فیلترینگ اینترنت برای اساتید دانشگاه برداشته می شود

وزیر ارتباطات امروز اعلام کرد که براساس مصوبه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، وزارت ارتباطات باید رفع فیلتر و دسترسی اساتید به برخی سایت‌های فیلتر یا تحریمی را فراهم کند. به گزارش رصد روز، وزیر ارتباطات صبح امروز اعلام کرد براساس مصو...

وزیر ارتباطات امروز اعلام کرد که براساس مصوبه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، وزارت ارتباطات باید رفع فیلتر و دسترسی اساتید به برخی سایت‌های فیلتر یا تحریمی را فراهم کند.

به گزارش رصد روز، وزیر ارتباطات صبح امروز اعلام کرد براساس مصوبه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، این وزارت وظیفه دارد که دسترسی اساتید به برخی سایت‌های فیلتر یا تحریمی را فراهم کنند. زارع‌پور البته از بازنگری در مصادیق فیلترینگ برای بازگشایی یک سری سایت‌های فیلتر شده خبر داد.

رفع فیلتر براساس مصوبه کارگروه فیلترینگ

بحث اینترنت طبقاتی این روزها داغ‌تر از گذشته شده است. با افزایش گستره پلتفرم‌های فیلتر شده و سخت‌تر شدن دسترسی به آنها، برخی نهادها و مسئولان، دسترسی به پلتفرم‌های فیلتر را خواستار شده‌اند. به تازگی نیز براساس مصوبه کارگروه فیلترینگ، قرار است به اساتید دانشگاه‌ها اینترنت با دسترسی بیشتر از مردم عادی داده شود.

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیئت دولت به این موضوع اشاره کرد و گفت: به وزارت ارتباطات تکلیف شده تا ابزار دسترسی اساتید دانشگاه به برخی سایت‌ها را فراهم کند.

او با اشاره به سخنان پیشین خود از تلاش برای بازنگری در مصادیق فیلترینگ خبر داد تا این پلتفرم‌ها برای عموم مردم باز شوند.

زارع‌پور تأکید کرد در وزارت ارتباطات نه تنها با تبعیض در دسترسی به اینترنت کاملاً مخالف هستند بلکه در تلاش هستند تا امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت را برای همه جای کشور فراهم کنند: «ما ما در حال پیگیری هستیم که همان اینترنتی که مردم در شمال شهر تهران دارند همان اینترنت پرسرعت را در دورترین نقاط دورافتاده روستایی هم داشته باشیم.»

به گفته وی از این جهت هیچ تبعیضی بین مردم وجود ندارد و همان امکانی که در کلانشهرها هست سعی می‌کنند در دورترین نقاط استانی فراهم کنند: «در طی یک سال گذشته برای اولین بار دسترسی نزدیک به ۲۸۰۰ روستا به شبکه را با همان تکنولوژی ۴G که در تهران است فراهم کردیم.»

این درحالیست که در سه ماه گذشته که اینترنت بین‌المللی برای کاربران ایرانی با محدودیت‌های فراوانی روبه رو بوده‌ است. اما در این میان که کسب‌‌وکارها و کاربران از قطعی و فیلترینگ اینترنت زیان دیده‌اند، برخی از گزارش‌ها خبر از راه‌اندازی اینترنت طبقاتی و رفع فیلتر  اینترنت برای برخی افراد می‌دهند.

وضعیت تماس صوتی و تصویری پیام‌رسان‌های داخلی

زارع‌پور همچنین، وضعیت ارتباطات را «باکیفیت» توصیف کرده و گفته است روزبه‌روز بر این کیفیت نیز افزوده می‌شود.

به گفته او، تمام زیرساخت‌های وزارت ارتباطات پای کار پیام‌رسان‌ها آمده‌اند تا بتوانند خدمات باکیفیت را به مردم ارائه کنند: «الان همان‌طور که عرض کردم، ۴ الی ۵ پیام‌رسان قابلیت تماس را دارند. ایتا هم که پس از روبیکا بیشترین اقبال را داشته است، به‌زودی نسخه جدید خود را منتشر و تماس تصویری را اضافه می‌کند.»

گفتنی است وزیر ارتباطات رشد و استقبال از پیام‌رسان‌های داخلی را نتیجه حمایت‌های وزارتخانه تحت امر خود می‌داند. او چندی پیش دراین‌باره گفت: «اینکه پیام‌رسان ایتا توانست از سه میلیون کاربر فعال در طی سه ماه اخیر به ۱۹ میلیون کاربر فعال برسد، نتیجه حمایت‌های ما بوده است و ان‌شاءالله این حمایت‌ها ادامه خواهند داشت. هرچقدر که پیام‌رسان‌های داخلی که به مردم خدمت می‌کنند و مردم میلیونی به آن‌ها اقبال کرده‌اند، به زیرساخت اعم از تجهیزات، پهنای باند و حمایت‌های مادی و معنوی نیاز داشته باشند، ما در خدمتشان هستیم و این مسیری است که آن را دنبال می‌کنیم.»

ناگفته نماند برخی از کارشناسان و فعالان این حوزه باور دارند فیلتر اینستاگرام و واتساپ، بیشترین سهم مهمی در افزایش تعداد کاربران پیام‌رسان‌های بومی داشته‌اند.

پس از فیلتر اینستاگرام و واتساپ، وزارت ارتباطات بر حمایت خود از پیام‌رسان‌های بومی افزوده است تا بتواند به آن‌ها برای جذب کاربر کمک کند.

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت به امکان برقراری تماس صوتی و تصویری از طریق پلتفرم‌های بومی اشاره کرد و گفت: «ارتباط صوتی و تصویری در پیام‌رسان‌های کشور برقرار است. روزانه چند میلیون تماس صوتی و تصویری از طریق پیام‌رسان‌ها با کیفیت انجام می‌شود و روزبه‌روز هم به کیفیتشان اضافه می‌کنند.»

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار