قیمت تمام شده پنبه۱۰هزار تومان/نرخ خرید تضمینی دولت ۷۵۰۰ تومان

در حالیکه قیمت خرید تضمینی پنبه برای سال زراعی جاری ۷۵۰۰ تومان اعلام شده، وزارت جهاد کشاورزی قیمت تمام شده تولید این محصول را ۱۰ هزار تومان اعلام کرده است.

به گزارش رصد روز ، ابراهیم هزارجریبی مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری مراسم روز جهانی پنبه اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی از سال ۹۵ افزایش تولید و احیای این محصول را در دستور کار قرار داده است و برای افزایش تولید این محصول در وزارت جهاد کشاورزی مجری تعیین کرده و میزان تولید در برنامه ششم توسعه ارتقاء داده است.

وی افزود: در ابتدا و در سال ۹۵ سیر نزولی پنبه کاهش یافت و از سال ۹۸ تولید این محصول در کشور افزایش یافته است بطوریکه سطح زیر کشت این محصول در سال ۹۸ به ۹۰ هزار هکتار و امسال به ۹۸ هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده و پیش بینی می‌شود که حدود ۸۰ هزار تن پنبه در کشور تولید شود.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بر اساس برآوردها و پیش بینی های انجام شده ایران در سال ۱۴۰۴ در تولید پنبه به خودکفایی می‌رسد اما در صورتیکه به این موضوع توجه بیشتری شود و تسهیلات بیشتری در اختیار این بخش قرار گیرد حتی تا دو سال آینده می‌توانیم به خودکفایی دست یابیم.

هزارجریبی تصریح کرد:‌ پنبه ماده اولیه ریسندگی بوده و اشتغال زیادی را در چرخه تولید خود دارد و احیاء آن می‌تواند در بخش اشتغالزایی و کاهش هزینه‌های ارزی موثر باشد.

وی افزود: وقتی که پنبه در مزرعه تولید می‌شود تا به پوشاک تبدیل شود زنجیره بزرگی دارد که شامل چند مرحله صنعتی و اشتغال در بخش کشاورزی است.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با سطح مورد نظر برای تولید این محصول در کشور گفت: تا سال گذشته مصرف پنبه در کشور ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن بود اما امسال وزارت صنعت اعلام کرده است که ظرفیت کارخانه‌های نساجی به ۲۵۰ هزار تن رسیده است.

هزارجریبی گفت: برای افزایش سطح کیفی و کمی تولید پنبه در کشور به جای برداشت دستی باید به سمت برداشت مکانیزه گام برداشت اما با توجه به اینکه برداشت پنبه نیازمند دستگاه‌های خاص و گرانقیمتی است برای ورود این دستگاه‌ها به کشور باید دولت تسهیلاتی به کشاورزان و تعاونی‌های تولید ارائه دهد.

وی افزود: تعدادی از دستگاه‌های قدیمی برداشت پنبه توسط بخش خصوصی و با کمک دولت بازسازی شده است و اکنون تعداد این دستگاه‌ها از ۱۰ دستگاه به ۲۰ دستگاه رسیده است اما هنوز فاصله زیادی با برداشت مکانیزه داریم.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تولید یکنواخت مزارع پنبه در دستور کار است گفت: برای اینکه صنایع بتواند پنبه یک دست و یک اندازه دریافت بکنند تولید یکنواخت پنبه در مزارع دنبال می‌شود.

هزار جریبی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا دولت مانند خودکفایی در تولید گندم عزم جدی برای احیاء تولید پنبه را دارد ضمن تایید این موضوع گفت: سابقه رسیدن به خودکفایی و تلاش‌های انجام شده در این ارتباط چندین ساله است اما همانطور که گفته شد ما از سال ۹۵ کار خود را‌ آغاز کردیم و دولت اقدام به احیاء خودکفایی پنبه کرده است.

وی افزود: در صورتیکه با مشکلات کلان اقتصادی و تحریم روبرو نبودیم شاید تولید پنبه راحت‌تر از قبل میسر و به نتیجه می‌رسید اما در شرایط فعلی امیدواریم که به خودکفایی و خوداتکایی در تولید این محصول برسیم و به این مهم در برنامه ششم بر جهش تولید اشاره شده است.

یارانه ای برای افزایش تولید پنبه وجود ندارد

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان برای دریافت تسهیلات تولید پنبه می‌توانند به بانک‌ها مراجعه کنند و برای بخش مکانیزاسیون تسهیلاتی ۱۵ درصدی و برای سرمایه در گردش تسهیلات ۱۸ درصدی دریافت کنند اما یارانه ای برای تولید این محصول در کشور نداریم.

وی یادآور شد: بسیاری از کشورها کشاورزان را برای تولید پنبه در کشورشان یاری می‌کنند زیرا این موضوع ارزش افزوده و اشتغال بالایی برای تولیدکنندگان آن کشور دارد.

هزارجریبی درباره قیمت خرید تضمینی پنبه گفت: قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری بخش پنبه ۷ هزار و ۵۰۰ تومان است اما این محصول در بازار قیمت مناسبی دارد و به نرخ ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان خریداری می‌شود و تنها در صورتی که این محصول خریداری نشد دولت برای حمایت از کشاورزان آن را خرید تضمینی خواهد کرد.

نرخ خرید تضمینی پنبه ۲۵ درصد پایین‌تر از هزینه‌های تولید است

بنابراین گزارش،‌ صمیمی کارشناس حوزه پنبه نیز در این مراسم اظهار کرد: با توجه به تحریم و نوسانات ارزی لازم است که تولید این محصول خاص و استراتژیک در کشور احیا و مشکلات پیش روی بخش کشاورزی و حتی صنعت رفع شود.

وی افزود: وزارت صنعت اعلام کرده که ۲۴۰ هزار تن مصرف پنبه دارد اما در سال جاری می‌توانیم حدود ۸۰ هزار تن محصول پنبه وارد و باید مابقی آن را از طریق واردات تامین کنیم.

صمیمی تاکید کرد: وضعیت برداشت پنبه در کشورمان شکل مناسبی ندارد و اینکه تعداد کمباین های برداشت پنبه از ۱۰ به ۲۰ کمباین فرسوده افزایش یافته است موضوع جالبی نیست.

وی افزود: اینکه دولت از حمایت از تولید پنبه در کشور صحبت می‌کند صرفا مصداق جمله «مهمان منی  ز آب آن هم لب جوی» است و حتی برای خرید بذر پنبه نیز یارانه‌ای وجود ندارد اما تنها در بخش تحقیقات پنبه فعالیت‌های موثر و بروزی انجام شده است.

این کارشناس حوزه پنبه در پاسخ به سوال گفت: در حالیکه دولت نرخ خرید تضمینی پنبه را برای سال زراعی پیش رو ۷۵۰۰ اعلام کرده است که قیمت تمام شده هر کیلوگرم بخش پنبه ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان است و دولت حداقل این محصول را ۲۵ درصد پایین‌تر از هزینه تمام شده خریداری می‌کند.

وی اضافه کرد: با وجود افزایش نرخ ارز محصول تولیدی کشاورزان با نرخ خرید تضمینی ۴۸۷۰ تومان توسط دولت خریداری شد و هیچ افزایش و اصلاحیه‌‌ای نداشت که این امر پیام مناسبی را به کشاورزان برای کاشت این محصول در سال جاری نمی‌دهد.

صمیمی تاکید کرد: تعیین نرخ مناسب خرید تضمینی پنبه یک پیام مستتر به کشاورزان دارد که باعث می‌شود که درباره تولید این محصول و یا عدم تولید آن تصمیم‌گیری بکنند.

 

 

 

 

 

تسنیم

مطالب مرتبط

آخرین اخبار