فولاد مبارکه اصفهان ناجی صنعت فولاد در عبور از جدی ترین بحران دو دهه آینده

در حالیکه کمبود سنگ آهن مهمترین چالش صنعت فولاد کشور در آینده است تغییر الگوهای تولید و حرکت به سمت تکنولوژیهای جدید تنها راه حل عبور از اصلی ترین بحران صنعت فولاد در چند دهه اخیر خواهد بود.

به گزارش رصد روز، چالش های صنعت فولاد کشور جز با توسعه زیرساخت و مطالعه جهت تولید محصولات جدید منطبق با شرایط اقتصادی و اقلیمی مرتفع نخواهد شد. این چالش ها زمانی رنگ و بوی جدی تری به خود می گیرد که مروری بر برآوردهای نگران کننده تولید سنگ آهن در کشور داشته باشیم.

زنگ خطر برای فولاد کشور

براساس نتایج تحقیقات عمر اکتشاف و استخراج سنگ آهن در کشور وضعیت بغرنجی دارد و به گفته بسیاری از کارشناسان در دو دهه آینده، کشور از این حیث با مشکلات جدی روبرو خواهد بود و برای جبران این مسئله باید از همین حالا دست به کار شد. تأملی جدی در این هشدار کافیست تا صنایع فولادسازی مسیر تولید و توسعه خود را مطابق با پیش بینی ها تغییر دهند و از تولیدات سنتی فاصله بگیرند.

عدم اهتمام شرکتهای فولادی در این زمینه موجب خواهد شد تا اثرگذاری صنعت فولاد کشور در بازارهای جهانی به حداقل ممکن برسد و در نتیجه ما بازیگر منفعلی در صحنه بزرگ فولاد جهان باشیم. جدا از تهدید جدی در بازارهای بین المللی عدم توفیق در دستیابی به جایگاهی در خور، کاهش ارزآوری در یکی از بزرگترین کارتل های اقتصادی کشور را رقم می زند که با توجه به وضعت فعلی از ابتدا انتهایش مشخص است.

دستیابی به محصولات جدید راه حل عبور از جدی ترین بحران صنعت فولاد

دستیابی به تکنولوژی های جدید که امروز در دستور کار کارخانجات بزرگ فولادی دنیاست تنها راه عبور از بحرانیست که دیر یا زود در صنعت فولاد کشور ظهور می کند و عدم تدوین برنامه های مقاومتی سبب تحلیل هرچه بیشتر یکی از سه صنعت بزرگ کشور می شود.

تغییر رویکردهای مطالعاتی، حرکت به سمت تولید محصولات متناسب با ظرفیت های آتی، رصد مستمر روند تولید کارخانجات بزرگ و تدوین برنامه ای بلندمدت برای کاهش آسیب پذیری در آینده از جمله برنامه هاییست که می تواند ساختار فولاد کشور را در آینده از خوان کمبود مواد اولیه عبور دهد. اما در ابتدا باید پرسید که ظرفیت مطالعاتی و پیش بینی پذیری شرکتهای فولادی در کشور به اندازه ای هست که توان رد شدن از مهمترین چالش چند دهه اخیر را داشته باشد؟

چالش مهم مدیریتی در آینده صنعت فولاد کشور

واقعیت این است که شرکتهای فولادی در کشور از جهات مختلفی با مشکل روبرو هستند که می تواند ظرفیت تغییر در آنها را به حداقل ممکن برساند. جدا از مسئله تحریم که پنجه قوی در پنجه صنعت فولاد کشور دارد وضع تصمیمات خلق الساعه، اعمال نظر در حوزه های مدیریتی، عدم درک درست از نیازمندی های واحدهای تولیدی، سرکوب قیمتها در بورس کالا، قیمت گذاری دستوری و عدم توازن مواد اولیه در زنجیره محصولات فولادی از جمله مسائل مهمی هستند که از چندسال پیش تاکنون هیچ راه حلی برای آنها اتخاذ نشده و هرسال به امید سال آینده با اتخاذ تصمیمات مقطعی و آسیب رسان به پایان می رسد. این در حالیست که شرکتهای بزرگ تولید فولاد در دنیا بدون احساس چنین چالش های گلوگیری از تمام ظرفیت خود برای توسعه زیرساخت و فرآیند مطالعاتی بهره می برند در حالیکه در داخل باید تمام برنامه های توسعه ای با ساعت تصمیمات غیرکارشناسانه کوک شود.

وجود چالش های بزرگی که از آنها گفته شد صنعت فولاد دنیا را به سمت تولید محصولات (Hightech) برده که ما در این زمینه کاملا نیازمند تقویت هستیم چرا که با شرایط موجود در قرن جاری نمی توان به بقا در بازارهای بزرگ امیدوار بود.

فولاد مبارکه اصفهان ناجی صنعت فولاد کشور خواهد بود؟

افق ۱۴۰۴ صنعت فولاد زودتر از آنچه که فکر می شد در حال فرا رسیدن است و ما هنوز برای برطرف کردن اصلی ترین موانع تولید این محصول حائز اهمیت در کشور اقدام مؤثری را انجام نداده یم هرچند که ساختار برخی از شرکتها این امیدواری را ایجاد می کند که می توان به ظرفیت های تغییر در واحدهای تولیدی امیدوار بود. هرچند که بی مهری های صورت گرفته در خصوص کارخانجات بزرگی مانند فولاد مبارکه اصفهان عملاً رغبت و انگیزه های تولید را هدف گرفته اما خوشبختانه پرچمداری فولاد مبارکه اصفهان در حوزه طراحی و تولید محصولات جدید مهمترین و اصلی ترین امیدواری صنعت فولاد کشور برای عبور از مهمترین دغدغه آن در آینده است.

فولاد مبارکه اصفهان در حالی ۶ ماهه نخست سال جاری را به پایان رساند که ۶ محصول گرید جدید را به صنعت فولاد کشور معرفی کرد و ثبت آمار ۶ محصول جدید در ۶ ماه جدا از اینکه کارنامه این واحد تولیدی را بیشتر در توجه منتقدان و فعالان صنعت فولاد قرار می دهد بلکه باعث شد فولادیهای شهر مبارکه برنامه تولید و طراحی محصولات جدیدتری را در دستور کار داشته باشند.

بررسی ها نشان می دهد که فولاد مبارکه اصفهان به زودی ۱۹ محصول جدید دیگر را روانه بازار خواهد کرد تا نهضت حرکت به سمت تولید محصولات جدید با جلوداری فولاد مبارکه اصفهان ادامه دارد باشد. این اتفاق در شرایطی در فولاد مبارکه اصفهان رخ می دهد که برخی منتقدان با وجود رصد ویژه سازمانهای نظارتی بر این واحد تولیدی در چند وقت گذشته موجی از حاشیه سازی ها را خلق کردند و بدون اشاره به دستاوردهای این واحد تولید تنها به مسائلی پرداختند که تأثیری در روند عملیات تولید و احیای صنعت فولاد کشور ندارد.

در جدول زیر گرید، نوع محصول و حوزه کارببرد محصولات جدید فولاد مبارکه اصفهان را مشاهده می کنید؛

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار