ظریف: ایران چیزی برای مخفی کردن ندارد؛ سیاست آمریکا تغییر نکرده است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد که ایران به دنبال ساخت سلاح نیست و چیزی برای مخفی کردن ندارد.

به گزارش رصد روز، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «پرس تی وی» در ابتدای مصاحبه خود در خصوص ضرب‌الاجل ۲۳ فوریه (پنجم اسفندماه) ایران برای توقف اجرای پروتکل الحاقی گفت: «طبق پاراگراف ۳۶ برجام، ایران حق دارد در صورت عدم پایبندی دیگر اعضای برجام به تعهداتشان، اقدامات اصلاحی در پیش بگیرد و هم‌اکنون ایالات متحده برجام را نقض کرده است و در حقیقت هر آنکس را که از این توافق پیروی کرده را تنبیه کرده است. کشورهای اتحادیه اروپا نیز به تعهداتشان عمل نکرده‌اند…ما این اقدامات را در راستای برجام انجام داده‌ایم، ما برجام را نقض نکرده‌ایم…مجلس شورای اسلامی با جهان حرف نمی‌زند، با ما بعنوان مجریان قانون حرف می‌زند و می‌گوید تا زمانی‌که نتوانید به ما نشان دهید که طرف‌های برجام به تعهداتشان در قبال ایران پایبند بوده است، بنابراین دیگر نمی‌توانید به تعهدات اختیاری خود ذیل برجام پایبند باشید این یک ضرب‌الاجل نیست بلکه اولتیماتوم است».

ظریف در خصوص سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «ما چیزی برای پنهان کردن نداریم، ایران یک حقیقت ژئوپولتیکی است که ایران هرگز به دنبال ساخت تسلیحات نبوده و نیست».

سکوت جهان در قبال برنامه تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی نمایانگر ریاکاری غرب است

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در خصوص ریاکاری و دورویی کشورهای غربی در قبال برنامه تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت: «هیچ جدیتی درباره این موضوع نیست. من دیروز توییتی را منتشر کردم. گزارشی در گاردین در خصوص توسعه دیمونا منتشر شد. دیمونا تنها کارخانه بمب‌سازی در خاورمیانه (غرب آسیا) است. این یک راز آشکار است. آیا ابراز نگرانی از سوی رئیس‌جمهور (جو) بایدن یا صدراعظم (آنگلا) مرکل یا رئیس‌جمهور (امانوئل) ماکرون شنیده‌ایم؟ آیا ذره‌ای ابراز نگرانی کرده‌اند؟ بنابراین هرگونه ابراز نگرانی درباره برنامه هسته‌ای ایران مزخرف است. این ریاکاری آنها است. اگر نگران عدم اشاعه هستند، اسرائیل عضو ان پی تی (پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی) نیست…هیچ‌کسی به این مسئله اهمیتی نمی‌دهد».

وی درباره سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران گفت: « آژانس (در بحث هسته‌ای و بازرسی‌ها) نماینده ما است و ما با آن درباره احترام گذاشتن به قوانین کشور خود که همان اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی است، گفت‌وگو می کنیم و در عین حال برای آن (آژانس) در خصوص عمل به تعهداتش برای اینکه نشان دهد برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، مانع‌تراشی نمی‌کنیم زیرا برنامه هسته‌ای ما صلح‌آمیز است و قرار نیست تغییری در ماهیت آن ایجاد شود. ما (طبق پروتکل الحاقی) با نظارت‌های بیشتر موافقت کردیم».

آمریکا و اروپا به تعهداتشان در قبال برجام پایبند نبودند

ظریف درباره بدعهدی کشورهای اروپایی و آمریکا به تعهدات برجامی گفت: «قرار بود در قبال اقدامات  ایران در خصوص برنامه هسته‌ای، عادی‌سازی در روابط ایران و جهان ایجاد شود اما شرایط فعلی نشان می‌دهد که تغییری در این خصوص ایجاد نشد و ما نیز در همین راستا تعهدات خود را در قبال برجام کاهش دادیم».

آمریکا باید تضمین دهد که دوباره اقدامات ضدایرانی را تکرار نمی‌کند

وی در خصوص آغاز مذاکرات احتمالی جمهوری اسلامی ایران با ایالات متحده گفت: «ایران تضمین می‌خواهد که اقدامات ایالات متحده مجدداً تکرار نمی‌شود.آنها در موقعیتی هستند که باید تضمین دهند، ما کار خود را انجام داده‌ایم».

ظریف سپس در خصوص احتمال بازگشت‌پذیری اقدامات برجامی ایران توضیح داد: «تمامی گام‌های ما برگشت‌پذیر است…ایالات متحده باید به توافق بازگردد و تحریم‌ها را بردارد.ایالات متحده به تحریم‌ و فشار و قلدری اعتیاد پیدا کرده است اما باید بداند که ما تسلیم فشارها نمی‌شویم».

آژانس حق دریافت تصاویر دوربین‌های مراکز هسته‌ای ایران را ندارد

ظریف در خصوص پیامدهای خروج ایران از پروتکل الحاقی گفت: «ما با گروسی درباره همه مسائل مهم و اقدامات بعدی ایران برای کاهش تعهدات برجامی مذاکره می‌کنیم ولی آنها اجازه نخواهند داشت تا زمانیکه ایالات متحده به پایبندی کامل به تعهدات برجامی بازگردد، تصاویر دوربین‌های مراکز (هسته‌ای) ایران را دریافت کنند. اقدامات دیگری را نیز در دست بررسی داریم».

هیچ تغییری در سیاست آمریکا در قبال ایران صورت نگرفته است

رئیس‌ دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه هیچ تغییری در سیاست‌های ایالات متحده آمریکا ایجاد نشده، گفت: «هیچ چیز تغییر نکرده است، بایدن مدعی شد که سیاست “فشار حداکثری” ترامپ، “شکست حداکثری” بوده است، بلینکن (وزیر خارجه آمریکا) نیز اخیراً تأکید کرد که آن سیاست شکست خورده است اما عملاً آنها همان سیاست را در پیش گرفته‌اند…حقیقت این است که آمریکا به تحریم اعتیاد پیدا کرده است…به فشار و قلدری اعتیاد پیدا کرده است».

تنها سیاست احترام در مقابل ایران جوابگو است

وی سپس خطاب به دولت جدید آمریکا گفت: «آنها باید بدانند که قلدری و فشار حداکثری برای ایران جواب نمی‌دهد…باید بدانند در مقابل جمهوری اسلامی ایران فقط احترام جواب می‌دهد…تمامی تحریم‌ها باید لغو شود، آمریکا باید به برجام بازگردد. واژه مکانیسم ماشه ابداع آمریکا بود تا به وسیله آن افکار عمومی را به نفع خود تغییر دهد…آمریکا برای تغییر مفاهیم برجام با کلمات بازی می‌کند».

اروپایی‌ها منتظر اجازه آمریکا هستند تا به تعهدات برجامی‌اشان عمل کنند

ظریف با تأکید به عدم پایبندی کشورهای اروپایی به تعهداتشان در قبال برجام تأکید کرد: «کشورهای اروپایی نه تنها به تعهداتشان قبل از خروج آمریکا از برجام عمل نکردند بلکه به تعهداتشان در قبال این توافق بعد از خروج آمریکا نیز پایبند نبودند و آنها مجبورند برای هرگونه تصمیم‌گیری منتظر تأییدیه ایالات متحده باقی بمانند».

وی با تأکید بر پایبندی روسیه و چین به تعهداتشان در قبال برجام گفت: «۱۲۰ شرکت چینی (برای تعامل با ایران) مورد تحریم قرار گرفت و شرکت‌های روسی زیادی تحریم‌ شدند اما تعداد انگشت‌ شماری از شرکت‌های اروپایی تحت تحریم قرار گرفتند و این معیاری برای سنجش  این مطلب است که چه کسی به تعهداتشان در قبال برجام پایبند بوده و چه کسی پایبند نبوده است».

بایدن سیاست ترامپ را دنبال می کند

وزیر خارجه جمهوری اسلامی با تأکید بر اینکه هیچ تغییری در سیاست آمریکا در قبال ایران ایجاد نشده گفت: «رئیس‌جمهور بایدن همچنان سیاست ترامپ را دنبال می‌کند و به ایران اجازه خرید غذا و دارو نداد، به صندوق بین‌المللی پول اجازه نداد به ایران برای خرید داروی کووید-۱۹ پول بدهد.به کره‌ای‌ها (سئول) اجازه نداد پولی که ما در آنجا داشتیم بدهند. آمریکایی‌ها پول‌های ما را در کشورهای دیگر مسدود کرده‌اند….این سیاست باید تغییر کند. ایران تنها زمانی وارد گفت‌وگو می‌شود که تحریم‌ها لغو شود و ایالات متحده رفتار خود را تغییر دهد.»

ظریف در ادامه با تأکید بر اینکه در صورت عدم بازگشت کامل ایالات متحده به تعهدات برجامی گفت که ظرف دو ماه ایران میزان اورانیوم با درصد غنای ۲۰ را افزایش می‌دهد و تأکید کرد که این اقدامی اصلاحی در راستای برجام است.

آمریکا باید سیاست‌ خود در قبال ایران را تغییر دهد

وی با اشاره به تداوم سیاست‌های غلط دولت‌های آمریکا در قبال ایران گفت: «ایالات متحده و همپیمانان این کشور همچنان به کمپین ضدایرانی خود ادامه می‌دهند….اما آمریکا دیر یا زود به این مسئله پی می‌برد که سیاست‌های این کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران نتیجه‌ای در پی نداشته است و باید سیاست‌های خود را تغییر دهد».

فروش سلاح به عربستان و تجاوز سعودی‌ها به یمن باید متوقف شود

ظریف در پاسخ به سؤالی مبنی بر پیشنهاد «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن مبنی بر توقف حمایت ایران از انصارالله در قبال توقف حمایت ایالات متحده از ائتلاف متجاوز سعودی در یمن گفت: «من چیزی در خصوص چنین پیشنهادی نشنیده‌‌ام. آمریکا اظهاراتی را درباره عقب‌نشینی این کشور از حمایت همه‌جانبه و کورکورانه  از عربستان سعودی در یمن مطرح کرد….ما به گریفیتس اعلام کردیم که آماده‌ایم به پایان جنگ در یمن کمک‌ کنیم …..عربستان سعودی و امارات مبالغ بسیار هنگفتی را برای خرید سلاح هزینه می‌کنند..تجاوز و جنگ علیه یمن باید به پایان برسد و فروش سلاح به عربستان متوقف شود…عربستان و همپیمانان این کشور نمی‌توانند بر خواست و اراده مردم یمن سلطه یابند».

نتانیاهو نمی‌تواند جلوی زندان رفتن خود را بگیرد، انتظار دارید امنیت منطقه را تأمین کند؟

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر با اشاره به هدف اصلی بهبود روابط برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی برای مقابله با ایران گفت: «به همسایگی خود بازگردید. ما تاریخ و منافع مشترک داریم. به دنبال تأمین امنیت از خارج نباشید. انتظار نداشته باشید که نتانیاهو که نمی‌تواند از زندانی شدن خود جلوگیری کند، برای آنها امنیت تأمین کند. ایران اهداف هژمونیک ندارد و به دنبال ایجاد روابط خوب با دیگر کشورها است».

سند همکاری ۲۵ ساله به نفع ایران و چین است

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص نقشه راه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت: «ایران و چین دو بازیگر مهم در منطقه و جهان هستند. چین نقش مهمی در اقتصاد جهان دارد و هرکشوری به دنبال داشتن روابط خوب با این کشور است. توافق ۲۵ ساله به ایران و چین کمک می‌کند و تمامی شایعات درباره اینکه ایران حاکمیت خود را به چین می‌دهد، مزخرف است. این توافق در زمینه جغرافیایی و مسائل دیگر است. چین در زمینه ترانزیت و علم و …به ما کمک می‌کند».

ایران حامی حقوق مردم کشمیر برای تعیین سرنوشتان است

ظریف در پایان در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسئله کشمیر گفت: «سیاست ایران در خصوص کشمیر شفاف و روشن است و می‌بایست به حقوق مردم این منطقه برای تعیین سرنوشت خود احترام گذاشت».

 

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

فارس

مطالب مرتبط

آخرین اخبار