عقبگرد نفت در پی اوج گیری نگرانی‌های کرونایی

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر تشدید قرنطینه ها در اروپا و پیش بینی احیای کندتر تقاضا در سال آینده که خوش بینی به تاثیر واکسیناسیون کووید ۱۹ بر بهبود تقاضا را تحت الشعاع قرار داد، با کاهش روبرو شد.

به گزارش رصد روز ، بهای معاملات آتی نفت برنت ۴۰ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش یافت و به ۴۹ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۳۶ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش یافت و به ۴۶ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه رسید و بخشی از رشد روز گذشته را از دست داد.

لندن در پی رشد چشمگیر روزانه نرخ ابتلا محدودیتهایی که رستورانها و بارها را ملزم می کند تعطیل کنند، افزایش داده است و این مسئله به تقاضا برای سوخت در کوتاه مدت لطمه می زند. ایتالیا هم اعلام کرده که در حال بررسی وضع محدودیتهای شدیدتر در ایام تعطیلات کریسمس است. در آلمان هم اکثر فروشگاهها دستور یافته اند تا ۱۰ ژانویه تعطیل کنند که چشم انداز تسهیل محدودیتها در سال نو را کوچک کرده است.

تحلیلگران گروه ANZ در یادداشتی نوشتند: در حالی که بازار با عرضه واکسنهای کووید ۱۹ رونق گرفته بود، مسیر به سمت عادی شدن تقاضا دشوار مانده است.

اوپک در تازه ترین گزارش ماهانه خود پیش بینی خود از میزان رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ را ۳۵۰ هزار بشکه در روز به دلیل تاثیر ماندگار پاندمی کاهش داد اما اعلام کرد عرضه سریع واکسنها در اقتصادهای بزرگ دنیا پتانسیل رشد بالاتر از میزان پیش بینی شده را فراهم می کند.

تحلیلگران انتظار دارند گزارش هفتگی موسسه امریکن پترولیوم و اداره اطلاعات انرژی آمریکا رشد ذخایر بنزین به میزان ۱.۶ میلیون بشکه در هفته گذشته را نشان دهد. همچنین پیش بینی کردند ذخایر سوختهای تقطیری به میزان ۴۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تولید نفت مناطق شیل این کشور در ژانویه حدود ۱۳۶ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به ۷.۴۴ میلیون بشکه در روز می رسد که پایینترین میزان از ژوئن سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت نفت از هدف حمله قرار گرفتن یک نفتکش در بندر جده عربستان سعودی که تنشها در منطقه را تشدید می کند، حمایت شدند. با این حال وزارت انرژی عربستان سعودی اعلام کرد این حادثه هیچ تاثیری روی عرضه نفت این کشور نداشته است.

 

 

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

ایسنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار