عقب ماندگی ۱۸ ماهه گمرک از ارائه آمار و اطلاعات

در شرایطی که رسانه های خارجی و برخی افراد معلوم الحال در شرایط فعلی کشور در حال سمپاشی هستند این رفتار از طرف یکی از مهمترین سازمانهای کشور شائبه های زیادی را به وجود می آورد که باید نسبت به آن دقت نظر داشت. خصوصاً این مسئله درباره آمار ص...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، سازمان گمرک از سال ۹۷ تا کنون آماری در خصوص واردات و صادرات منتشر نکرده و تأخیر ۱۸ ماهه این سازمان در عدم انتشار این اطلاعات شائبه های فراوانی را در فضای رسانه ای و افکار عمومی کشور رقم زده است. آمار صادرات و واردات ، ترخیص کالا و مواردی از این دست از جمله مواردی هستند که از گمرکات کشور انتظار می رود که نسبت به انتشار آن هرچه سریعتر اقدام کنند تا برخی با دادن آدرس و اطلاعات غلط مردم را دچار اشتباه نکنند. مسائلی که در خصوص ترخیص کالا در چندسال گذشته از برخی گمرکات شاهد بودیم با حاشیه هایی همراه بود که لزوم دسترسی آزاد به این اطلاعات را دو چندان می کند.

این مسئله از این جهت قابل تأمل است که در چندسال گذشته تأکید زیادی حتی از سمت رهبری انقلاب در خصوص شفافیت مسئولین با مردم  مطرح شده که عدم انتشار آمار و اطلاعات در این زمینه ها نه تنها مغایر با فرمایشات رهبری است بلکه می تواند تبعات بسیار بدی برای جامعه به همراه داشته باشد.

در شرایطی که رسانه های خارجی و برخی افراد معلوم الحال در شرایط فعلی کشور در حال سمپاشی هستند این رفتار از طرف یکی از مهمترین سازمانهای کشور شائبه های زیادی را به وجود می آورد که باید نسبت به آن دقت نظر داشت. خصوصاً این مسئله درباره آمار صادرات و واردات حائز اهمیت است.

در این خصوص چند مسئله مطرح است: اول اینکه چرا با وجود آمار بالای مراودات کالایی با سایر کشورهای همسایه این آمار باید از چشم مردم پنهان بماند. دوم اینکه اگ سازمان گمرک نسبت به ارائه این آمارها اقدام نکند پس کدام سازمان باید این وظیفه را انجام دهد؟ سوم اینکه مدیران گمرک با توجه به اینکه خود سالهاست در رابطه با آمارهایی که برخی از رسانه ها منتشر می کنند چالشهای زیادی را تجربه کرده اند چرا در خصوص عدم انتشار این آمارها واکنش نشان نمی دهند؟ جهارم اینکه حداقل سهم مردم در جامعه دسترسی آزاد به آمار و اخبار و اطلاعات است که پنهان کردن این موضوع تعابیر مختلفی در جامعه خواهد داشت که باید دید کی این قضیه مرتفع می شود؟

 

با ما در رصد مهمترین اخبار و تحولات باشید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار