قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۱/۱۰/۰۹

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۱ سنت معادل ۰.۳۷ درصد افزایش به ۸۳ دلار و ۷۷ سنت رسید. به گزارش رصد روز،قیمت نفت در آستانه دومین افزایش پیاپی سالانه است، آن‌هم در سالی که عرضه نفت به‌خاطر جنگ اوکراین محدود شد، ارزش دلار افزایش ...

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۱ سنت معادل ۰.۳۷ درصد افزایش به ۸۳ دلار و ۷۷ سنت رسید.

به گزارش رصد روز،قیمت نفت در آستانه دومین افزایش پیاپی سالانه است، آن‌هم در سالی که عرضه نفت به‌خاطر جنگ اوکراین محدود شد، ارزش دلار افزایش یافت و تقاضا در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام دنیا پایین آمد.

 قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۱ سنت معادل ۰.۳۷ درصد افزایش به ۸۳ دلار و ۷۷ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲۹ سنت معادل ۰.۳۷ درصد افزایش ۷۸ دلار و ۶۹ سنت معامله می‌شود.

 نفت برنت سال جاری میلادی را با ۵.۷۶ درصد افزایش قیمت به پایان می‌رساند، درحالی‌که در پایان ۲۰۲۱، ۵۰.۲ درصد افزایش داشت. قیمت نفت در ماه مارس به‌دنبال حمله روسیه به اوکراین به اوج ۱۳۹ دلار و ۱۳ سنت رسید که از ۲۰۰۸ بی‌سابقه بود و نگرانی درمورد عرضه و امنیت انرژی را افزایش داد.

 نفت آمریکا هم پس‌از یک افزایش قیمت ۵۵ درصدی در سال گذشته، ۲۰۲۲ را با ۴.۵ درصد افزایش به پایان می‌رساند.

 تحلیلگران عقیده دارند ۲۰۲۲ سالی غیرعادی و استثنائی برای بازارهای کالا بود و مخاطرات ایجادشده در عرضه قیمت‌ها را بالا برده و بی‌ثباتی را افزایش داده است. این بی‌ثباتی در سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

 قیمت نفت در نیمه دوم سال جاری میلادی به‌دنبال افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی در سراسر دنیا جهت مبارزه با تورم به‌سرعت پایین آمد و ارزش دلار افزایش یافت. به‌این‌ترتیب خرید کالاهایی که بر مبنای دلار محاسبه می‌شوند برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌تر شد.

 سیاست کرونای صفر چین هم امید به بهبود تقاضا برای نفت در دومین مصرف‌کننده بزرگ دنیا را کاهش داد. با وجود کاهش محدودیت‌های کرونایی، افزایش موارد ابتلا به کرونا در این کشور و نگرانی درمورد رکود اقتصاد دنیا دورنمای تقاضا برای کالاها را تیره و تار کرده‌است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار