قطع دوباره برق تهران / زیان سنگین صنایع از قطع مکرر برق

با وجود این که وزارت نیرو وعده داده بود که برق صنایع با اطلاع قبلی آنان قطع می‌شود، برخی از صاحبان سرمایه گزارش‌هایی از قطعی برق بدون برنامه کارخانه‌ها دادند.

به گزارش رصد روز، چند روزی خبری از قطع برق خانگی نبود و البته گفته می‌شد که تامین برق پایدار خانگی به قیمت قطع برق کارخانجات و صنایع بوده است اما حالا دوباره گزارش‌هایی از قطع برق پراکنده در برخی مناطق تهران شنیده می‌شود.

این در حالی است که تولیدکنندگان هم می‌گویند که قطع برق هزینه سنگینی به آنها تحمیل کرده است.

یکی از تولیدکنندگان صنایع غذایی می‌گوید: ما به فکر خریدن ژنراتور افتاده‌ایم اما قیمت ژنراتورهایی که نیاز داریم بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است و قیمت برخی از برندهای خوب تا یک میلیارد تومان هم می‌رسد.

البته به گفته تولیدکنندگان این ژنراتورها تمام برق مورد نیاز  یک کارخانه را تامین نمی‌کنند و تنها کارخانه و ماشین‌آلات را از وضعیت بحرانی خارج می‌کنند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان که در زمینه تولید الیاف فعالیت می‌کند، با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید می‌گوید: تحمیل هرگونه هزینه سربار دیگر به تولیدکنندگان به معنی زمین‌گیری تولید است و طبیعتا خرید ژانراتورهای گران‌قیمت برای برخی از تولیدکنندگان به صرفه نیست اما چاره دیگری نداریم.

محمدرضا حسینا، عضو هیات مدیریت خانه صنعت معدن و تجارت ایران و تولیدکننده لامپ‌های ال‌ای‌دی نیز می‌گوید: برخی خطوط باید همه ساعات کار کنند و اگر قطعی برق اتفاق بیفتد، خسارات سنگینی به آنان وارد می‌شود.

او ادامه می‌دهد: قطع برق چه با اطلاع قبلی باشد و چه بدون آن خسارات زیادی به صنایع وارد می‌کند و بدون اطلاع قبلی، تولیدکننده غافلگیر می‌شود، مواد اولیه ضایع شده و دستگاه هم آسیب می‌بیند و اگر برق با اطلاع قبلی قطع شود، نهایتا خسارت ثانویه به وجود می‌آید. به هرحال، با از بین رفتن امکان تولید در ساعات قطعی برق، به کارخانه خسارت وارد می‌شود.

او همچنین به مشکلات استفاده از ژنراتورها برای تولید برق اضطراری اشاره می‌کند و می‌گوید: وقتی از ژنراتوری استفاده می‌شود، هزینه مصرف و نگهداری آن باید در نظر گرفته شود. اصولا ژنراتور کوچک برای عبور از حالت اضطرار و بحران است. اگر زیاد تحت فشار قرار بگیرد و از مدار خارج شود کارخانه تعطیل می‌شود.

حسینا ادامه می‌دهد: دولت قول داده بود نیروگاه‌های کوچک و بزرگ برای تولیدکننده‌ها ساخته شود. بعد این نیروگاه‌ها به خطوط سراسری کشور ملحق شوند و برق مازاد را به مدار تزریق کنند.

این فعال اقتصادی اضافه می‌کند: خبر دارم که الان یک سال و نیم است پول افرادی که این نیروگاه های را ساختند، پرداخت نشده است و بدهی به وجود آمده این نیروگاه‌ها را از مدار خارج کرده است و حدود ۴۰۰ مگاوات به همین خاطر در سیستم توزیع انرژی کشور کم آمده و این نیروگاه‌ها توان ادامه دادن ندارند و دلیل آن هم بدهی بزرگ دولت به آنان است.

حسینا ادامه می‌دهد: اگر از امروز به بخش خصوصی اجازه ساختن نیروگاه دهیم، چندین ماه وقت و زمان می برد. وزارت نفت باید گاز مورد نیاز این نیروگاه ها را با تعرفه های خاص تامین کند. این خیلی کار منطقی تری است هر چقدر بتوانیم در محل برق تولید کنیم، مقدار برق اتلاف شده کمتر می‌شود.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

تجارت نیوز

مطالب مرتبط