قیمت باورنکردنی آجیل شب یلدا

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار قم با اشاره به اینکه نوسان قیمت آجیل و خشکبار از ابتدای سال جاری تاکنون افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته است، اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت آجیل و خشکبار بالا رفتن قیمت دلار است، اجناس ما هم صادراتی هستند. به گ...

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار قم با اشاره به اینکه نوسان قیمت آجیل و خشکبار از ابتدای سال جاری تاکنون افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته است، اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت آجیل و خشکبار بالا رفتن قیمت دلار است، اجناس ما هم صادراتی هستند.

به گزارش رصد روز،شب یلدا را می توان یکی از زیباترین مناسبت هایی دانست که در ایران جشن گرفته می شود برگزاری این مراسم در آخرین روز پاییز خبر از آغاز فصل زمستان و طولانی ترین شب سال را دارد که در آن تمام خانواده به گرد پدربزرگ و مادر بزرگ جمع می شوند و قدر یک لحظه بیشتر با هم بودن را می دانند.

شیرینی، آجیل و تنقلات متعدد و میوه هایی مانند هندوانه، انار پرتقال پای ثابت خرید های شب یلدای ایرانی‌ها است، به همین خاطر به شیوه‌ های سال‌ های گذشته خبرگزاری ایسنای قم، در گزارش ‌های جداگانه به بررسی قیمت این اقلام پر مصرف در شب یلدا می پردازد که در این گزارش به سراغ اتحادیه آجیل و خشکبار استان قم و بررسی نوسان قیمت محصولات خشکبار از ابتدای سال جاری رفتیم.

سید حسین آقا میر حسینی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار قم در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه نوسان قیمت آجیل و خشکبار از ابتدای سال جاری تاکنون افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته است، اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت آجیل و خشکبار بالا رفتن قیمت دلار است، اجناس ما هم صادراتی هستند و هم وارداتی لذا طبیعتا نوسانات بازار ارز بر قیمت آن تاثیر می گذارد از طرفی با توجه به خشکسالی های پیش آمده خشکبار تولید شده در کشور به تنهایی نمی تواند بازار را تامین کند هین امر در افزایش قیمت ها بی تأثیر نبوده است.

آقا میر حسینی در خصوص قیمت برخی اقلام آجیل، تصریح کرد: قیمت پسته احمد آقایی کیلویی ۴۲۰ تا ۴۵۰ هزار تومان، پسته اکبری بسته به کیفیت و ریز و درشتی کیلویی ۴۰۰ تا ۴۸۰ هزار تومان، پسته فندقی کیلویی ۳۴۰ تا ۳۸۰ هزار تومان، فندق با پوست بسته به نوع کیفیت و بو داده بودن کیلویی ۲۰۰ تا ۳۲۰ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار قم در خصوص آجیل مخلوط شب یلدا، یادآور شد: معمولا به مردم توصیه می کنیم که آجیل مخلوط خریداری نکنند بلکه متناسب با سلیقه و نیاز مصرف خودشان اقلام آجیل همچون پسته، فندق، بادام، نخودچی و شکمش، تخمه و … را جداگانه خریداری و بعد مخلوط کنند.

آقا میر حسینی در ادامه با بیان این که بسته به نوع محصولات به کار برده شده در آجیل مخلوط قیمت ها متفاوت است، اظهار کرد: بسته به نوع و میزان استفاده از محصولاتی همچون پسته و فندق و بادام و کیفیت آن ها قیمت آجیل مخلوط متغییر خواهد بود لذا قیمت مشخصی ندارد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار قم در خصوص انواع تخمه ابراز کرد: هر کیلو تخمه جابانی (ژاپنی) از ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان، تخمه کدو از ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، تخمه هندوانه ۱۴۵ هزار تومان، تخمه آفتابگردان از ۸۵ تا ۹۵ هزار تومان است.

آقا میر حسینی با تأکید بر اینکه قدرت خرید مردم در زمینه آجیل بسیار پایین آمده و تقاضا کم است بنابراین کمبودی نیز وجود ندارد، یادآور شد: فروشندگان صنف آجیل و خشکبار همه از کسادی بازار آجیل و خشکبار می ‌گویند لذا در پیک مصرف آجیل که به واسطه عید نوروز و یلدا سه ماهه آخر سال است نیز قدرت خرید مردم پایین است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار قم، بیان کرد: عموما مردم خرید آجیل برای شب یلدا را به روزهای پایانی آذرماه موکول می‌کنند، اما به ‌نظر می‌رسد با توجه به افزایش قیمت آجیل و شرایط اقتصادی شاهد استقبال چشمگیر مردم برای خرید آجیل در شب یلدا نباشیم و خریدها در مقدار کم انجام شود.

آقا میر حسینی با بیان این که خشکبار تولید شده در کشور تامین کننده بازار نیست، یادآور شد: شاید در محصول پسته بتوانیم تامین کننده باشیم اما در بیشتر محصولات خشکبار به ویژه گردو به واردات نیاز داریم و تولیدات کشور پاسخگوی نیاز بازار نیست لذا در صورت عدم واردات محصولی همچون گردو شاهد افزایش قیمت گردوی ایرانی خواهیم بود.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار قم متذکر شد: خوشبختانه از امروز تا شب یلدا با افزایش اکیپ‌های بازرسی،  نظارت های مستمر بر بازار وجود دارد و از شهروندان تقاضا داریم در صورت مشاهده تخلف موضوع را به اتحادیه با شماره ۳۷۷۰۷۹۱۰ گزارش دهند تا برخورد لازم صورت بگیرد.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار