قیمت دلار همچنان افزایشی است

در تاریخ 14 فروردین 99 قیمت دلار 14900 تومان بود که در تاریخ پنجشنبه 26 تیرماه به قیمت 23.100 تومان رسید که به معنی افزایش 55 درصدی قیمت دلار در یک بازه 4 ماهه است. 

به گزارش اختصاصی رصد روز ، موضوع افزایش قیمت دلار در بازار ارز همچنان یکی از چالشهای مهم نظام اقتصادی کشور که روی نظام تولیدی و توزیعی اثر مستقیم خواهد گذاشت. در این بین سیاستهای بانک مرکزی در جلوگیری از کاهش قیمت مفید به فایده نبوده و حالا باید منتظر بود و دید که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی چه سیاستهای دیگری را در این باره اعمال خواهند کرد. متأسفانه در چندماه گذشته با هر اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی شاهد افزایش قیمت دلار در بازار بودیم و طبق پیش بینی ها چنانچه برای این وضعیت چاره ای اندیشیده نشود همچنان باید قیمت دلار را صعودی ارزیابی کنیم.

اما اگر بنا باشد که با علم تحلیل تکنیکال به سراغ پیش بینی قیمت دلار برویم ابتدا به بررسی روند قیمتی این از ابتدای روزهای معاملاتی سال ۹۹ شروع خواهیم کرد. در تاریخ ۱۴ فروردین ۹۹ قیمت دلار ۱۴۹۰۰ تومان بود که در تاریخ پنجشنبه ۲۶ تیرماه به قیمت ۲۳.۱۰۰ تومان رسید ک به معنی افزایش ۵۵ درصدی قیمت دلار در یک بازه ۴ ماهه است.

مهمترین مقاومت دلار در این مدت مربوط به تاریخ ۴ تیر ۹۹ می شود که قیمت آن ۱۹.۶۵۰ تومان بود. این مقاومت بعد از ۱۰ روز با اعتبار قوی شکسته شد و به قیمت ۲۳.۱۰۰ تومان رسید. در همین بازه زمانی افزایش شاهد افزایش ۱۸ درصدی آن در بازار معاملات بودیم.

شکستن مقاومت مهم دلار در بازار معاملات باعث شد تا سقف جدید برای آن در نظر گرفته شود که محدوده مقاومتی آن بین ۲۴.۶۰۰ تا ۲۵.۳۰۰ تومان برآورد می شود. چنانچه در این بازه قیمتی شاهد اعمال سیاست خاصی در بازار ارز نباشیم شاهد پیشروی قیمت دلار تا محدوده ۲۹.۲۰۰ و بعد از ۳۲.۴۰۰ تومان خواهیم بود که البته باید امیدوار بود که بانک مرکزی در این باره با ابزارهای لازم به این پیشروی خاتمه دهد.

آنطور که از وضعیت موجود برمی آید اراده بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بر مهار قیمت افسار گسیخته ارز است اما تا این لحظه اتفاقی که باعث شود در بازار ارز شاهد کاهش قیمت ارز باشیم نیفتاده. مطمئناً افزایش قیمت ارز بر قدرت خرید مردم که به سبب افزایش تورم پائین خواهد آمد ضریب همبستگی منفی دارد.

 

با ما در رصد مهترین اخبار تحولات باشید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار