فولاد مبارکه اصفهان کدام تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد؟

فولاد مبارکه اصفهان که سال ۱۴۰۰ را با سودخالص ۱ میلیون و ۸۳ هزار میلیارد ریالی پشت سر گذاشت برای رد شدن از شرایط فوق اضطراری اقدامات قابل توجهی را انجام داد. به گزارش اختصاصی رصد روز ، نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آ...

فولاد مبارکه اصفهان که سال ۱۴۰۰ را با سودخالص ۱ میلیون و ۸۳ هزار میلیارد ریالی پشت سر گذاشت برای رد شدن از شرایط فوق اضطراری اقدامات قابل توجهی را انجام داد.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین توسط رهبر انقلاب منویات زیادی داشت که اگرچه پتانسیل نیل به آن همواره در کشور بود اما عدم اراده کافی در جهت تحقق آن پاشنه آشیل رسیدن به افق های پیش بینی شده در برنامه های توسعه ای کشور به نظر می رسید.

دو سال گذشته سخت ترین شرایط تولیدی خصوصاً برای واحدهایی بود که مستقیم و غیرمستقیم تحت تأثیر تحریم های ظالمانه قرار داشتند. تقارن این موضوع با سخت تر شدن اوضاع اقتصادی به سبب انطباق واحدهای تولیدی با شرایط جدید مانند حذف ارز ترجیحی، اخذ عوارض جدید صادراتی، بحران آب و مسائل انرژی عملاً چرخ تولید را در کشور با چالش های جدی روبرو کرد. اشتغال زایی در کنار عدم تبیین سیاست های اثرگذار خصوصاً در صنایع معدنی و کارخانجات فولادسازی شرایط وخیمی را رقم زد و برخی شرکتهای این حوزه را به دلیل حفظ شرایط موجود به کاهش سود و حرکت به سمت زیان سوق داد.

کاهش مواد اولیه، عدم توزیع عادلانه مواد معدنی در زنجیره فولاد با همه قول و قرارها به فرجام خوشی نرسید. این دو مسئله در کنار مواردی که گفته شد زمینه نارضایتی بسیاری از تولیدکنندگان را موجب شد اما نگاهی به عملکرد برخی واحدها نشان میدهد که هدف گذاری صحیح و پیش بینی چالش های موجود حتی در این وضعیت هم غیرممکن نیست.

فولاد مبارکه که سال ۱۴۰۰ را با سودخالص ۱ میلیون و ۸۳ هزار میلیارد ریالی پشت سر گذاشت برای رد شدن از شرایط فوق اضطراری اقدامات قابل توجهی را انجام داد.

این واحد تولیدی در جهت مرتفع کردن چالش های مصرف برق و گاز با اتکاء به دانش پرسنل خود نتایج خوبی را رقم زد که احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات تولید برق، احداث نیروگاه گازی با ظرفیت ۹۰۰ مگاوات تولید برق، مدیریت مصرف گاز از جمله این اقدامات بود.

فولادیها برای رفع محدودیت در تأمین کنسانتره سنگ آهن و گندله با کیفیت به توسعه سرمایه گذاریها در شرکتهای معدنی روی آوردند. یکی از بزرگترین فولادسازان خاورمیانه در جهت حل کمبود کمی و کیفی آب مورد نیاز سه راهکار را در دستور کار قرار داد؛

اجرای به موقع پروژه های  تصفیه و بازچرخانی آب

اجرای پروژه انتقال آب از بالادست

اجرای پروژه های کاهش مصرف آب در فرایند تولید احیاء مستقیم

هرچند که در آیینه رسانه ها کمتر این اقدامات فولاد مبارکه دیده می شود اما واقعیت این است که اتکای فولاد مبارکه به همین دستاوردهاست که سبب می شود در نوسانات ارزی ، مشکلات داخلی و کمبود مواد اولیه همچنان در مسسیر سود سازی باشد.

فولادیها در ۵ ماهه نخست سال جاری با وجود شروع زودرس فصل گرما در کشور و جیره بندی انرژی در کارخانجات تولیدی موفق به تولید ۳ میلیون و ۳۹۷ هزار تن محصول شدند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸۰ هزار تن افزایش را نشان می دهد.

از مجموع درآمد حاصل از فروش محصولات، سهم فروش داخلی و صادراتی به ترتیب ۹۲ و ۸ درصد بود. طبق آخرین صورت وضعیت مالی منتشر شده فولاد مبارکه اصفهان منتهی به پایان خرداد سال جاری سود خالص این شرکت ۲۰۶ هزار و ۹۱۹ میلیارد ریال است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۹ درصد افزایش داشت.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط