علت گران شدن نفت چیست؟

در دهه‌های گذشته عوامل مختلفی بر روی قیمت نفت و نوسانات این بازار تاثیر گذاشته‌اند. اما اتفاقات سال ۲۰۲۰ و منفی شدن نرخ رشد جهانی همزمان با ریزش قیمت نفت، اتفاقی بی‌سابقه است و از حافظه این بازار پاک نمی‌شود. در این گزارش به دلایل موثر بر...

به گزارش رصد روز، در دهه‌های گذشته عوامل مختلفی بر روی قیمت نفت و نوسانات این بازار تاثیر گذاشته‌اند. از جمله حادثه ۱۱ سپتامبر،طوفان کاترینا، بحران مالی آمریکا و اروپا، کاهش تولیدات نفتی اوپک که در سال‌های مختلف، تغییرات متفاوت قیمتی را در این بازار به وجود آورده‌اند.

اما اتفاقات سال ۲۰۲۰ و منفی شدن نرخ رشد جهانی همزمان با ریزش قیمت نفت، اتفاقی بی‌سابقه در این بازار بوده است و از حافظه این بازار پاک نمی‌شود.

فریدون اسعدی، کارشناس اقتصاد انرژی در رابطه با علت رشد و کاهش قیمت نفت در یک سال گذشته تاکنون، می‌گوید: در جریان روند قیمت نفت در سال گذشته عوامل زیادی تاثیر داشتند اما سه عامل اصلی وجود دارد که تاثیر بیشتر و مهم‌تری بر نوسانات قیمت نفت گذاشته است.

وی افزود: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت نفت، خوش‌بینی است که بعد از کشف واکسن کرونا ایجاد شده است. اگر آمار‌های مربوط به نرخ رشد دنیا را نگاه کنیم متوجه می‌شویم که کل دنیا و کشورهای توسعه یافته صنعتی نرخ رشد منفی داشتند به غیر از چین که زادگاه این ویروس است و در دوران شیوع این بیماری نیز نرخ رشدش مثبت بود. کاهش نرخ رشد کشورهای صنعتی باعث شد که متوسط نرخ رشد دنیا در سال ۲۰۲۰ منفی شود.

این کارشناس اقتصاد انرژی گفت: یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار در خصوص رقم خوردن این وضعیت، آغاز شیوع ویروس کرونا بود که چشم‌انداز مبهمی را برای دنیا ایجاد کرده بود.

وی گفت: کرونا یکی از عوامل بسیار مهم و موثر در ارتباط با کاهش نرخ رشد اقتصاد دنیا بود. در سال ۲۰۲۱ امیدهایی که در ارتباط با مهار و کنترل این ویروس از طریق واکسن ایجاد شد،منجر به یک خوش‌بینی نسبت به بهبود وضعیت نرخ رشد دنیا شد و همین موضوع بر روی افزایش تقاضا نفت خام تاثیر داشت و باعث شد که این روند در شرایط مثبت و مناسبی پیش برود.

اسعدی گفت:  در سال ۲۰۲۰ حتی قیمت نفت آمریکا به زیر صفر رسید. اما خب امسال نسبت به سال قبل ما رشد قیمت‌ها را در این بازار مشاهده کردیم که به نظر من یکی از عوامل بسیار مهم، کنترل این ویروس و واکسیناسیون جهانی بود.

وی افزود:عامل دیگری که در افزایش قیمت نفت خام موثر است به نطر من سیاست‌های زیست محیطی است که بایدن، رییس جمهور آمریکا اتخاذ کرده است. بازگشت آمریکا به تعهداتی از جمله تعهدات مربوط به انتشار آلایندگی‌ها که منجر به نگاهی دوباره در برنامه‌ها و میزان تولید نفت شیل آمریکا شده است، از جمله سیاست‌های دولت جدید آمریکا است.

این کارشناس اقتصاد انرژی ادامه داد: نظر به اینکه شیل یکی از عوامل بسیار مهم و موثر بر تبدیل شدن آمریکا به صادرکننده جهانی نفت است و از طرفی بحث کنترل و جلوگیری از توسعه فعالیت‌های مربوط به استخراج شیل، چشم‌اندازی را در بازار ایجاد کرده که یک مقدار از تولید مربوط به نفت شیل هم از بازار خارج می‌شود و عرضه کمتری صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: عامل  سومی که بر نوسانات قیمت نفت همیشه تاثیر دارد تصمیمات اوپک و توافقاتی است که بین اوپک و اوپک پلاس اتفاق افتاد و تعهداتی که مبنی بر کاهش میزان تولید نفت خام در کشورهای اصلی عرضه کننده شکل گرفت باعث یک تعادل نسبی در عرضه و تقاضا و  افزایش قیمت نفت خام شد.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

تجارت نیوز

مطالب مرتبط