غیر شفاف بودن ۷۰ درصد معاملات دولت !!!

اگر بخواهیم حجم معاملات را در گزارش پارسال بگویم، حول و حوش صد هزار میلیارد بوده است، معاملاتی که در داخل سامانه محقق شده است. امسال، برآورد ما این است که به دویست هزار میلیارد برسد، بلکه بیشتر. با توجه به این که تورم داشتیم، گرانی داشتیم...

به گزارش رصد روز به نقل از نسیم آنلاین ، آرش عسگری مدیر سامانه تدارکات الکترونیک وزارت صمت در گفتگو با نسیم انلاین گفت: سامانه تدارکات الکترونیک دولت، بستر انجام انواع معاملات دولت است. این سامانه توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با مشارکت بخش غیر دولتی از سال ۸۹-۹۰ راه اندازی شده و هدف اصلی و اساسی این سامانه، شفافیت، افزایش کارایی و سلامت معاملات دولت است.

من آمار داخل سامانه را دارم که خدمت شما بگویم. ولی آماری که داخل سامانه باید بیاید  و نیامده مشخص نیست و در این زمینه اطلاعات دقیق ندارم. تخمینی است. این را باید سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی، در اختیار ما بگذارند. از جمله، یکی از جاهایی که می‌تواند این اطلاعات را در اختیار ما بگذارد، سازمان برنامه و بودجه  است.

یکی از آنهایی که می‌تواند این اطلاعات را ارائه کند خود سازمان امور مالیاتی است. چون مودیان، اطلاعات خود را درج می‌کنند. از آن طرف، دستگاه‌ها هم اطلاعات معاملات خود را آنجا ارسال می‌کنند. اینها می‌تواند آن مخرج کسری که همه دنبالش هستند که حجم معاملات دولت چقدر است و چه کسری از آن در داخل سامانه اتفاق افتاده است و چرا آنها نیامده‌اند را به راحتی احصا کند که ما دنبال این موضوع هستیم.

اگر بخواهیم حجم معاملات را در گزارش پارسال بگویم، حول و حوش صد هزار میلیارد بوده است، معاملاتی که در داخل سامانه محقق شده است. امسال، برآورد ما این است که به دویست هزار میلیارد برسد، بلکه بیشتر. با توجه به این که تورم داشتیم، گرانی داشتیم و سایر موارد، به این آمار خواهیم رسید.

آن چیزی که ما تقریبا و حدودی، برآورد کرده‌ایم، حدود پانصد هزار میلیارد است. اگر دویست هزار آن در سامانه ثبت شود، تقریبا می‌توان گفت از نصف کمتر، حول و حوش سی درصد یا بیست درصد در داخل سامانه آمده است. این نشان می‌دهد که مشمولان سامانه، همه معاملات خود را در داخل سامانه انجام نمی‌دهند و همچنان در بیرون سامانه، معامله می‌کنند.

 

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار