قیمت طلا تا کجا ریزش خواهد داشت؟

بانک آمریکا نیز پیش‌بینی خود را از قیمت طلا کاهش داد و اکنون می گوید که این فلز گرانبها خنثی است این بانک که قبلا اعداد نجومی برای بازار طلا براورد کرده بود حال تصور می کند طلا در بهترین حالت در  محدوده 2 هزار دلار برای سال آینده میلادی ب...

به گزارش رصد روز ، بر اساس گزارش کیتکو، طلا شروع سختی را در هفته جاری داشت. این فلز زرد در معاملات آسیا حدود ۱ درصد کاهش یافته است. روند نزول قیمت طلا که از  ۱۸ نوامبر(۲۸ آبان) شروع شده ادامه یافت. طلا از آن تاریخ از سطح ۱۸۷۲ دلار هر اونس پایین تر آمد و در نیمه امروز به وقت تهران ۱۷۷۰ را لمس کرد، یعنی ۱۰۰ دلار ریزش در ۱۲ روز.

طلا در ادامه مسیر خود  با سطح حمایت بالقوه در ۱۷۴۷ دلار روبرو است سطحی که شاید مانع ریزش بیشتر قیمت شود. نقره نیز با کاهش ۲.۶ درصد رو به رو شد و به نظر می رسد به پایین ترین سطح فعلی خود یعنی ۲۱ دلار و ۶۶ سنت در هر اونس برسد و جالب است که این حرکت در دو فلز گرانبهای مهم در حالی رخ داده که شاخص دلار نیز به اندازه ۰.۱۴ درصد کاهش داشته است. اتفاقی که قبلا سابقه نداشت و روند دلار با فلزهای گرانبها کاملا معکوس بود اما در هفته قبل و هفته جاری ارتباط شاخص دلار و این دو بازار مستقیم شده است و با هم در حال نزول هستند.

قیمت طلا چقدر افت خواهد کرد؟

استرالیا و گروه بانکی نیوزلند (ANZ) گفتند که اخبار واکسن نمی تواند عامل اصلی نوسان قیمت طلا باشد و این نرخ بهره واقعی، تورم و چشم انداز دلار آمریکا است که در قیمت طلا نقش آفرینی می کنند. از این رو این موسسات تصور می کنند  طلا در سال آینده به ۲۱۰۰ دلار برسد. در همین حال ، CIBC پیش بینی کرد که انتظار دارد طلا در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط ۲ هزار و ۳۰۰ دلار باشد.

این در حالی است که موسسه” سیتی” چنین نگاهی ندارد و  پیش بینی خود از قیمت طلا را به ۱۷۰۰ دلار برای سال ۲۰۲۱ کاهش داده است. آنها انتظار دارند سرمایه گذاری خالص در ETF های طلا در سال ۲۰۲۰ به ۸۰۰ تن برسد ، ۷۵ تن کمتر از آنچه قبل از این پیش بینی شده بود.

همه خوش‌بین نیستند

بانک آمریکا نیز پیش‌بینی خود را از قیمت طلا کاهش داد و اکنون می گوید که این فلز گرانبها خنثی است این بانک که قبلا اعداد نجومی برای بازار طلا براورد کرده بود حال تصور می کند طلا در بهترین حالت در  محدوده ۲ هزار دلار برای سال آینده میلادی باشد. اما نظر وست پک در مورد طلا منفی تر از بقیه موسسات است و تخمین زد که در دو سال آینده هر اونس به هزار و ۶۵۰ دلار کاهش یابد.

طلا و نفت

بیت‌کوین موازی طلا

در هفته گذشته  بیت کوین به طور تقریبی به بالاترین رکورد ۲۰۱۷ خود یعنی نزدیک به ۲۰هزار دلار رسیده است. اما این حرکت ناگهان در پایان هفته معکوس شد و بیت کوین در روز پنجشنبه فروش گسترده ای را تجربه کرد و به ۱۶ هزار دلار رسید. ترس از مقررات دقیق تر رمزنگاری و سودآوری پس از تجمع شدید به عنوان دلایل افت اعلام شد.

بازارهای جهانی در نخستین روز هفته

بر اساس گزارش سی‌ان ‌بی‌سی، شاخص های اصلی در آسیا با پایین آمدن ۰.۷۹ درصد نیک‌کی ۲۲۵ ،ASX 1.26 درصد و شاخص شانگهای  ۰.۱۸ درصد افت کرد و شاخص های اصلی در آسیا پایین آمد.

معاملات آتی سهام در معاملات صبح زود در روز دوشنبه سقوط کرد. به نظر می رسد بازار برخی از سودهای قوی تاریخی که تاکنون در ماه نوامبر دیده شده را از بین ببرد.

معاملات آتی داو جونز ۲۴۴ واحد افت کردند. در همین حال معاملات آتی S&P 500 و معاملات آتی نسداک ۱۰۰ با نیز با روندی نزولی روبه رو شدند.

 افزایش تنش با چین

رویترز گزارش داد که دولت ترامپ در طراحی لیست سیاه برای شرکت‌ برجسته ساخت مایکروچیپ چینی SMIC و همچنین تولید کننده نفت و گاز دریایی CNOOC در خارج از کشور است و این اتفاق موجب کاهش معاملات آینده می شود. این اقدام باعث محدودیت دسترسی چینی‌ها به سرمایه گذاران آمریکایی و تشدید تنش ها با چین قبل از روی کار آمدن جو بایدن خواهد شد.

طلا و نفت

 

 

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار