عقب نشینی اتحادیه اروپا از تحریم نفت و گاز روسیه

کمیسیون اروپا در دور جدید تحریم‌های خود علیه مسکو که به علت حمله نظامی به اوکراین صورت گرفته است، واردات نفت و گاز روسیه را هدف قرار نداد.

به گزارش رصد روز،کمیسیون اروپا در دور جدید تحریم‌های خود علیه مسکو که به علت حمله نظامی به اوکراین صورت گرفته است، واردات نفت و گاز روسیه را هدف قرار نداد.

کمیسیون اروپا بسته تحریمی جدیدی علیه مسکو به دلیل درگیری‌های نظامی در اوکراین پیشنهاد کرده است که شامل محدودیت واردات زغال سنگ روسیه، ممنوعیت بیشتر علیه بانک ها و جلوگیری از ورود کشتی های این کشور به بنادر اروپایی می شود.

با این حال، بروکسل از هدف قرار دادن واردات نفت و گاز طبیعی روسیه در این بسته پیشنهادی اجتناب کرده است.

بر اساس این گزارش، این بسته تحریمی جدید که توسط اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام شد، شامل ممنوعیت ۴ میلیارد یورویی (۴.۴ میلیارد دلار) برای واردات زغال سنگ از روسیه می‌شود.

ممنوعیت کامل هرگونه تراکنش با چهار بانک روسی از جملهVTB ، ممنوعیت ورود کشتی‌های روسی به بنادر اروپایی، به استثنای محموله‌های مواد غذایی و حامل‌های انرژی؛ ممنوعیت ۵.۵ میلیارد یورویی (۶ میلیارد دلار) واردات کالاهای مختلف از روسیه، از جمله چوب، سیمان و غذاهای دریایی نیز در این بسته گنجانده شده است.

همچنین ممنوعیت صادرات برخی کالاها به روسیه به مبلغ ۱۰ میلیارد یورو (۱۱ میلیارد دلار) مانند تراشه، ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل نیز در این تحریم‌ها اعمال خواهد شد.

به نظر می رسد تحریم های اخیر اتحادیه اروپا شامل واردات نفت و گاز از روسیه نمی‌شود. این موضوع کشورهای عضو این اتحادیه را که به شدت به انرژی روسیه وابسته هستند، دچار دودستگی کرده بود.

روسیه تقریباً ۴۰ درصد از نیاز گاز طبیعی اتحادیه اروپا، ۳۰ درصد از تقاضای نفت خام و حدود نیمی از زغال سنگ حرارتی مورد نیاز این اتحادیه را که برای سوخت نیروگاه ها و تولید برق استفاده می شود، تأمین می کند.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، اتحادیه اروپا چندین دور تحریم را علیه مسکو اعمال کرده و متعهد شده است که وابستگی خود را به واردات انرژی از روسیه کاهش دهد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط