قیمت دلار در بازار امروز ۳ اسفندماه

بانک مرکزی امروز، چهارشنبه (۳ اسفند)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲ ارز افزایش و نرخ ۳۵ ارز کاهش یافت، نرخ باقی ارزها ثابت ماند. به گزارش رصد روز،امید است که با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز به وضع بهتری برسد و قیمت مناس...

بانک مرکزی امروز، چهارشنبه (۳ اسفند)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲ ارز افزایش و نرخ ۳۵ ارز کاهش یافت، نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

به گزارش رصد روز،امید است که با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز به وضع بهتری برسد و قیمت مناسب تری پیدا کند.قیمت دلار در روز های اخیر روند صعودی بدی را در پیش گرفته است. پیش بینی های عجیبی از قیمت دلار انجام گرفته و نشان از این دارد که قیمت دلار مرز ۲۹ هزار تومان را طی کند. در راستای افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز بالا می رود. قیمت دلار چند روزی است که روال صعودی خود را در پیش گرفته و روز به روز گران تر می شود. خبر ها حاکی از آن است که قیمت دلار  امروز افزایش یافت.

بانک مرکزی امروز نرخ هر دلار را ۴۲ هزار ریال، پوند را ۵۰ هزار و ۸۷۵ ریال و یورو را ۴۴ هزار و ۷۶۲ ریال اعلام کرد.

USD دلار آمریکا ۴۲,۰۰۰

GBP پوند انگلیس ۵۰,۸۷۵

CHF فرانک سویس ۴۵,۳۱۹

SEK کرون سوئد ۴,۰۶۱

NOK کرون نروژ ۴,۰۸۴

DKK کرون دانمارک ۶,۰۱۳

INR روپیه هند ۵۰۷

AED درهم امارات متحده عربی ۱۱,۴۳۷

KWD دینار کویت ۱۳۶,۹۹۶

PKR100 یکصد روپیه پاکستان ۱۵,۹۷۲

JPY100 یکصد ین ژاپن ۳۱,۱۴۲

HKD دلار هنگ کنگ ۵,۳۵۵

OMR ریال عمان ۱۰۹,۰۹۱

CAD دلار کانادا ۳۱,۰۷۷

NZD دلار نیوزیلند ۲۶,۰۹۹

ZAR راند آفریقای جنوبی ۲,۳۰۲

TRY لیر ترکیه ۲,۲۲۶

RUB روبل روسیه ۵۶۱

QAR ریال قطر ۱۱,۵۳۹

IQD100 یکصد دینار عراق ۲,۸۷۷

SYP لیر سوریه ۱۷

AUD دلار استرالیا ۲۸,۸۳۶

SAR ریال سعودی ۱۱,۲۰۰

BHD دینار بحرین ۱۱۱,۷۰۲

SGD دلار سنگاپور ۳۱,۳۶۹

BDT100 یکصد تاکای بنگلادش ۳۹,۵۳۶

LKR10 ده روپیه سریلانکا ۱,۱۵۰

MMK کیات میانمار (برمه) ۲۱

NPR100 یکصد روپیه نپال ۳۱,۶۶۵

AMD100 یکصد درام ارمنستان ۱۰,۷۱۸

LYD دینار لیبی ۸,۷۴۳

CNY یوان چین ۶,۱۰۸

THB100 یکصد بات تایلند ۱۲۱,۴۴۲

MYR رینگیت مالزی ۹,۴۷۶

KRW1000 یک هزار وون کره جنوبی ۳۲,۲۴۲

JOD دینار اردن ۵۹,۲۳۸

EUR یورو ۴۴,۷۶۲

KZT100 یکصد تنگه قزاقستان ۹,۳۹۲

GEL لاری گرجستان ۱۵,۹۴۱

IDR1000 یک هزار روپیه اندونزی ۲,۷۶۴

AFN افغانی افغانستان ۴۷۱

BYN روبل جدید بلاروس ۱۶,۸۰۲

AZN منات آذربایجان ۲۴,۷۰۷

PHP100 یکصد پزوی فیلیپین ۷۶,۳۴۶

TJS سومونی تاجیکستان ۳,۹۲۲

TMT منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸

مرکز مبادله ارز و طلا برای مدیریت بازار ارز و قیمت دلار راه‌اندازی شد. قرار است این مرکز جایگزین بازار آزاد معاملات ارز باشد. از این پس هر گونه مبادله ارزی خارج از مرکز مذکور قاچاق محسوب می‌شود. آیا این شیوه جدید می‌تواند تلاطم بازار ارز را مدیریت کند؟

دیروز قیمت دلار عقب‌نشینی کرد. این اسکناس آمریکایی در دو روز گذشته رشد پلکانی داشت. ساعت ۱۱ امروز طی مراسمی مرکز مبادله ارز و طلا توسط رئیس کل بانک مرکزی راه‌اندازی شد. آغاز به کار همراه با تاخیر این سامانه‌ منجر به کاهش محدود قیمت دلار در بازار ارز آزاد شد.

مرکز مبادله ارز و طلا جایگزین بازار آزاد شد

ساعاتی بعد از رونمایی از سامانه مذکور نخستین قیمت دلار در سایت بازار متشکل درج شد. به این ترتیب قیمت دلار با عنوان «دلار اسکناس» ۴۱ هزار و ۵۴۹ تومان و «دلار حواله» با نرخ ۳۶ هزار و ۱۳۰ تومان در تابلو سایت بازار متشکل درج شد.

هدف بانک مرکزی از راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا، جایگزینی برای بازار ارز آزاد است. این مرکز دارای چندین تالار معاملاتی برای عرضه ارز و طلا خواهد بود. در مرحله نخست تالار ارز خدماتی و تالار حواله مرکز مبادله ایران گشایش شده و فعالیت آن شروع خواهد شد.

ایجاد مرجعیت قیمت، افزایش حجم معاملات رسمی و سهولت دسترسی متقاضیان بازار ارز و طلا از مهمترین اهداف کلان مرکز مبادله ارز و طلای ایران عنوان شده است.

این در حالی است که ساعاتی قبل از راه‌اندازی رسمی مرکز مبادله ارز و طلا و یک روز پس از توقف معاملات از سوی بازار متشکل ارزی، برخی رسانه‌ها از توقف فروش ارز با ارائه کارت ملی خبر داده‌اند.

نکته مهم در سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی این است که از این پس دیگر این بانک، ارز برای فروش با کارت ملی در اختیار صرافی‌ها قرار نمی‌دهد؛ البته صرافی‌ها می‌توانند از منابع داخلی خودشان در همان سرفصل ارز از مردم بخرند و به مردم بفروشند.

مدیریت روسی برای دلار

بانک مرکزی مدعی شده است در صورت اجرای موفق این مدل، امکان ریزش‌های سنگین در بازار ارز و بازیابی ارزش پول ملی مشابه آنچه در روسیه اتفاق افتاد محقق خواهد شد.

ارزش روبل روسیه در روزهای پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ ( اسفند ۱۴۰۰) و به‌دنبال اعمال تحریم‌های غرب، سقوط کرد. در آن بازه ارزش روبل به ازای یک دلار آمریکا به سرعت از حدود ۷۸ به ۱۳۸ کاهش پیدا کرد.

از آن زمان، تحریم‌ها تشدید شد و هنوز هیچ نشانه‌ای از پایان جنگ نیز دیده نمی‌شود، اما اتفاق غیرمنتظره‌ای برای روبل رخ داد. اکنون پول روسیه قوی‌تر از زمان آغاز جنگ است.

آیا ریال ایران هم می‌تواند مسیر روبل را طی کند؟ این موضوع را باید در نظر داشت که روبل روسیه پیش از جنگ هم پول قدرتمندی محسوب و تحت نظام تک‌نرخی مبادله می‌شد که از رانت و دلالی در این حوزه تا حد زیادی مصون بود.

بازار ارز انتظاری شد

با حذف دلار سهمیه‌ای و توقف فروش دلار و یورو و مقاومت قیمت دلار به کانال بالاتر و عدد رُند، فضای بازار معاملات ارز انتظاری است.

معامله‌گران معتقدند اگر این مرکز بتواند تمام نیازهای بازار را پاسخ دهد در طولانی مدت کارایی خواهد داشت. اما اگر محدودیت داشته باشد فقط منجر به اصلاح قیمت در کوتاه‌مدت خواهد شد و درمان نیست.

بازارساز فعلا ابزار کنترلی جدی در دست ندارد. تاثیرپذیری ارز از مرکز مبادله ارز و طلا به عملکرد آن در روزهای آینده بستگی دارد. بازار، باز هم به موضوع مذاکرات هسته‌ای تاکید دارد و موثرترین متغیر را برجام و به ثمر نشستن آن می‌داند.

امروز قیمت دلار در بازارهای موازی در پله ۹ کانال ۴۰ هزار تومان نوسان داشت. قیمت دلار هرات به ۴۹ هزار و ۲۵۰ تومان رسید و سلیمانیه اندکی بالاتر و با قیمت ۴۹ هزار و ۶۳۰ تومان معامله شد.

درهم امارات که گفته می‌شد روند صعودی دلار تهران را در روزهای گذشته رقم زده، امروز کاهش داشت. حواله درهم که روز گذشته ۱۴ هزار تومانی شد، امروز با قیمت ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد.

اثر افزایشی حرف‌درمانی در بازار

در همین راستا فردین آقابزرگی کارشناس بازارهای مالی درباره روند روزهای گذشته قیمت دلار و مرکز مبادله ارز و طلا به تجارت‌نیوز گفت:«رشد اقتصادی، حجم نقدینگی، درصد رشد حجم نقدینگی و تورم، متغیرهای تعیین‌کننده مختصات قدرت پول ملی در هر کشور را تعیین می‌کنند. اینکه کسی توانمندی یا مازاد ارزی داشته باشد تا با حرف‌درمانی این متغیرها را کنترل کند، بعید است.»

وی افزود:« با تورم بیش از ۵۰ درصدی، طرح موضوعی مانند اینکه ما خزانه‌مان پر است، سیاست داریم و می‌توانیم هر موقع خواستیم بازار ارز را کنترل و قیمت تعیین کنیم به جز اینکه اثر ملتهب کننده‌تر در بازار به جا بگذارد، فایده‌ای ندارد.»

این کارشناس اقتصادی به رشد نقدینگی اشاره کرد و افزود:« نقدینگی کشور ۶ هزار و ۱۰۰ همت است و رشد اقتصادی منفی داریم، بعد انتظار داریم قیمت دلار پایین بیاید.»

آقابزرگی با تاکید بر اینکه با حرف نمی‌توانیم آمارسازی کنیم گفت:«ارزپاشی در دوره‌ای بسیار کوتاه مدت قیمت را پایین می‌آورد؛ نهایتا رانت ایجاد می‌شود و بلافاصله بازار با نظام عرضه و تقاضا و سایر متغیرها تعادل خود را به دست می‌آورد.»

وی یادآور شد:«چنانچه اخبار منفی مانند افزودن تحریم‌ها را داشته باشیم، قطعا بیش از اندازه‌ای که عوامل بنیادی روی نرخ ارز تاثیرگذار است، تشدید قیمت‌ها را خواهیم داشت.»

این کارشناس بازارهای مالی به نرخ محاسباتی قیمت دلار در بازار لوازم خانگی، الکترونیک، خودرو و کلیه محصولات وارداتی اشاره و خاطرنشان کرد:«قیمت کالاهای مذکور با دلار چند کانال بالاتر از قیمت فعلی معامله می‌شود. بنابراین قیمت دلار نه با صحبت‌های فرزین و نه راه‌اندازی انواع سامانه‌ها و نه با صحبت‌هایی مثل تحریم‌ و رفع تحریم که پیش‌تر به عنوان پمپاژ اخبار مثبت از آن یاد می‌شد؛ تعیین می‌شود.»

دیدگاه غیر سازنده بانک مرکزی

وی با تاکید بر اینکه پول قیمت دارد و با دستور تعیین نمی‌شود، گفت:«تصور رئیس کل بانک مرکزی بر این است که چون بیش از ۹۰ درصد ارز توسط دولت به صورت دستوری و قیمت‌گذاری در نیما و سایر حوزه‌های واردات و صادرات تبادل می‌شود، نرخش هم دست من است. این در حالی است در عمل دلار راه خود را می‌رود.»

آقابزرگی درباره راهکار برون‌رفت از وضعیت فعلی بازار ارز و مدیریت قیمت‌ها گفت:«کاهش هزینه تولید، کنترل حجم نقدینگی، انضباط مالی و اجرای برنامه‌های توسعه اقتصادی مواردی است که باید برای کنترل قیمت ارز رعایت شود. این در حالی است که برنامه‌ ششم برنامه خوبی بود اما به درستی اجرا نشد.»

وی در ادامه توضیح داد:«در سال آینده دولت حدود ۶۰۰ همت کسری بودجه‌ دارد، با سه هزار و ۱۰۰ همت بودجه شرکت‌ها و موسسات دولتی که پیش‌بینی شده و نسبت به سال گذشته ۵۱ درصد رشد دارد، به وضوح می‌توانیم بگوییم از نقطه صفر تا پایان یک بازه زمانی یک ساله مثلا ۱۴۰۲ حداقل ۵۰ درصد رشد را روی نرخ‌های ارز خواهیم داشت.»

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط