علت گرانی دلار / پیش بینی قیمت ارز در روزهای آتی

به گزارش رصد روز ، علیرضا شامخی درباره آخرین وضعیت بازار ارز اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر، پالس‌های متعدد منفی در بازار بوده که اثر روانی آنها بازار را متلاطم کرده است؛ اختلاف چند هفته‌ای مجلس و دولت بر سر موضوع...

به گزارش رصد روز ، علیرضا شامخی درباره آخرین وضعیت بازار ارز اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر، پالس‌های متعدد منفی در بازار بوده که اثر روانی آنها بازار را متلاطم کرده است؛ اختلاف چند هفته‌ای مجلس و دولت بر سر موضوع انتشار اوراق سلف نفتی، سیگنالی مبنی بر وجود اختلاف در نظام تصمیم‌گیری کشور به بازار داد که اثر روانی منفی داشت.

او در پاسخ به این سوال که آیا ورود سرمایه‌های خارج شده از بورس به بازار طلا و ارز منجر به افزایش قیمت آن‌ها شده یا نه، تصریح کرد: نمی‌توان با قطعیت به این سوال پاسخ داد که آیا واقعا این سرمایه‌ها وارد بازار دلار شده یا نه، ولی  سیگنال منفی ناشی از اثربخش نبودن حمایت‌های دولت از بورس طی روز‌های اخیر می‌تواند یکی از دلایل آشفتگی در سایر بازار‌ دلار و طلا باشد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، با اینکه بخش زیادی از شرکت‌های بورسی و حتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس به صورت مستقیم یا غیرمستقیم توسط دولت و نهادهای حاکمیتی کنترل می‌شوند، حمایت دولت نتوانست منجر به کنترل ریزش شاخص بازار سرمایه شود؛ بنابراین عدم اثربخشی حمایت‌های دولتی بر بورس، این تصور را در بازار به وجود آورده که به زودی پول‌های فراری از بورس وارد بازار دلار خواهد شد؛ در نتیجه، عدم کنترل ریزش شاخص سهام، اثر روانی خود را بر بازار گذاشته است.

او درباره دیگر عوامل تاثیرگذار بر افزایش نرخ ارز خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دلایل افزایش نرخ دلار را می‌توان نحوه مدیریت قیمت‌گذاری ارز در صرافی‌ملی و دلار نیما و کاهش ارزش لیر دانست.

شامخی در پایان گفت: طلا و سکه در حال حاضر به سقف قیمتی رسیده و در حال نوسان در نزدیکی سقف قیمتی خود هستند، دلار نیز روز گذشته از مقاومت ۲۴۲۰۰تومان عبور کرد؛ به این ترتیب روند قیمت دلار در روزهای آینده به میزان ماندگاری آن در نرخ بالای ۲۴۲۰۰ تومان بستگی دارد، اگر بانک مرکزی بتواند قبل از پایان هفته آینده، قیمت را در زیر این مقاومت کنترل کند، می‌توان انتظار ریزش قیمت دلار را داشت

 

 

 

اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط