فراز و فرودهای سرمایه‌گذاری خارجی در هند طی ۲۰ سال

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) یک فاکتور مهم برای رشد اقتصادی است که هند با استفاده از ظرفیت بالای خود به خوبی از آن بهره برده است.

به گزارش رصد روز، در سال ۲۰۲۲، هند در رتبه دهم در مقاصد برتر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) قرار گرفت که اوج دهه‌ها اصلاحات اقتصادی و سیاسی در این کشور پهناور است.

نمودار زیر این موضوع را به تصویر می‌کشد که چگونه جریان‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی هند از سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ افزایش یافته است، با استفاده از داده‌هایی که از بانک مرکزی هند و از S&P Global تهیه شده است.

وضعیت FDI در هند بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۳
اقتصاد هند که در سال ۱۹۹۱ با بحران شدید تراز پرداخت‌ها مواجه شد، با مجموعه‌ای از اصلاحات اقتصادی با هدف کاهش تعرفه‌های واردات و «باز کردن» بخش‌ها به روی سرمایه‌گذاری خارجی تغییر کرد.

در نتیجه، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به کشور هند روند صعودی داشت و در آغاز قرن جدید بخار انقباضات اقتصادی جمع شد. جریان ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی هند از ۲.۲ میلیارد دلار در سال‌های ۲۰۰۰-۱۹۹۹ به بیش از ۲۲ میلیارد دلار در سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۰۶ افزایش یافت که نشان‌دهنده رشد سریع اقتصادی این کشور است.

در بحبوحه بحران گران‌فروشی و رکود جهانی، سرمایه‌گذاری در این کشور به دلیل بازار داخلی انعطاف‌پذیر باقی ماند.

در جدول زیر نگاهی به جریان ورودی FDI هند در ۶ سال گذشته خواهیم داشت.

برخی از سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه برندها در این کشور طی دهه گذشته شامل موارد زیر می‌شود.

۲۰۱۴: آمازون در سال ۲۰۱۴، ۲ میلیارد دلار به علاوه ۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ در کشور هند سرمایه گذاری کرد.
۲۰۱۸: والمارت ۱۶ میلیارد دلار در Flipkart – یک پلتفرم تجارت الکترونیک هندی – سرمایه‌گذاری کرد.
۲۰۲۰: گوگل و متا به ترتیب ۴.۵ و ۵.۷ میلیارد دلار در بزرگترین ارائه‌دهنده مخابرات هند یعنی Jio Platforms سرمایه‌گذاری می‌کنند.
۲۰۲۳: Foxconn، ۶۰۰ میلیون دلار برای تولید تأسیسات در هند را برنامه‌ریزی کرده است.
این امر با تلاش مداوم دولت برای آزادسازی قوانین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تقویت شده است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۱، دولت سقف سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را در صنایع مخابرات، نفت و دفاع کشور حذف کرد.

سه منبع اصلی ورودی FDI در این کشور شامل موریس، سنگاپور و ایالات متحده است. در مورد چین، به‌رغم اینکه یک شریک تجاری بزرگ است، سرمایه‌گذاری این کشور در هند تحت تأثیر حکمی در سال ۲۰۲۰ قرار گرفته است که نیاز به بررسی بیشتر برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از کشورهای همسایه دارد.

برترین ایالات هند در جذب FDI
همچنین توجه به این نکته مهم است که جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی هند به طور مساوی در سراسر این کشور توزیع نمی‌شود.

فقط سه ایالت هند: ماهاراشترا، کارناتاکا و گجرات، مقصد ۷۰ درصد از ۷۰.۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی بین آوریل ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ شدند.

این وضعیت همچنین نشان‌دهنده نابرابری در بخش‌هایی است که جریان ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به دنبال آن است.

دو بخش خدمات (بانکداری، مالی، بیمه) و فناوری یک‌سوم از کل ورودی FDI را تشکیل می‌دهند. به‌رغم کمپین پرچمدار دولت «ساخت هند» (۲۰۱۴)، تولید (به استثنای خودروسازی) هنوز جزو پنج بخش برتر برای سرمایه‌گذاران خارجی نیست.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط