قیمت نان، دارو و بنزین به هیچ وجه تغییر نمی‌کند / یارانه های جدید از چه زمانی واریز می شوند؟

سید ابراهیم رییسی دوشنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی در سخنانی با مردم با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در مقابله با کرونا گفت: کشور ما در صیانت از جان مردم و واکسیناسیون در برابر کرونا موفق بوده و امروز تولیدات واکسن ما به مرحله صادرات رس...

به گزارش رصد روز،  سید ابراهیم رییسی دوشنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی در سخنانی با مردم با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در مقابله با کرونا گفت: کشور ما در صیانت از جان مردم و واکسیناسیون در برابر کرونا موفق بوده و امروز تولیدات واکسن ما به مرحله صادرات رسیده است.

رییس‌جمهور گفت: نسبت به ذخایر ارزی و ریالی و فروش نفت که به دو برابر افزایش یافته، جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: ارز ترجیحی از سال۹۷ شروع شد و به کالاهای زیادی اختصاص یافت؛ از همان ابتدا معلوم بود که دو قیمت برای ارز مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد.

حذف ارز ترجیحی مدت‌هاست در دستور کار است

رییسی گفت: پس از مدتی کوتاه، دولت قبل متوجه شد این موضوع مشکلات جدی ایجاد می‌کند و تلاش بر حذف آن داشت؛ نوع کالاهایی که حذف شد نهایت به ۶،۷ کالا رسید که شاید این‌ها هم اگر در همان زمان که قیمت ارز پایین‌تر بود، حذف می‌شد، از الان کم‌هزینه‌تر بود.

رییس جمهور افزود: زمانی که در قوه قضاییه بودم، پرونده‌های زیادی را در مورد ارز ترجیحی شاهد بودم؛ پول گرفته بودند در بازار آزاد ارز آزاد کردند و شاهد مسائلی  چون پرونده حاج قربانعلی بودیم.

وی گفت: ما از ابتدا هشت میلیارد دلار قانون بودجه ۱۴۰۰ برای ارز ترجیحی اختصاص یافته بود؛ آغاز دولت با پایان این رقم مواجه شد.

شانی جز نوکری مردم برای خود قایل نیستیم

رییسی با اشاره به این که وقتی لایحه دوفوریتی ما با موافقت مجلس مواجه نشد، تصمیم گرفتیم این سیاست را ادامه دهیم گفت:  ما شتابزده عمل نمی‌کنیم؛ موضوع مدت‌هاست در دستور کار قرار دارد؛ می‌گویند کار سختی است؛ درست است؛ اما شانی جز نوکری مردم برای خود قایل نیستیم؛ اما این مساله باید صورت بگیرد.

قانون را اجرا می‌کنیم و به مردم فشاری وارد نخواهیم کرد

رییسی گفت: در مورد اینکه ارز ترجیحی متوقف شود، اتفاق نظر وجود دارد؛ اما در مورد زمان و… آن اختلاف نظر وجود دارد که ما معتقدیم باید به قانون عمل شود؛ برای ما در قانون ارز ترجیحی قرار ندادند؛ ارز باید نیمایی یا آزاد باشد.

وی افزود: همه چیز در قانون پیش‌بینی شده؛ مردم باید در جریان موضوع قرار بگیرند؛ باید به نحوی تدبیر کرد که واکنش ما حالت انفعال نداشته باشد؛ نمایندگان مجلس با دلسوزی در این باره بحث کردند. ما قانون را اجرا خواهیم کرد و به مردم و خصوصا نیازمندان، فشاری وارد نخواهیم کرد

سه دهک اول ۴۰۰هزار تومان و بقیه نیز۳۰۰هزار تومان یارانه می‌گیرند

رییس جمهور خاطر نشان کرد: ما مصرف افراد از استفاده کالاهای اساسی را حساب کردیم؛ سازمان برنامه پیشنهاد داده که ما برای سه دهک اول ۴۰۰هزار تومان، دهک‌های بعدی نیز هر دهک ۳۰۰هزار تومان می‌گیرند.

وی ادامه داد: همه مردم یارانه نان و دارو می‌گیرند؛ قیمت نان و دارو به هیچ وجه تغییر نمی‌کند. نان سنتی به دست همه مردم می‌رسد.

یارانه ها کی واریز می شود؟

رییس جمهور درباره زمان واریز یارانه ها گفت: قبل از افزایش قیمت‌ها، کمک‌های معیشتی را به مردم می‌دهیم؛ زمان برداشت آن نیز اعلام خواهد شد.

قیمت نان، دارو و بنزین به هیچ وجه تغییر نمی‌کند

اگر به یارانه‌ها اعتراض داشتیم، چه کنیم؟

رییسی افزود: ممکن است دهک‌ها اعتراض به دهک خود داشته باشند و یا بگویند نام ما از سامانه حذف شده و…. اما وزارت رفاه موظف شده که به این اعتراضات رسیدگی شود.

اجازه نمی‌دهیم کالاها را با هر قیمتی بفروشند

رییس جمهور گفت: این یارانه کمک معیشتی است که مردم در گرانی‌ها به مشکلی نخورند؛ ظرف دو ماه کالابرگ می‌دهیم؛ اگر در این مدت مشکلی ایجاد شود، با مردم در میان می‌گذاریم.  اینگونه نیست کالاها با هر قیمتی فروخته شوند؛ سازمان حمایت موظف است قیمت کالاها را اعلام کند؛ اگر در واکسیناسیون و… موفق شدیم، با مشارکت مردم بوده است.

نمی‌گذاریم به خاطر اینکه نگویند بالای چشم شما ابروست، مردم بسوزند/ با علم به میدان آمدم

رییسی ادامه داد: برخی می‌گویند چرا سال اول این کار را کردید؟ طبیعی است. مشکل را یا باید حل کرد یا گذاشت مردم در آن بسوزند؛ هرگز نمی‌گذاریم مشکلی که در نان مردم است به خاطر اعتبار ما و اینکه نگویند بالای چشمتان ابروست، در مشکلات بسوزند. من با علم و آگاهی به میدان آمدم.

حذف ارز ترجیحی آخر کار نیست؛ ما دنبال رشد اقتصادی ۸درصدیم

رییس جمهور با اشار به این که هرکاری لازم باشد انجام می‌دهیم؛ بدانید هم برنامه داریم؛ هم مطالعه. دنبال اصلاح و دنبال مسائل اقتصادی هستیم؛ تاکید کرد: مساله ارز ترجیحی آخر کار نیست.

وی همچنین گفت: ما رشد اقتصادی ۸درصد را پیش‌بینی کردیم. کار ما تازه شروع شده است؛ از همه می‌خواهم که مساعدت کنند. تمام مسائل باید اقناعی انجام شود؛ هر نقدی به دولت وارد است؛ اما همگان خود را مسئول بدانند تا از این مرحله هم عبور کنیم.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار