ظریف: سیاست خارجی حوزه دعوای جناحی نیست

محمد جواد ظریف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی مسائل سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی بیان کرد: امروز دنیا شاهد یک تحول عمده در روابط بین‌الملل است که شاید از ۱۰۰ سال پیش و لااقل از ۷۰ سال گذشته و بعد از پایان جنگ جهان...

به گزارش رصد روز ، محمد جواد ظریف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی مسائل سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی بیان کرد: امروز دنیا شاهد یک تحول عمده در روابط بین‌الملل است که شاید از ۱۰۰ سال پیش و لااقل از ۷۰ سال گذشته و بعد از پایان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است. این تغییرات در روابط بین‌المللی بنیادی بوده و ماهیت بسیاری از مفاهیم در روابط بین‌الملل در حال تغییر است.

وزیر خارجه در ادامه اظهار کرد: از پایان امپراطوری شرق این تحول آغاز شد و غربی‌ها فکر می‌کردند پایان امپراطوری شرق یعنی پیروزی جبهه غرب، اما به زودی فهمیدند شرایط جدیدی بر روابط بین‌الملل حاکم شده و آنها اشتباه برداشتی در دهه ۹۰ میلادی داشتند که هنوز غرب تاوان آن اشتباه را می‌پردازد. آنچه که در شرایط گذار بین‌الملل حائز اهمیت است و ما حدود ۳۰ سال است که در آن قرار داریم، فهم دقیق و عدم اشتباه است. هر کشوری که در شرایط گذار در تاریخ دچار اشتباه شده است با شکست روبرو شده است. متاسفانه ایران نیز در تاریخ معاصر و در دوران قبل از انقلاب نتوانسته نقش بسزایی را در شرایط گذار ایفا کند و فرصت‌ها را از دست داده است، چرا که جهت‌گیری جهانی را نشناخته و از انسجام داخلی بهره‌مند نبوده است. در شرایط گذار با تدبیر و شجاعت می‌توان کشور را به گونه‌ای مدیریت کرد که به نفع منافع کشور حرکت کنیم.

 

ایسنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار