عضویت دائم ایران در سازمان همکاری های شانگهای

به گزارش رصد روز ، امروز رئیش جمهور چین در شروع صحبتهای خود از عضویت دائم کشورمان در سازمان همکاری های شانگهای خبر داد. رئیس جمهور کشورمان نیز با تشکر از همه اعضای این سازمان گف: نظام جهان در حال تغییر است. ایران میتواند از طریق کوریدور ش...

به گزارش رصد روز ، امروز رئیش جمهور چین در شروع صحبتهای خود از عضویت دائم کشورمان در سازمان همکاری های شانگهای خبر داد. رئیس جمهور کشورمان نیز با تشکر از همه اعضای این سازمان گف: نظام جهان در حال تغییر است.

ایران میتواند از طریق کوریدور شمال و جنوب به تقویت زیرساخت اوراسیا کمک کند و پل ارتباطی خوبی بین شرق و غرب اوراسیا باشد.

سازمان همکاری های شانگهای که به عنوان ناتو آسیایی نام برده میشود (در ابتدا شانگهای ۵) سازمانی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده‌است. این سازمان در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ایران و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد. اندکی بعد، ازبکستان هم به این سازمان پیوست و این سازمان رسما به “سازمان همکاری شانگهای” تغییر نام داد  نقش اصلی و تعیین‌کننده را، در سازمان شانگهای، دو کشور چین و روسیه تشکیل می‌دهند.

نکته مهم درباره عضویت ایران در پیمان شانگهای باز شدن مسیر جدید همکاری‌های امنیتی در قالب یک پیمان امنیت جمعی است. ایران پیش از این نیز درخواست عضویت در شورای همکاری خلیج فارس را نیز داده بود که به دلیل مخالفت کشورهای عربی مورد قبول قرار نگرفته بود. در کنار این، ایران دارای ظرفیت‌های گسترده است که می‌تواند در یک همکاری گسترده با کشورهای عضو پیمان شانگهای مورد استفاده قرار بگیرد. ایران عملاً در مسیر کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق قرار دارد.

در طول سال‌های گذشته بسیاری از کشورها تلاش کرده بودند تا به نوعی جایگزین ایران در منطقه غرب آسیا شوند اما همچنان ایران مهم‌ترین کریدور برای عبور از از این منطقه به آسیا محسوب می‌شود. این به غیر از ظرفیت های مهم ایران در حوزه انرژی محسوب می‌شود. ایران بر طبق آمارهای موجود، بیشترین ذخایر درجای نفت و گاز جهان را بر روی هم دارد که به‌شدت مورد نیاز چین و هند به عنوان دو عضو مهم پیمان شانگهای است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط