات ، تخلیه و بارگیری وجود دارد؟ آیا این پافشاری که حتما با هزینه برای کشور همراه است دلیل فنی و کارشناسی دارد یا صرفاً براساس موضوعات دیگر صورت می پذیرد؟

با بررسی های صورت گرفته مشخص می شود که بنادر اروند کنار ، تیاب ، چوئبده طی چندماه گذشته در بحث تخلیه و بارگیری عملکرد ضعیفی نسبت به سایر بنادر داشتند و این موضوع می تواند در بحث هزینه و نگهداری آنها حائز توجه باشد. بندر اروند کنار که قریب به ۵۰ سال از فعالیت آن می گذرد طی ۶ ماهه اسفند ۹۸ تا مرداد ۹۹ به روایت آمار ۵۳۶ تن عملیات تخلیه و بارگیری انجام داده. بندر چوئبده نیز از توابع شهرستان میناب به طی چندماهی که مشغول عملیات تخلیه و بارگیری است ۵۶۵ تن عملیات داشته که این آمار در مورد بندر تیاب به ۲۶۳۰ تن می رسد.

بدون شک موضوع اشتغال و خصوصاً اشتغال بومی از مسائل مورد توجه در شهرستانها و استانهای کشور است اما نگاهی به ظرفیتهای موجود در همین بنادر نشان می دهد که به جای راه اندازی چنین ساز و کاری با ادغام چندین بندر تخلیه و بارگیری اولا هزینه های موجود را به شدت کاهش داد و دوماً به همان نسبت اشتغال ایجاد کرد و در بحث هزینه های جانبی نیز صرفه جویی کرد اما این اتفاق نیفتاد و حالا شاهد هستیم که در کنار چنین عملکردی بحث هزینه ها می تواند تراز بدی را رقم بزند.

 

” با ما در رصد مهمترین اخبار و تحولات باشید “

مطالب مرتبط

آخرین اخبار