فشار افکار عمومی مصوبه خودرو‌های لاکچری فوتبالیست‌ها را باطل کرد

بالاخره پیگیری‌ها در مورد حواله خودرو‌های لاکچری تا حدی به‌سرانجام رسید و دیوان عدالت اداری اعلام کرد پاداش ملی‌پوشان منتفی شده است.

به گزارش رصد روز، جنجال پاداش حواله خودرو برای بازیکنان تیم ملی از زمانی آغاز شد که خبر رسید بازیکنان می‌توانند خودرو‌هایی وارد کنند که برای آن‌ها دست‌کم چند ده میلیارد سود به همراه دارد. گذاشتن نتایج تیم ملی در جام جهانی کنار این پاداش و اتفاقات و حواشی اطراف جام جهانی باعث شد مردم نسبت به این مساله حساس شوند. هر چند پاداش درنظر گرفته شده اصلا ربطی به بازی‌های جام جهانی نداشت و در وهله اول بابت صعود تیم ملی به جام جهانی اعطا شده بود. در کنار حساسیت مردم تعداد زیادی از ورزشکاران رشته‌های دیگر نیز نسبت به این مساله واکنش نشان دادند و از تبعیض بین فوتبال و سایر رشته‌ها گله کردند؛ گله‌هایی که بعضا کار را به دعوا میان فوتبالیست‌ها و سایر قهرمانان کشاند.

بعد از آن بود که ما در روزنامه اعتماد در مورد لیست حواله‌بگیر‌ها افشاگری کردیم و نوشتیم لیست کسانی که حواله خودرو دریافت کرده‌اند با لیست کسانی که صعود تیم ملی به جام جهانی را رقم زدند تفاوت چشمگیر داشته است. در قدم نخست نام چند نفر از اعضای فدراسیون و مربیان تیم ملی در زمان صعود تیم به قطر ۲۰۲۲ حذف شده است ازجمله شهاب‌الدین عزیزی خادم رییس وقت فدراسیون، مجتبی خورشیدی سرپرست وقت فدراسیون، محمودرضا رضایی مدیاآفیسر وقت تیم ملی، دراگان اسکوچیچ سرمربی وقت تیم ملی، کریم باقری و وحید هاشمیان مربیان وقت تیم ملی و نوشتیم به جای این نفرات افراد تازه‌ای وارد لیست شدند.

علاوه بر این افشا کردیم که نام ۱۴ یا ۱۵ نفر بدون ضابطه و بدون اینکه ارتباطی به تیم ملی داشته باشند به لیست اضافه شده. لیستی که در فدراسیون دستنویس شده و جایی خارج از فدراسیون تایپ و به نهاد‌های ذی‌ربط تحویل داده شده است. در همان مقطع از نهاد‌های نظارتی درخواست کردیم لیست اسامی کسانی که حواله خودرو دریافت کرده‌اند را منتشر کنند ولی این اتفاق نیفتاد. تاکید کردیم پای چند هزار میلیارد تومان پول وسط است و نباید ماجرای حواله‌های خودروی لاکچری مشمول گذر زمان شود. در همین حین بود که حسین کنعانی‌زادگان ملی‌پوش فوتبال کشورمان در یک برنامه تلویزیونی قیمت اتومبیل وارداتی‌اش را ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد. اظهارنظری که موجی از خشم و تعجب را هم در بین مردم و هم بین اهالی ورزش به دنبال داشت و حتی طبق شنیده‌ها باعث شد سایر ملی‌پوشان هم از دست کنعانی‌زادگان دلخور شوند که چرا باعث ورود هجمه به آن‌ها شده است.

افشاگری رسانه‌ها از تخلفات صورت گرفته در بحث حواله‌های خودرو به اضافه فشار افکار عمومی و سایر ورزشکاران باعث شد نهاد‌های نظارتی و اجرایی به این موضوع حساس شوند. در وهله اول چند روز پیش سردار هادیانفر گفت خودرو‌های لاکچری فوتبالیست‌ها پلاک نخواهد شد مگر اینکه مصوبه رسمی دولت پشتش باشد و تازه اگر این هم محقق شود ماشین‌های امریکایی یا ماشین‌هایی که از لحاظ طبقاتی حالت فخرفروشی داشته باشند پلاک نخواهند شد.

درنهایت روز سه‌شنبه دیوان عدالت اداری با انتشار حکمی کلا قضیه را منتفی اعلام کرد و گفت خبری از حواله خودرو برای ملی‌پوشان نیست. هیات عمومی دیوان عدالت اداری تصویب نامه‌های هیات وزیران در مورد واردات خودرو‌های خارجی توسط فوتبالیست‌ها را ابطال کرد. دلیل ابطال این تصویب نامه از سوی دیوان عدالت اداری، «ایجاد تبعیض ناروا بین ورزشکاران» اعلام شد. خبرگزاری قوه قضاییه ساعاتی بعد از انتشار این خبر هفت دلیل اصلی برای ابطال مصوبه واردات خودرو توسط فوتبالیست‌ها را منتشر کرد: مصوبه مصداق تبعیض ناروا و خلاف اصل سوم قانون اساسی است، عدم رعایت شرایط ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو، عدم رعایت شرط ماده ۱۷ قانون صادرات و واردات، عدم رعایت شرایط ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و ماده ۴۰ قانون امور گمرکی، عدم شمول معافیت گمرکی در ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی و سایر قوانین بر خودروی سواری خارجی، عدم شمول شرایط ماده ۱۳۸ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی بر خودروی خارجی و درنهایت اینکه وضع این مصوبه خارج از اختیار هیات وزیران بوده است.

طبق شنیده‌ها ملی‌پوشان بعد از انتشار خبر ابطال مصوبه ناراحت شدند و این ناراحتی را به مدیران فدراسیون نیز انتقال دادند. پیام نیازمند دروازه‌بان ملی‌پوش سپاهان بعد از برد پرگل تیمش برابر هوادار نسبت به ابطال این مصوبه واکنش نشان داد و با انتقاد از اتخاذ چنین تصمیمی مدعی شد بازیکنان بابت وارد کردن این خودرو‌ها از جیب‌شان هزینه کردند. او ابراز امیدواری کرد مشکل هرچه سریع‌تر برطرف شود.

به جز فوتبالیست‌ها و کسانی که نام‌شان به شکل غیرموجه وارد لیست دریافت‌کنندگان حواله وارد شده باقی مردم از انتشار این خبر ابراز خوشحالی کردند. رصد شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد ورزشکاران و عموم مردم از اینکه جلوی تبعیض گرفته شده، راضی‌اند، بنابراین می‌توان گفت اقدام دیوان عدالت اداری به عنوان یک نهاد نظارتی در این زمینه قابل توجه است. همان‌طور که پیش از این اقدام پلیس راهور در پلاک نکردن خودرو‌ها با واکنش مثبت مواجه شده بود.

با تمام این تفاسیر هنوز می‌توان کار‌های مثبت دیگری در این زمینه انجام داد که مهم‌ترین آن انتشار لیست کسانی است که نام‌شان برای گرفتن حواله خودرو داده شده بود. شاید عده‌ای بگویند حالا که این مصوبه ملغی شده چه فرقی می‌کند نام چه کسانی در لیست بوده است؟ فرق می‌کند، چراکه اصلا بزرگ‌ترین تخلف در این حوزه همین ورود غیرقانونی نام افراد به لیست پاداش بازیکنان تیم ملی بوده است. گمرگ، همین دیوان عدالت اداری و نهاد ریاست‌جمهوری یا وزارت ورزش باید ماهیت افرادی که می‌خواستند از این شرایط سوءاستفاده کنند را برای مردم روشن کنند تا تمام ابعاد پرونده «حواله گیت» مشخص گردد.

اقدامات نظارتی در حوزه فوتبال باید روز به روز بیشتر شود. کما اینکه در مورد پاداش ۲۰ هزار دلاری که اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال بابت یک برد در جام جهانی برای خودشان مصوب کردند باید اقداماتی صورت بگیرد. البته طبق شنیده‌ها سازمان بازرسی پیگیر بازگرداندن این پول که در واقع بیت‌المال است، شده. باید آن‌هایی که عادت کردند از فوتبال تغذیه کنند بدون اینکه به جایی پاسخگو باشند متوجه شوند که شرایط تغییر کرده است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط